3398
Sök

Åka och kolla på bil, eventuellt köpa - oerfaren

26 Inlägg
20 maj 2015
Trådstartare
#1
Har tänkt mig att ta och ta mig en titt på en bil själv, då jag är ung och oerfaren uppstår diverse problem. Vad ska jag kolla efter, och var? Brukar bilfirmor utnyttja sig av oerfarenhet, alltså påstå saker som är helt åt skogen? Jag har givetvist läst på så mycket jag kan på autopower.se, men är väldigt dålig på motorer och jag har emellanåt hört att topplockspackningen kan vara dålig, hur kollar jag det? Problemen åsido tyckte jag bilen i själv verkade rätt så fräsch på bild, och enligt mig ett stort plus att den ägts av bilfirma.

mvh

http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_3 … 10&w=3

1 Inlägg
20 maj 2015
#2
Den har haft 17 ägare....

297 Inlägg
20 maj 2015
#3
går ju besiktiga bilen den 1:a juni. så ser bilen ok ut och känns bra så tycker jag du ska säga att du vill ha den ny besiktigad.

Mvh


2 117 Inlägg
20 maj 2015
#4
Nästan 20 år gammal, gått mycket långt och många ägare = kan hända en hel del med det mekaniska och risk finns att många fingrar har pillat på det elektriska. Ta med dig en kunnig vän och provkör bilen ordentligt, testa alla funktioner, strömbrytare mm. Kolla efter krockskador, speciellt inne i motorrum/hjulhus. Rost under, i balkar, hjulhuskanter mm.
Kolla om det läckt olja kring och under motor, växellåda, bakaxel. Fungerar ac, stereo, fläktar, lampor, bromsar, elhissar, stolar osv. Är bilen riktningsstabil på vägen, även vid inbromsning? Bromsskivor ok? Däcken ok? Snedslitna kan vara problem med chassiet/bär och länkarmar. Stötdämpare fjädring ok? Servo ok, laddning ok....
Batteriet fräscht?

Kolla allt jättenoga. Var petig och kolla även igenom servicebok, kvitton, papper, rubbet.

Om du efter ordentlig koll tycker bilen är något för dig ska du pruta ordentligt.
Det saknas lister på bakskärmarna. Varför? Har den varit krockad, stulen, misshandlad?

Fråga om försäkringskostnad, skatt, övrigt gällande ägande av den.
Fråga om MRFgaranti.

http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantivillkor.aspx


Personligen hade jag hållit mig borta från den kärran oavsett pris.

Lånad text.
Att tänka på innan du köper begagnad bil
1. Tänk efter INNAN köpet vilka behov du har, vilken slags bil du behöver och hur mycket pengar du har råd att betala. När köpeavtalet väl är undertecknat kan det vara svårt att ångra sig.

2. Skaffa dig information. Lägg ned tid på att titta på flera olika bilar innan du bestämmer dig. Läs bilannonser i tidningen och på internet. Du kan söka efter begagnade bilar hos MRF-handlarna här >>>

3. Nöj dig aldrig med muntliga löften, utan se alltid till att i god tid få överenskommelser skriftligt så att du kan läsa igenom i lugn och ro.

4. Var kritisk och ställ krav. Tag god tid på dig och stressa inte igenom köpet. Bilfirmor är skyldiga att lämna en varudeklaration för begagnade bilar. Vid privatköp bör du se till att få alla villkor nedskrivna på papper (köpekontrakt) tillsammans med kvittot. Vid privatköp måste du alltid kontrollera att bilen är betald.

5. Ta gärna med dig någon som är bra på bilar när du ska titta på en begagnad bil som du är speciellt intresserad av.

6. Köp bil av ett bilförsäljningsföretag som är medlem hos MRF. Vid köp från bilhandlare gäller konsumentköplagen. Hos MRF-anslutna företag får du alltid garantier och MRFs unika kundskydd.

7. Om du köper bilen av en privatperson tänk på att köpet inte omfattas av konsumentköplagen och du har därför ett dåligt skyddsnät. Vid privatköp gäller i stället köplagen vilket innebär att säljaren inte ansvarar för fel som han inte kände till och som köparen vid en noggrann undersökning borde upptäckt vid köpet. Dessutom kan köparen vid privatköp inte vända sig till ARN utan är hänvisad till domstolsprövning med alla de kostnader och risker detta medför.
Använd gärna något standardkontrakt från ex Motormännen eller Konsumentverket.

Om du köper bil av en privatperson ska du försäkra dig om att säljaren äger bilen. Be att få se kvitto och kontakta alltid tidigare ägare för att förvissa dig om att bilen verkligen är betald och för upplysningar om bilen skick.

8. Vid privatköp beör du alltid testa och provköra bilen eftersom skyddsregelrna är dåliga (se punkt 7). Se helst till att få den testad av någon branschkunnig person. Motormännens Riksförbund, M har särskilda testcenter du kan vända dig till. Du kan också kontakta AB Svensk Bilprovning för en Bildiagnos.
Vid köp av en seriös bilhandlare behöver man inte testa bilen före köpet.


Frågor du bör ställa dig innan du skriver på köpeavtalet.
Av erfarenhet vet vi på MRF att många som skall byta eller köpa bil är så köpsugna att de inte är tillräckligt observanta eller tar reda på vad man bör tänka på innan köpet. Ha is i magen och ta det lugnt, det lönar sig i längden. Här är ett antal frågor du bör ställa dig själv innan du skriver på köpeavtalet för den bil du valt.

Frågor:

1. Är säljaren ett företag eller en privatperson?

SVAR: Om du köper bilen av en privatperson tänk på att köpet inte omfattas av konsumentköplagen och du har därför ett dåligt skyddsnät. Vid privatköp gäller i stället köplagen vilket innebär att säljaren inte ansvarar för fel som han inte kände till och som köparen vid en noggrann undersökning borde upptäckt vid köpet. Dessutom kan köparen vid privatköp inte vända sig till ARN utan är hänvisad till domstolsprövning med alla de kostnader och risker detta medför.

Väljer du att köpa bil av en bilhandlare har du ett bättre rättsligt skydd och du omfattas av konsumentköplagen.



2. Är säljaren medlem i MRF?

SVAR: Som kund hos en MRF-ansluten bilförsäljare eller verkstad omfattas du alltid av MRFs Kundskydd. Kundskyddet innebär att MRF alltid svarar för att köparen erhåller den ersättning ARN rekommenderat (vid ev tvist), under förutsättning att säljföretaget var anslutet till MRF när köpet skedde. Du får också alltid någon form av garanti på den bil du köpt.



3. Har jag kommit överens med säljaren om priset och vad som ingår?

SVAR: Nöj dig ALDRIG med muntliga löften, utan se alltid till att du har fått alla överenskommelser skriftligt på papper så att du kan läsa igenom dem i lugn och ro. Var kritisk och ställ krav. Bilfirmor är skyldiga att lämna varudeklaration för begagnade bilar. Vid privatköp bör du se till att få alla villkor nedskrivna på papper (köpekontrakt) tillsammans med kvittot.



4. Har säljaren visat mig garantisedeln och gett mig klara besked om vilka garantier som lämnas samt vad de innebär?

SVAR: Det är bara företag som är medlemmar i MRF som kan lämna MRF garanti. Andra företag kan givetvis lämna garantier av olika slag, men aldrig en MRF-garanti.
Kom ihåg att det som ni kommer överens om skall alltid finnas med i köpekontraktet. Du ska se till att du får en garantisedel som berättar om garantins omfattning och giltighetstid. Får du ingen garanti hos en bilförsäljare så gäller konsumenköplagen. Vid privatköp är du utan skyddsnät.



5. Har säljaren gett mig tillräcklig information om bilens kondition och en ordentligt ifylld varudeklaration?

SVAR: När du tittar på en begagnad bil hos en bilfirma så ska det alltid finnas en varudeklaration som visar att den är genomgången och beskriver bilens skick. Läs informationen på varudeklarationens baksida.
Bilfirmor som säljer bilar som gått mer än 1.000 km är skyldiga att lämna en fullgod varudeklaration grundad på en fackmannamässigt utförd undersökning och provkörning.
Varudeklarationen ska finnas lättillänglig och väl synlig i bilen.
Se till att du får med dig ett ex av varudeklarationen vid köpet.



6. Har säljaren gått igenom serviceboken med mig?

SVAR:

Serviceboken till en bil är en form av "värdehandling". Serviceboken ska vara stämplad och mätarställning ska vara ifylld vid varje gjord service. Om bilen är en nyare begagnad bil så kan det finnas vissa nybilsgarantier kvar och för att dessa ska gälla måste service vara gjord på auktoriserad verkstad. Är bilen lite äldre så är det ändå viktigt att se hur bilen har skötts av tidigare ägare.
Är du osäker på servicebokens "äkthet" så kan du ringa den/de verstäder som gjort servicarna och fråga. Det förekommer tyvärr "oäkta" serviceböcker särskilt om bilen är direktimporterad.



7. Har säljaren gett mig klara besked om vilka rättigheter jag har och hur jag skall agera om jag efter ett tag upptäcker fel på bilen eller är missnöjd?

SVAR: Om garanti inte lämnats svarar säljföretaget för fel enligt konsumentköplagens regler. Enligt lagen föreligger ett fel om bilen avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Detta innebär förenklat att säljföretaget endast svarar för fel som kan anses onormala för bilen ifråga med hänsyn till dess ålder och körstäcka. Vidare ska felet ha funnits vid leveransen. Säljföretaget är dock aldrig ansvarigt för fel som antecknats på varudeklarationen eller som köparen på annat sätt informerats om vid köpet.
Fel som upptäcks inom 6 månader efter köpet anses dock ha funnits vid leveransen om inte säljföretaget kan visa motsatsen eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Detta innebär att om säljföretaget genom en varudeklaration eller testprotokoll kan visa att ett fel inte fanns vid köpet så går företaget fritt från ansvar. Vidare innebär det att felets art kan vara sådant att det framstår som klart att det inte fanns vid köpet.

Om det står klart att ett fel uppkommit efter leveransen svarar säljföretaget för detta endast om felet täcks av en garanti. Säljföretaget kan undgå garantiansvar om det kan visa att köparen själv förorsakat felet.

Om du anser att säljföretaget bör svara för felet ska du snarast möjligt reklamera felet till företaget dock senast inom 2 månader efter det du upptäckt felet. Tänk på att du inte får åtgärda felet innan reklamation, undantag görs dock för akuta fel som inträffar på tid när säljföretaget inte går att nå.



Sök