Bygg om din gamla volvonyckel till den nya KIR-nyckel
Ber om ursäkt för dålig kvalite på bilderna men dom hade för låg upplösning så fick förstora dom.
Läs hela guiden innan ni börjar med era nycklar, det är bra att ha en helhets bild av arbetet innan ni börjar! Rekommenderas att göra en nyckel i taget så att ni alltid har en nyckel som fungerar, jag testkörde en av nycklarna någon dag för att sen göra den andra ifall någonting skulle bli fel.
Vad du kommer behöva är:
1. Gammal Volvo nyckeln och larm dosa.
2. En/två KIR nyckel/nycklar med oslipad & olimmad skal. Överdelen på nyckel går att köpa separat, löst
som är oslipad och inte limmad, den nedre delen är bara bra om den har gamla kretskortet i för därifrån behövs två detaljer lödas över till kretskortet som du plockar ut från ditt original larmdosa, de detaljerna gör att panikknappen (röda triangeln) funkar
3. Kniv (mattkniv, rejält vass ska den vara)
4. Sandpapper, inte för grovt.
5. Torx sats (mejsel 8 i det här fallet)
6. Liten platt skruvmejsel (för batteriluckan)
7. Löd penna/löd station med en tunn spets (om man vill att den lille röda triangeln ska fungera)
8. Lödtenn
9. Fiskben (plastverktyg att bända med för att slippa skada nyckelskalet för mycket)
VARNING!
På egen risk!!! Det är helt upp till er att göra denna omvandling om ni vill och känner att ni klarar av det, detta är ett ömtåligt arbete och själva transpondern i nyckeln är i glas och går lätt sönder om man inte gör rätt! Utan transpondern kommer bilen att ge dig ett felmeddelande och inte starta.
VARNING!
Då börjar vi
Börja med att ha KIR nyckeln framför dig, vänd sedan nyckeln och ta bort baksidan med platt skruvmejsel för att nå batteriet, längst ner på nyckeln finns det plats för att bända
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-fcf58eb1e7746906e6800a55ea8175fb.jpg]()
Ta ut batteriet ur nyckeln och sedan är det dags att skruva bort torx skruven på den övre delen av nyckeln.
När du har fått bort skruven, dra försiktigt övre delen av nyckeln åt en hållet medan underdelen dras du åt motsatt håll (pilarna visar riktning, beror klart på hur du har nyckeln vänd) för att få bort den, notera att nyckeln måste vara i utfällt läge för att du ska få loss det. Ser det ut så här så är du på rätt väg.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-fa742f69af4002593979fbe436b78474.jpg]()
Nu blir det lite pilligare, ta fiskbenet och försök att försiktigt(!) bända bort bakdelen av larmdosan, denna del är inte limmad, utan det är bara själva nyckel delen som är limmad. Finns två sätt att göra det på som framgår av bilderna nedan. Försiktigt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-8cf28be89a55b9311d09529e37eea588.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-ca3f9fcca91350268b6b0390c40c06e6.jpg]()
När du fått bort bakdelen ska det så ut något liknande detta men om du som sagt saknar detaljer som behövs för panikknapp måste du se till att löda dit de på dit gamla kretskort annars kommer inte den röda triangeln att fungera. Om du inte vet om din bil stödjer funktion för panikknapp så finns det ett sätt att ta reda på det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-f09fce929cbe231c55cf48c618cb7c26.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-f227a945a78ecc89faf853d317478a1f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-287cd8ca5f9c260c0e853dc8d133f794.jpg]()
Ta reda på om din bil har stöd för panikknapp
Lås bilen, håll in knappen för lås funktionen och tryck på bagagelucka knappen och håll de intrycka samtidigt någon sekund, då ska det börja tjuta i biltutan, inte i larmsirenen, panik knappen är kopplat till biltutan, gör det inte det så behöver du inte göra extra jobbet med att löda när det ändå inte kommer
funka då är det bara att flytta över kretskortet till nya nyckeln och stänga igen den.
Om du nu har lyckats med att bilen tjuter så finns denna funktion i din bil och du kan fortsätta med lödningsinstruktioner.
Din gamla larmdosa plockar du isär ganska lätt, inget limmat utan luckan på baksidan hålls på plats av två snäppfästen i överkant och en skruv i botten.
Som du ser så kommer den röda triangeln att sakna sin knapp om du byter till ditt gamla kretskort. Har du kvar det kretskortet som satt i KIR nyckeln eller om du får tag på lösa knappar är det bara att löda dit den (knappen är bara en tryckknapp så det funkar med vilken som helst på korten) det är pilligt, men det är fullt möjligt, och det
fungerar. Den lilla transistor måste dit också för att detta ska fungera, väldigt smått allting så det är bra och ha
någon slags förstoringsglas.
Ännu en gång. Varning! Detta är ett ömtåligt jobb, helt upp till er vad ni gör med era grejer.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-fe2d87efd2a837e0f568266da7535cf5.jpg]()
Se till att knappen hamnar dikt an kretskortet när du löder den på plats, hamnar den för högt upp så kommer den vara intryckt konstant efter att du har satt ihop kretskortet med den nya delen av nyckeln.
Efter lödningen ska den se ut såhär
Då kan du börja plocka ihop delarna till larmdelen, se till att du sätter dit det lilla plåtstycke som är kontakten till batteriet när allt är ihopsatt. Går bara att sätta åt ett håll då det finns ett litet hål som ska passas in med en tagg i skalet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-6106c90f54ff452577d303eb83371503.jpg]()
I med kretskortet och dit med locket
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-d5012db51082e23a4e152643a717126f.jpg]()
Lägg det åt sidan nu för nu är det dags för nyckeln med transponder.
Vad vi är ute efter är att få ut transpondern som sitter i nyckeln, denna ger en kod/signal som tillåter bilen att starta. Såhär ser den ut:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-ef67ecff74159bcdc55e6e0a300992a7.jpg]()
Din nyckel borde se ut så här när du börjar: mer eller mindre skadad på den beroende på hur mycket den är använd
(Transpondern sitter på Vänster sida av Valeo-märket)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-bce62da08add24f2ca8dae81755fc652.jpg]()
Yttre delen av nyckeln är av ett gummi material för känslans skull när man håller i den. Det går ganska lätt att skära i den med mattkniven men det är inte mycket av detta material, ganska snart så kommer en hårdare plast material.
Om man skär försiktigt små strimlor med mattknivet i pilens riktning på nyckeln där transpondern sitter:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-0aee094b484961b3e707381dc9d1d04d.jpg]()
Så kommer du hitta detta, i hålet som du ser sitter den så kallade transpondern, nu vet du hur långt ner du måste för att få ut denna utan att skada den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-49e5b40a922d2e02e957e9b2026120ed.jpg]()
Man kan slipa ner nyckeln eller fortsätta skära strimlor.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-a631ec0426f381e055b29316c2c35706.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-bb1fe6035e5c01ca1cf8e7cfcbd3dcd8.jpg]()
När ni slipar eller skär så ska ni hålla utkik efter gummi som kommer fram efter en del slipande/skärande det betyder att ni är nära transpondern och på rätt väg.
Exempel ser ni här
Efter lite mer slipning/skärning ser det ut så här:
Fortsätt slipa/skära for att nå själva transpondern, försök inte bända och böja ut transpondern utan gröp ur framför, bakom och på sidan, slipa/skär försiktigt runt om for att sedan bara kunna putta ur transpondern.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-df929b18702f247fcde08df884c31518.jpg]()
Efter en tids jobb så k an man ganska lätt med fingrarna peta ut transpondern
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-b1156aa13effff25b17147220d1ebf7b.jpg]()
Då är det dags att öppna er olimmade nyckel. Har ni en limmad trots allt så hjälper det att värma den lite med en hårtork eller varmluftpistol men för guds skull smält inte plast skalen för då få ni köpa nytt. Använd fiskbenet och böj försiktigt, det är likt larmdosan, den olimmade sitter lite men inte speciellt mycket
Era oslipade nycklar är det bara att gå iväg med och få de frästa hos någon av de större låsverkstäderna. Notera att detta måste göras innan du tar ut transpondern om du inte har en extra nyckel som du kan använda. Verkstäder vill inte kopiera några nycklar där de ser att det har gjorts någon åverkan på nycklarna. Du kan inte kopiera nyckel hos en vanlig skomakare/nyckelmakare då dessa nycklar fräses fram och inte slipas som vanlig husnyckel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-b053d955a661a73f705a6699c7a3ac68.jpg]()
Så här ska det se ut senare:
Brickan är en så kallad fjäderbricka och tar bort skramlet när nyckeln fälls ut och in hela tiden. Ni ser även på kortet att det finns plats för transponder så det är bara att klämma dit den, försiktigt även detta så ni inte trycker för hårt på den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-377605abc810c1863c064734b0568cfe.jpg]()
Själva nyckelblad funktionen, ihop sättning
Med bladet i utfällt läge ska fjädern spännas ett helt varv moturs och tryckas ner i sitt säte, den lilla silverfärgade spärren som låser nyckeln i olika lägen passar bara i nyckelbladet åt ett håll eftersom spåren har olika dimensioner, sedan på med överdelen av plasten. Med något fästande som superlim eller liknande så kan man limma ihop nyckeln när man känner att man är färdig, testa dock nyckeln olimmad i bilen innan du limmar ihop allt. Det går bra att bara testa men delen som bladet sitter i för det är den som sköter starten, den andra delen är bara
larmet så hela nyckeln behövs inte. Rekommenderas dock att köra olimmat, det funkar ändå, jag kör själv olimmat, snäppfästen på nyckel är rätt bra och håller nyckeln ihop, dessutom så är det lättare att komma in i den i framtiden om det skulle behövas.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-b0f59544532442970f8f12311d5b2270.jpg]()
Sedan är det bara att skruva ihop KIR nyckeln, omvänd ordning när ni plockade isär KIR nyckeln
I med batteriet
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-92f4a4fee0ff228a7ff96d97e848e265.jpg]()
Dit med nyckeldelen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-986df79f04c1f1df3dea767c456ea717.jpg]()
I med skruven, och dit med batteriluckan, batteriluckan är lite knepig om man börjar på fel ställe, börja med att sätta dit delen där batteriet sitter först och snäpp dit andra delen efter det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-1e99bc58a5787305ac3664ce0101f568.jpg]()
KLART!!!!! Ut och kör
Observera, när du vrider om nyckeln till tändning så kan du få felmedelande, första gången du startar med en ny nyckel.
START AVBRUTEN, FÖRSÖK IGEN.
Vänta någon sekund med tändning på, vrid tillbaka nyckeln till 0 läge och prova igen, då ska det funka.
Ber om ursäkt för dålig kvalite på bilderna men dom hade för låg upplösning så fick förstora dom.
Läs hela guiden innan ni börjar med era nycklar, det är bra att ha en helhets bild av arbetet innan ni börjar! Rekommenderas att göra en nyckel i taget så att ni alltid har en nyckel som fungerar, jag testkörde en av nycklarna någon dag för att sen göra den andra ifall någonting skulle bli fel.
Vad du kommer behöva är:
1. Gammal Volvo nyckeln och larm dosa.
2. En/två KIR nyckel/nycklar med oslipad & olimmad skal. Överdelen på nyckel går att köpa separat, löst
som är oslipad och inte limmad, den nedre delen är bara bra om den har gamla kretskortet i för därifrån behövs två detaljer lödas över till kretskortet som du plockar ut från ditt original larmdosa, de detaljerna gör att panikknappen (röda triangeln) funkar
3. Kniv (mattkniv, rejält vass ska den vara)
4. Sandpapper, inte för grovt.
5. Torx sats (mejsel 8 i det här fallet)
6. Liten platt skruvmejsel (för batteriluckan)
7. Löd penna/löd station med en tunn spets (om man vill att den lille röda triangeln ska fungera)
8. Lödtenn
9. Fiskben (plastverktyg att bända med för att slippa skada nyckelskalet för mycket)
VARNING!
På egen risk!!! Det är helt upp till er att göra denna omvandling om ni vill och känner att ni klarar av det, detta är ett ömtåligt arbete och själva transpondern i nyckeln är i glas och går lätt sönder om man inte gör rätt! Utan transpondern kommer bilen att ge dig ett felmeddelande och inte starta.
VARNING!
Då börjar vi
Börja med att ha KIR nyckeln framför dig, vänd sedan nyckeln och ta bort baksidan med platt skruvmejsel för att nå batteriet, längst ner på nyckeln finns det plats för att bända
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-fcf58eb1e7746906e6800a55ea8175fb.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-fcf58eb1e7746906e6800a55ea8175fb.jpg)
Ta ut batteriet ur nyckeln och sedan är det dags att skruva bort torx skruven på den övre delen av nyckeln.
När du har fått bort skruven, dra försiktigt övre delen av nyckeln åt en hållet medan underdelen dras du åt motsatt håll (pilarna visar riktning, beror klart på hur du har nyckeln vänd) för att få bort den, notera att nyckeln måste vara i utfällt läge för att du ska få loss det. Ser det ut så här så är du på rätt väg.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-fa742f69af4002593979fbe436b78474.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-fa742f69af4002593979fbe436b78474.jpg)
Nu blir det lite pilligare, ta fiskbenet och försök att försiktigt(!) bända bort bakdelen av larmdosan, denna del är inte limmad, utan det är bara själva nyckel delen som är limmad. Finns två sätt att göra det på som framgår av bilderna nedan. Försiktigt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-8cf28be89a55b9311d09529e37eea588.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-8cf28be89a55b9311d09529e37eea588.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-ca3f9fcca91350268b6b0390c40c06e6.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-ca3f9fcca91350268b6b0390c40c06e6.jpg)
När du fått bort bakdelen ska det så ut något liknande detta men om du som sagt saknar detaljer som behövs för panikknapp måste du se till att löda dit de på dit gamla kretskort annars kommer inte den röda triangeln att fungera. Om du inte vet om din bil stödjer funktion för panikknapp så finns det ett sätt att ta reda på det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-f09fce929cbe231c55cf48c618cb7c26.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-f09fce929cbe231c55cf48c618cb7c26.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-f227a945a78ecc89faf853d317478a1f.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-f227a945a78ecc89faf853d317478a1f.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-287cd8ca5f9c260c0e853dc8d133f794.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-287cd8ca5f9c260c0e853dc8d133f794.jpg)
Ta reda på om din bil har stöd för panikknapp
Lås bilen, håll in knappen för lås funktionen och tryck på bagagelucka knappen och håll de intrycka samtidigt någon sekund, då ska det börja tjuta i biltutan, inte i larmsirenen, panik knappen är kopplat till biltutan, gör det inte det så behöver du inte göra extra jobbet med att löda när det ändå inte kommer
funka då är det bara att flytta över kretskortet till nya nyckeln och stänga igen den.
Om du nu har lyckats med att bilen tjuter så finns denna funktion i din bil och du kan fortsätta med lödningsinstruktioner.
Din gamla larmdosa plockar du isär ganska lätt, inget limmat utan luckan på baksidan hålls på plats av två snäppfästen i överkant och en skruv i botten.
Som du ser så kommer den röda triangeln att sakna sin knapp om du byter till ditt gamla kretskort. Har du kvar det kretskortet som satt i KIR nyckeln eller om du får tag på lösa knappar är det bara att löda dit den (knappen är bara en tryckknapp så det funkar med vilken som helst på korten) det är pilligt, men det är fullt möjligt, och det
fungerar. Den lilla transistor måste dit också för att detta ska fungera, väldigt smått allting så det är bra och ha
någon slags förstoringsglas.
Ännu en gång. Varning! Detta är ett ömtåligt jobb, helt upp till er vad ni gör med era grejer.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-fe2d87efd2a837e0f568266da7535cf5.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-fe2d87efd2a837e0f568266da7535cf5.jpg)
Se till att knappen hamnar dikt an kretskortet när du löder den på plats, hamnar den för högt upp så kommer den vara intryckt konstant efter att du har satt ihop kretskortet med den nya delen av nyckeln.
Efter lödningen ska den se ut såhär
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-d5004fe715af99e1ae008d66f804350b.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-d5004fe715af99e1ae008d66f804350b.jpg)
Då kan du börja plocka ihop delarna till larmdelen, se till att du sätter dit det lilla plåtstycke som är kontakten till batteriet när allt är ihopsatt. Går bara att sätta åt ett håll då det finns ett litet hål som ska passas in med en tagg i skalet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-6106c90f54ff452577d303eb83371503.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-6106c90f54ff452577d303eb83371503.jpg)
I med kretskortet och dit med locket
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-d5012db51082e23a4e152643a717126f.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-d5012db51082e23a4e152643a717126f.jpg)
Lägg det åt sidan nu för nu är det dags för nyckeln med transponder.
Vad vi är ute efter är att få ut transpondern som sitter i nyckeln, denna ger en kod/signal som tillåter bilen att starta. Såhär ser den ut:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-ef67ecff74159bcdc55e6e0a300992a7.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-ef67ecff74159bcdc55e6e0a300992a7.jpg)
Din nyckel borde se ut så här när du börjar: mer eller mindre skadad på den beroende på hur mycket den är använd
(Transpondern sitter på Vänster sida av Valeo-märket)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-bce62da08add24f2ca8dae81755fc652.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-bce62da08add24f2ca8dae81755fc652.jpg)
Yttre delen av nyckeln är av ett gummi material för känslans skull när man håller i den. Det går ganska lätt att skära i den med mattkniven men det är inte mycket av detta material, ganska snart så kommer en hårdare plast material.
Om man skär försiktigt små strimlor med mattknivet i pilens riktning på nyckeln där transpondern sitter:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-0aee094b484961b3e707381dc9d1d04d.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-0aee094b484961b3e707381dc9d1d04d.jpg)
Så kommer du hitta detta, i hålet som du ser sitter den så kallade transpondern, nu vet du hur långt ner du måste för att få ut denna utan att skada den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-49e5b40a922d2e02e957e9b2026120ed.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-49e5b40a922d2e02e957e9b2026120ed.jpg)
Man kan slipa ner nyckeln eller fortsätta skära strimlor.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-a631ec0426f381e055b29316c2c35706.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-a631ec0426f381e055b29316c2c35706.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-bb1fe6035e5c01ca1cf8e7cfcbd3dcd8.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-bb1fe6035e5c01ca1cf8e7cfcbd3dcd8.jpg)
När ni slipar eller skär så ska ni hålla utkik efter gummi som kommer fram efter en del slipande/skärande det betyder att ni är nära transpondern och på rätt väg.
Exempel ser ni här
Efter lite mer slipning/skärning ser det ut så här:
Fortsätt slipa/skära for att nå själva transpondern, försök inte bända och böja ut transpondern utan gröp ur framför, bakom och på sidan, slipa/skär försiktigt runt om for att sedan bara kunna putta ur transpondern.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-df929b18702f247fcde08df884c31518.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-df929b18702f247fcde08df884c31518.jpg)
Efter en tids jobb så k an man ganska lätt med fingrarna peta ut transpondern
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-b1156aa13effff25b17147220d1ebf7b.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-b1156aa13effff25b17147220d1ebf7b.jpg)
Då är det dags att öppna er olimmade nyckel. Har ni en limmad trots allt så hjälper det att värma den lite med en hårtork eller varmluftpistol men för guds skull smält inte plast skalen för då få ni köpa nytt. Använd fiskbenet och böj försiktigt, det är likt larmdosan, den olimmade sitter lite men inte speciellt mycket
Era oslipade nycklar är det bara att gå iväg med och få de frästa hos någon av de större låsverkstäderna. Notera att detta måste göras innan du tar ut transpondern om du inte har en extra nyckel som du kan använda. Verkstäder vill inte kopiera några nycklar där de ser att det har gjorts någon åverkan på nycklarna. Du kan inte kopiera nyckel hos en vanlig skomakare/nyckelmakare då dessa nycklar fräses fram och inte slipas som vanlig husnyckel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-b053d955a661a73f705a6699c7a3ac68.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-b053d955a661a73f705a6699c7a3ac68.jpg)
Så här ska det se ut senare:
Brickan är en så kallad fjäderbricka och tar bort skramlet när nyckeln fälls ut och in hela tiden. Ni ser även på kortet att det finns plats för transponder så det är bara att klämma dit den, försiktigt även detta så ni inte trycker för hårt på den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-377605abc810c1863c064734b0568cfe.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-377605abc810c1863c064734b0568cfe.jpg)
Själva nyckelblad funktionen, ihop sättning
Med bladet i utfällt läge ska fjädern spännas ett helt varv moturs och tryckas ner i sitt säte, den lilla silverfärgade spärren som låser nyckeln i olika lägen passar bara i nyckelbladet åt ett håll eftersom spåren har olika dimensioner, sedan på med överdelen av plasten. Med något fästande som superlim eller liknande så kan man limma ihop nyckeln när man känner att man är färdig, testa dock nyckeln olimmad i bilen innan du limmar ihop allt. Det går bra att bara testa men delen som bladet sitter i för det är den som sköter starten, den andra delen är bara
larmet så hela nyckeln behövs inte. Rekommenderas dock att köra olimmat, det funkar ändå, jag kör själv olimmat, snäppfästen på nyckel är rätt bra och håller nyckeln ihop, dessutom så är det lättare att komma in i den i framtiden om det skulle behövas.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-b0f59544532442970f8f12311d5b2270.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-b0f59544532442970f8f12311d5b2270.jpg)
Sedan är det bara att skruva ihop KIR nyckeln, omvänd ordning när ni plockade isär KIR nyckeln
I med batteriet
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-92f4a4fee0ff228a7ff96d97e848e265.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-92f4a4fee0ff228a7ff96d97e848e265.jpg)
Dit med nyckeldelen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-986df79f04c1f1df3dea767c456ea717.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-986df79f04c1f1df3dea767c456ea717.jpg)
I med skruven, och dit med batteriluckan, batteriluckan är lite knepig om man börjar på fel ställe, börja med att sätta dit delen där batteriet sitter först och snäpp dit andra delen efter det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-1e99bc58a5787305ac3664ce0101f568.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127511/127511-1e99bc58a5787305ac3664ce0101f568.jpg)
KLART!!!!! Ut och kör
Observera, när du vrider om nyckeln till tändning så kan du få felmedelande, första gången du startar med en ny nyckel.
START AVBRUTEN, FÖRSÖK IGEN.
Vänta någon sekund med tändning på, vrid tillbaka nyckeln till 0 läge och prova igen, då ska det funka.
Senast redigerat av kalmardezze (11 maj 2015)
KÄlma
0
0
0
0