4 november 2014
Trådstartare
Hej!
Har precis bytt topp på min Skoda Felicia med en VW AEE 1.6 motor. Fick kamremsbrott med ventilsallad på köpet!
Bilen går nu hur jämnt och fint som helt vid gaspådrag och jämn landsvägskörning. Men tomgången är ganska låg när motorn blivit varm och den vill gärna dö vid frikoppling. Den dippar ner i varv och ibland dör den, ibland klarar den att hålla sig igång. När den väl står på tomgång så håller den sig igång, men lågt varv som sagt.
Detta är såklart sjukt störigt och jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag lämnade jobbet till en granne och jag vet inte vilka kontakter han kan ha ryckt ur och satt tillbaka. Bör man nollställa databoxen? Måste man i så fall till verkstad? Vad kan det annars vara? Har läst att spjällhuset kan vara struligt på AEE-motorn, men detta borde ju inte vara rört i och med ett toppbyte...
Har tömt en halv burk startspray kring insugen, men det händer inget med varvet. Borde alltså inte dra tjuvluft där. Bytte luftfilter också idag utan resultat (trodde inte så mycket på det heller, men det behövdes!)
Senast redigerat av bonkeman (4 november 2014)