4348
Sök

Verkstad skruvade inte fast oljelocket ordentligt, ersättning?

237 Inlägg
31 maj 2015
Trådstartare
Tja!

Hade för någon månad sedan min S70 inne på 12000-service hos en verkstad på orten. Öppnade huven för första gången idag och såg att flera delar, bland annat motorkåpa var nersölade med olja. Spårade snabbt detta till oljelocket som inte verkade sitta ordentligt fastsatt, det satt åtskruvat men var "ur gängorna" så att säga. Det verkar inte ha varit extremt mycket då oljestickan var nere på hälften och jag inte har märkt att bilen har betett sig annorlunda, men detta måste väl ändå verkstaden ersätta? (Motortvätt + påfyllning av samma mängd olja som spillts). Använder inte bilen för tillfället då jag köpt ny bil, men ska sälja Volvon inom kort.

Har mailat verkstaden och förväntar mig svar inom kort, men vill passa på och fråga här; någon här som varit med om liknande och vad blev utgången? Även om jag vet med mig att ingen ens öppnat motorhuven efter servicen så går det ju inte bevisa det ifall de nu mot förmodan skulle börja slingra sig.
Senast redigerat av Teho (31 maj 2015)

10 163 Inlägg
31 maj 2015
Har du tvättat och fyllt på olja ?

Om inte åk till verkstaden vissa dom det dock känns det som några månader för att upptäcka en sådan sak är lite väl långt.

Men är dom vänliga kan dom säkert spola av det åt dig och sen får du vara nöjd. Är stickan på hälften är det bra.

Har du redan tvättat och fyllt på själv och kommer med kvitton då kan du glömma ersättning på något viss skulle jag tro med högsta sannolikhet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

7 393 Inlägg
31 maj 2015
jag har de skitit i det,, är ju inget att bråka om,, ok att man blir sur,, men sen  får det stanna där sad

237 Inlägg
31 maj 2015
Trådstartare
Djo skrev:

Om inte åk till verkstaden vissa dom det dock känns det som några månader för att upptäcka en sådan sak är lite väl långt.

Men är dom vänliga kan dom säkert spola av det åt dig och sen får du vara nöjd. Är stickan på hälften är det bra.

Har du redan tvättat och fyllt på själv och kommer med kvitton då kan du glömma ersättning på något viss skulle jag tro med högsta sannolikhet.

Nej nej, har bara torkat av det ytligaste från motorkåpan och delarna runt. Man känner givetvis att det är oljigt fortfarande, vet inte om det är något mer som har runnit ned vid sidan om, och runt oljelocket är det fortfarande geggigt. Jag har varken kunskap, tid eller plats att motortvätta själv, finns ingen anledning för mig att behöva göra det då verkstan klantat sig. Dessutom har jag ju förlorat olja som runnit ut, även om det inte är mycket så vill jag inte behöva köpa ny olja då felet inte är mitt och jag inte har jättemycket pengar över denna månaden pga nybilsköp. Kommer ju skriva i säljannonsen att bilen är nyservad och då blir det ju misstanke om läckage/onormal förbrukning om stickan ligger under hälften bara någon månad efter senaste service.

Var bara för 5 veckor sedan bilen var inne på service, har inte haft någon anledning att öppna huven sedan dess fram tills idag då jag var tvungen att starta med startkablar. Brukar köra 1500 mil mellan oljebytena och då brukar stickan vid bytet vara ungefär på samma ställe som nu när jag kört ca 150 mil efter senaste byte.
Senast redigerat av Teho (31 maj 2015)

7 439 Inlägg
31 maj 2015
granadadr skrev:
jag har de skitit i det,, är ju inget att bråka om,, ok att man blir sur,, men sen  får det stanna där sad

Råkade själv, för några år sedan, ut för att en verkstad inte skruvat fast oljefiltret.
Besiktningen, dagen därpå, gav en 2:a på oljeläckage - vilket var helt rätt.
Tur i oturen att oljan inte tagit heeeeelt slut.
Ingen mening med att bråka med verkstaden.
Ord mot ord och 7 mil till verkstaden.
Hade ju enbart låtit dom göra jobbet för att få en stämpel i häftet.

7 393 Inlägg
31 maj 2015
torsen skrev:
granadadr skrev:

Råkade själv, för några år sedan, ut för att en verkstad inte skruvat fast oljefiltret.
Besiktningen, dagen därpå, gav en 2:a på oljeläckage - vilket var helt rätt.
Tur i oturen att oljan inte tagit heeeeelt slut.
Ingen mening med att bråka med verkstaden.
Ord mot ord och 7 mil till verkstaden.
Hade ju enbart låtit dom göra jobbet för att få en stämpel i häftet.

sen är det MYCKET värre att de ej dragit åt oljefiltret än oljelocket smile som sagt lönar sig ej att bråka,, dock om man upptäcker det på väg hem så smile

1 215 Inlägg
31 maj 2015
Åk förbi verkstaden och visa upp bilen och berätta som du skrev nu med god ton så bör dem ju tvätta det åt dig smile gör dem en tjänst att inte stanna kvar och glo medan dem gör det. Det är vanligt att motorn börjar misstända och dumma sig efter man spolat vatten på den så det kan ta en stund att låta den torka.

5 119 Inlägg
31 maj 2015
Hobbar själv på verkstad och har råkat ut för lite liknande saker fast vart i andra änden av problemet så att säga.
Har själv tagit reda på diverse tabbar efter både mig själv och kolegor och det har aldrig varit något tjafs från företaget oavsett vad det gäller. Kanske jobbar/har jobbat åt seriösa företag som är rädd om sina kunder.
Åk och prata med verkstaden.

Och nej jag är inte slarvig men gör man 5-10 bilar om dagen i ca 6 års tid så händer det grejor som missade tätringar, glömda oljelock osv :-) dock har jag ej gjort några stora tabbar :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

604 Inlägg
31 maj 2015
Är du trevlig i kontakten med verkstaden så får du säkert hela bilen tvättad som kompensation. Värsta som finns när kunder blir förbannade över ett misstag som går att rätta till.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

167 Inlägg
1 juni 2015
Inne på samma spår som föregående. Traska in på verkstan med ditt bästa humör och påtala lugnt och sakligt vad du anser att de gjort fel. Kommunikation utan överhastade reaktioner och förflugna ord löser många  situationer

10 163 Inlägg
1 juni 2015
Teho skrev:
Djo skrev:

Nej nej, har bara torkat av det ytligaste från motorkåpan och delarna runt. Man känner givetvis att det är oljigt fortfarande, vet inte om det är något mer som har runnit ned vid sidan om, och runt oljelocket är det fortfarande geggigt. Jag har varken kunskap, tid eller plats att motortvätta själv, finns ingen anledning för mig att behöva göra det då verkstan klantat sig. Dessutom har jag ju förlorat olja som runnit ut, även om det inte är mycket så vill jag inte behöva köpa ny olja då felet inte är mitt och jag inte har jättemycket pengar över denna månaden pga nybilsköp. Kommer ju skriva i säljannonsen att bilen är nyservad och då blir det ju misstanke om läckage/onormal förbrukning om stickan ligger under hälften bara någon månad efter senaste service.

Var bara för 5 veckor sedan bilen var inne på service, har inte haft någon anledning att öppna huven sedan dess fram tills idag då jag var tvungen att starta med startkablar. Brukar köra 1500 mil mellan oljebytena och då brukar stickan vid bytet vara ungefär på samma ställe som nu när jag kört ca 150 mil efter senaste byte.

Ja 5 veckor gör som jag skrev och resten åk till verkstaden påpeka det som hänt med vänlig ton så hjälper dom dig säkert.

Beroende på olje nivån kanske dom även kan kompensera för den.

Lycka till Mvh Erik.

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Muttley
1 juni 2015
granadadr skrev:

Man gör även verkstaden en otjänst genom att ha svansen mellan benen och hålla tyst.  En verkstad mår bra av kritik, man behöver inte vara otrevlig när man påpekar bristerna.  De vinner båda på.

237 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
Kontaktat verkstaden nu, skulle komma ned imorgon och få det åtgärdat gratis och dessutom lånebil.
Föredömligt! smile

10 163 Inlägg
2 juni 2015
Teho skrev:
Kontaktat verkstaden nu, skulle komma ned imorgon och få det åtgärdat gratis och dessutom lånebil.
Föredömligt! smile

Du ser det löste sig riktigt bra ju smile

167 Inlägg
3 juni 2015
Gött. De flesta vill helt enkelt göra rätt för sig.

Sök