2477
Sök

Engine oil stop leak concentrate

Melchert
182 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#1
Tjena!
Har en xc70 05:a med en ventilkåpspackning som läker, Volvo vill ta 11,500 kr för att byta den medans Mekonomen är betydligt billigare.
Hur som haver så har jag en fråga på ett betydligt mycket billigare alternativ,
Rislone Engine Oil Stop Leak Concentrate, köpt på Mekonomen som jag tänkte prova, men är lite osäker.

Det är ju gjort för att täppa till läckor i packningar mm i motorn. Men min fråga lyder.. Är det värt det? Kan det täppa till andra viktiga delar som _MÅSTE_ vara öppna så att säga?
Någon som har provat något sånt här medel tidigare?

Tacksam för svar!

"You can pick the game, but you can't change the rules."

8 250 Inlägg
22 maj 2015
#2
Innan du ens funderar på att hälla i den där guckan i motorn så är ska du fundera över vart oljan kommer ifrån exakt. På en sån där motor så har du ingen ventilkåpspackning utan det är lim, och det läker i princip aldrig. Packboxar till kamaxlarna och framförallt packningen på oljepåfyllningslocket däremot....


Melchert
182 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#3
Även om det är D5:a? På Volvo sa dem förvisso att dem nästan aldrig läker i ventilkåpspackningen på motorn jag har men dem sa inget om att det var lim? Inte för att jag frågade om det heller men.

"You can pick the game, but you can't change the rules."

Melchert
182 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#4
Ja ok, kollade runt lite mer och det var fler som skrev att dem var hel limmad och att det tydligen behövs ett special verktyg för det. Men kan det medlet förstöra mer än vad det gör nytta då om man skulle prova?
Senast redigerat av tiquz (22 maj 2015)

"You can pick the game, but you can't change the rules."

Egen
277 Inlägg
22 maj 2015
#5
Är inte de medlet bara till för att få gummi att svälla och på så vis "laga" packningen?

4 822 Inlägg
22 maj 2015
#6
tiquz skrev:
Ja ok, kollade runt lite mer och det var fler som skrev att dem var hel limmad och att det tydligen behövs ett special verktyg för det. Men kan det medlet förstöra mer än vad det gör nytta då om man skulle prova?

ja den är limmad och det är aldrig bra att hälla i massa konstiga medel i motorn för att få det tätt för det är precis  samma sak när folk häller i kylartätning när kylet eller nått annant läker, visst det kan säkert täta läckan men det sätter ju även igen kylkanalerna inne i motorn vilket inte är så jätte bra wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 maj 2015
#7
Jag älskar alla dessa undermedel man häller i för att laga allt möjligt om det handlar om att hälla sånt i någon gammal härk som har ena foten i graven, men på en relativt ny Volvo låter det dumt. Det finns inga genvägar. Du får nog ställa dig in på en kostsam reparation tyvärr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 632 Inlägg
23 maj 2015
#8
Det KAN funka.
Det KAN också sätta stopp någonstans vilket leder till motorhaveri.

Om motorn drar mer olja än bränsle per mil så möjligen då är det värt att prova, eftersom det är redan illa ute med den. smile

De/Dem

6 139 Inlägg
23 maj 2015
#9
Hej!
Kommer det olja från området från toppen/ventilkåpan och ventilkåpan är limmad och nästan aldrig läcker så kan det ju bara vara en packbox som behöver bytas. Det är enkelt att fixa sånt själv och reservdelen kostar inte mer än 100-200kr.
Det är bara att skruva bort ventilkåpan , lossa kamremshjulet/kamrem och dit med en ny packbox och ställa in kamremmen rätt


Melchert
182 Inlägg
25 maj 2015
Trådstartare
#10
Kände mig tillräckligt säker igår morse så jag hällde i skiten. Direkt efter fick jag värdens ångest så det blev till att göra ett oljebyte idag. >.<

Tänkte det är väl bättre att byta packning för ca 4k på Mekonomen än att chansa på ett 180kr mirakel smörja och kanske köpa ny motor för 40k lite senare.
Senast redigerat av tiquz (25 maj 2015)

"You can pick the game, but you can't change the rules."


Sök