2878
Sök

Sänka Volvo 940

8 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#1
Jag har precis skaffat mig en 940 ltt som ska fixas till lite och gå som busbil. Han är lite hög för tillfället och det hade jag tänkt ändra på nu. Jag hittade en uppsättning coilovers från J-spec - http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/j-spe … 0-940.html
Men det står att dom inte är lämpliga för bankörning eller drifting. Innebär det att det är skräp? Jag har inga superhöga krav, jag vill sänka bilen lite och styva upp den men jag vill samtidigt att det ska hålla. Alla jag har pratat med säger att jag bara ska kapa fjädrarna men bilen blir ju totalt obrukbar då.
Vad är det bästa sättet att nå mina mål med sänkningen? Org stötdämpare och bara sänkningsfjädrar, är bilen fortfarande lika "båtig" då?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 maj 2015
#2
alibababa skrev:
Jag har precis skaffat mig en 940 ltt som ska fixas till lite och gå som busbil. Han är lite hög för tillfället och det hade jag tänkt ändra på nu. Jag hittade en uppsättning coilovers från J-spec - http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/j-spe … 0-940.html
Men det står att dom inte är lämpliga för bankörning eller drifting. Innebär det att det är skräp? Jag har inga superhöga krav, jag vill sänka bilen lite och styva upp den men jag vill samtidigt att det ska hålla. Alla jag har pratat med säger att jag bara ska kapa fjädrarna men bilen blir ju totalt obrukbar då.
Vad är det bästa sättet att nå mina mål med sänkningen? Org stötdämpare och bara sänkningsfjädrar, är bilen fortfarande lika "båtig" då?

Det är skillnad på drifting och bankörning mot det du ska ha bilen till. Vad jag förstår så ska du busa lite på stan och då tror jag nog att det håller. Det är min gissning iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
alibababa skrev:
Jag har precis skaffat mig en 940 ltt som ska fixas till lite och gå som busbil. Han är lite hög för tillfället och det hade jag tänkt ändra på nu. Jag hittade en uppsättning coilovers från J-spec - http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/j-spe … 0-940.html
Men det står att dom inte är lämpliga för bankörning eller drifting. Innebär det att det är skräp? Jag har inga superhöga krav, jag vill sänka bilen lite och styva upp den men jag vill samtidigt att det ska hålla. Alla jag har pratat med säger att jag bara ska kapa fjädrarna men bilen blir ju totalt obrukbar då.
Vad är det bästa sättet att nå mina mål med sänkningen? Org stötdämpare och bara sänkningsfjädrar, är bilen fortfarande lika "båtig" då?

Det är skillnad på drifting och bankörning mot det du ska ha bilen till. Vad jag förstår så ska du busa lite på stan och då tror jag nog att det håller. Det är min gissning iaf.

/Benny

Jo, det var lite så jag tänkte. Men får man något vettigare för dom pengarna om man tittar på något annat? Känns som att det är rätt bra pris ändå.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 maj 2015
#4
alibababa skrev:
Vettemannen skrev:
alibababa skrev:
Jag har precis skaffat mig en 940 ltt som ska fixas till lite och gå som busbil. Han är lite hög för tillfället och det hade jag tänkt ändra på nu. Jag hittade en uppsättning coilovers från J-spec - http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/j-spe … 0-940.html
Men det står att dom inte är lämpliga för bankörning eller drifting. Innebär det att det är skräp? Jag har inga superhöga krav, jag vill sänka bilen lite och styva upp den men jag vill samtidigt att det ska hålla. Alla jag har pratat med säger att jag bara ska kapa fjädrarna men bilen blir ju totalt obrukbar då.
Vad är det bästa sättet att nå mina mål med sänkningen? Org stötdämpare och bara sänkningsfjädrar, är bilen fortfarande lika "båtig" då?

Det är skillnad på drifting och bankörning mot det du ska ha bilen till. Vad jag förstår så ska du busa lite på stan och då tror jag nog att det håller. Det är min gissning iaf.

/Benny

Jo, det var lite så jag tänkte. Men får man något vettigare för dom pengarna om man tittar på något annat? Känns som att det är rätt bra pris ändå.

Jag har tyvärr ingen uppfattning om priset om det är billigt eller ej. Det får nån annan svara på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
alibababa skrev:
Vettemannen skrev:

Det är skillnad på drifting och bankörning mot det du ska ha bilen till. Vad jag förstår så ska du busa lite på stan och då tror jag nog att det håller. Det är min gissning iaf.

/Benny

Jo, det var lite så jag tänkte. Men får man något vettigare för dom pengarna om man tittar på något annat? Känns som att det är rätt bra pris ändå.

Jag har tyvärr ingen uppfattning om priset om det är billigt eller ej. Det får nån annan svara på.

/Benny

Du har inte koll på när McPherson-upphängning kom till 940 då? smile Hittar ingenting efter en snabb googling.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 maj 2015
#6
alibababa skrev:
Vettemannen skrev:
alibababa skrev:

Jo, det var lite så jag tänkte. Men får man något vettigare för dom pengarna om man tittar på något annat? Känns som att det är rätt bra pris ändå.

Jag har tyvärr ingen uppfattning om priset om det är billigt eller ej. Det får nån annan svara på.

/Benny

Du har inte koll på när McPherson-upphängning kom till 940 då? smile Hittar ingenting efter en snabb googling.

Jag undrar om det har funnits nåt annat än McPherson på 940 men är inte riktigt säker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

43 Inlägg
28 maj 2015
#7
MacPherson är sedan 240 kom 1975 kanske lite uppdaterad men inte mycket.
Köpte en sats till min Golf i denna prisklass men dom höll inte länge bakdämparna började läcka inom ett år...........
Kanske bättre ta dom för 5000:-
Senast redigerat av Taarzaahn (28 maj 2015)


8 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
Jag undrar om det har funnits nåt annat än McPherson på 940 men är inte riktigt säker.

/Benny

Taarzaahn skrev:
MacPherson är sedan 240 kom 1975 kanske lite uppdaterad men inte mycket.
Köpte en sats till min Golf i denna prisklass men dom höll inte länge bakdämparna började läcka inom ett år...........
Kanske bättre ta dom för 5000:-

Då är ju den annonsen lite motsägande, det står att det passar alla med stel bakaxel men inte dom som har MacPhersonupphängning hmm

Ordinarie pris är ju 5000 om man ska tro J-spec. Men det känns dumt att att få något som bara håller en stund för att spara några kronor.

Vad är alternativen till coilovers då? Köpa stötdämpare och fjädrar blir ju lika dyrt och då har man inte samma inställningsmöjligheter och kan inte sänka i närheten av lika mycket.

43 Inlägg
28 maj 2015
#9
Nja missade att säga att fram är samma medan 940 är ju bakhjulsdriven så det är MacPherson bak också på nyare modeller med multilink precis som dom skriver..... sorry för missen.
Så om din är med stel bakaxel ska det ju passa
Senast redigerat av Taarzaahn (28 maj 2015)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
28 maj 2015
#10
Taarzaahn skrev:
Nja missade att säga att fram är samma medan 940 är ju framhjulsdriven så det är MacPherson bak också..... sorry för missen.

VA!!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#11
Taarzaahn skrev:
Nja missade att säga att fram är samma medan 940 är ju framhjulsdriven så det är MacPherson bak också..... sorry för missen.

Haha nej, alla 940 har vad jag har förstått stel bakaxel och framhjulsdrift började volvo inte med förrän på 850.

43 Inlägg
28 maj 2015
#12
Jepp tänkte fel.... och ändrade precis smile
Bara dom med multilink som har MacPherson bak också......
Senast redigerat av Taarzaahn (28 maj 2015)


43 Inlägg
28 maj 2015
#14
Kollade runt lite och det är bara 760 o 960 som har multilink och inga MacPherson..........
Så var det med det
Så oavsett vad du handlar har du en stel bakaxel  och MacPherson fram.


43 Inlägg
28 maj 2015
#15
Verkar som det är enklare att köpa sportsats med nya fjädrar och dämpare och antagligen billigare också.


4 179 Inlägg
28 maj 2015
#16
Kapa fjädrarna lite lagom bara? Ta 2-3 varv så blir det ju stor skillnad. Om du sedan tycker att det är alderless för dåligt så kan du ju köpa sänkfjädrar och lite häftigare stötdämpare.
Man får bort det mesta av båtkänslan genom att bara kapa originalfjädrarna lite lagom.

Men en 940 LTT är ju värd typ 15K så känns lite dumt att lägga 5K på coils som ändå verkar vara ganska överflödigt för dina behov.


klabbarpan
3 041 Inlägg
28 maj 2015
#17
Sänkningsats samt hårdare dämpare gör mycket. Även grövre krängare gör stor skillnad på den annars svajjiga karossen. Knepen är många, dock din budget som styr.


8 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#18
Taarzaahn skrev:
Verkar som det är enklare att köpa sportsats med nya fjädrar och dämpare och antagligen billigare också.

zemet skrev:
Kapa fjädrarna lite lagom bara? Ta 2-3 varv så blir det ju stor skillnad. Om du sedan tycker att det är alderless för dåligt så kan du ju köpa sänkfjädrar och lite häftigare stötdämpare.
Man får bort det mesta av båtkänslan genom att bara kapa originalfjädrarna lite lagom.

Men en 940 LTT är ju värd typ 15K så känns lite dumt att lägga 5K på coils som ändå verkar vara ganska överflödigt för dina behov.

Jag har aldrig åkt nån som är lagom kapad, alla kapar så man ligger och slår mot genomslagsgummit och då blir det ju bara studsigt, farligt och obekvämt. Blir man verkligen av med båtkänslan med något så enkelt? Jag vill ha det hyfsamt styvt men ändå så att det fjädrar och det får inte studsa. Jag har tänkt lägga runt 20 000 på den, lite beroende på vad jag får tag på. Att styva upp den ingår i den budgeten.

nixon89 skrev:
Sänkningsats samt hårdare dämpare gör mycket. Även grövre krängare gör stor skillnad på den annars svajjiga karossen. Knepen är många, dock din budget som styr.

Var får man tag på en vettig sänkningssats och hårdare dämpare då? Grövre krängare tar jag från en 960.

Edit: Kollade lite på sänkningssats och dämpare, det blir ju samma pengar som dom där coilsen. Är det ingen som har erfarenhet av dom?
Senast redigerat av alibababa (28 maj 2015)

4 179 Inlägg
28 maj 2015
#19
Alltså det kostar dig ju inget att prova:) det blir helt okej tycker jag själv. Håller helt med dig, böttsänkt är värdelöst.

Dock är ju bilarna löjligt höga. Sänkte min bil typ 7 cm utan några problem, det gick fortfarnade köra på grusväg utan att slå i tråget osv.



Sök