2700
Sök

Det var den kopplingen. Audi RS4

9 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#1
Tjena Garaget!

Jag har haft planer på att chippa min RS4:a till nästa sommar och har då även tänkt byta koppling. Just nu är den på 450 hk och det ska väl original koppling palla? Givetvis går en koppling sönder tillslut om man leker för mycket roll

Hur som helst. Körde rivstart, 5000 varv, släpper koppling. Slirar däck, varvar upp till 7000, växlar till tvåan, slirar ända upp till hundra med två pers i bilen plus mig.

Allting går så snabbt, jag kommer över 7000 sträcket och tror det är för att jag bara bränner däck! Det luktade gummi flera kvarter bort. När jag ska växla till trean så sitter växelspaken fast, kan inte växla nånstans. Bromsar, stänger av motorn.
Till en början är kopplingen helt lam, efter några juck får jag igång den, dragläge existerar precis i slutet och kommer iväg.

MEN när jag kommer över ca 2500 varv är det som om jag kopplar, drivet försvinner och den varvar upp.

I mitt huvud har hela kopplingssatsen fått sig en rejäl skjuts då jag först körde rivstart och sen varvade ur för mycket.

Tror ni att jag behöver byta mer än kopplingssatsen?

Jag undrar även om någon har svar på vad som är skillnaden mellan ofjädrad sinter och fjädrad?

Eftersom att jag ska optimera den till nästa vår vill jag satsa på en riktigt tålig koppling.

Är det här rätt val i så fall?

http://www.dli-teknik.se/index.php?sect … mp;lang=sv

Tack på förhand för hjälp. Jag vet, facepalm. Lärt mig en läxa kan jag säga.

EDIT: Vill även tillägga att den inte alltid fortsätter slira utan det brukar släppa efter 2:ans växel.
Den mullrar även lite tvåtaktigt numer, innan incidenten var det ett konstans muller på tomgång, nu är det som en psytrance bas.
Senast redigerat av Blackhole (8 juni 2015)

7 277 Inlägg
8 juni 2015
#2
Svänghjul tänkte jag föreslå men den följer med. Skillnaden är att en fjädrad är lite mjukare och skonsammare mot lådan.
Men den där såg verkligen inte lättkörd ut.
Sen tycker väl jag att 12000 för en enkel sinterlamell är ganska dyrt. ..


9 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Svänghjul tänkte jag föreslå men den följer med. Skillnaden är att en fjädrad är lite mjukare och skonsammare mot lådan.
Men den där såg verkligen inte lättkörd ut.
Sen tycker väl jag att 12000 för en enkel sinterlamell är ganska dyrt. ..

Tack för ditt svar! Hmm okej, du verkar kunna lite om kopplingar. Kan du länka till en kopplingssats som är förstärkt upp till ca 7-800 nm? Är det något verkstaden har hemma btw när jag lämnar in?

7 277 Inlägg
8 juni 2015
#4
Hat ingen koll på audi tyvärr. Men tyska ebay hat säkert en del.
Dahlbäck kanske har sånt på hyllan men utöver dom är det nog få. Iofs cp-service sysslar också mycket med audi så eventuellt att dom har hemma.



Sök