2817
Sök

Oljesticka Evo 3

23 Inlägg
15 juni 2015
Trådstartare
Hej!
Letar efter en oljesticka till evo 3, då min har gått av..
Leveranstiden via Mitsubishi var på ca 3 månader och jag behöver byta olja nu.
Så om någon har en liggandes så hör gärna av er! smile

Herr
1 722 Inlägg
15 juni 2015
Måste du ha en oljesticka för att byta motorolja?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
15 juni 2015
LocKtar skrev:
Måste du ha en oljesticka för att byta motorolja?

Kan ju vara bra att kunna se att man fyllt på rätt mängd olja.

Herr
1 722 Inlägg
15 juni 2015
När man tömt ur all olja, och vet att det ska i 4.5l i då får man väl häva i det? Köper inte orsaken att han inte vill byta olja för han inte har en oljesticka.

4 670 Inlägg
15 juni 2015
Kolla evoclubben eller flanders. Lär finnas på nått av ställena

23 Inlägg
15 juni 2015
Trådstartare
LocKtar skrev:
När man tömt ur all olja, och vet att det ska i 4.5l i då får man väl häva i det? Köper inte orsaken att han inte vill byta olja för han inte har en oljesticka.

Vill att de ska bli rätt mängd. Har en Oljekylare som ja inte vet om den är original och oljefiltret ja byter till är mindre än de som sitter på. så vill veta mängden i motorn för att va säker att de stämmer.

178 Inlägg
15 juni 2015
åk till en skrot?
bör passa från nästan vilken mitsubishi som helst och du kan nog få köpa 1-10st för typ en 20:a så du har från några olika modeller att test med smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 juni 2015
LocKtar skrev:

Finns det något dolt motiv med trådskaparens förfrågan menar du?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Random Hero
4 047 Inlägg
15 juni 2015
LocKtar skrev:

du får aldrig ur all olja ur en motor genom att bara lossa plugg och filter. du har ingen aning om hur mycket slagg TS motor har i sig, om han har oljekyl med 3meter slang mm. Så att bara köra efter det som står i boken och skita i oljestickan på en bil som rullatt X antal tusen mil är ingen bra idé, dock får man en bra uppfattning om hur mycket olja man behöver införskaffa.

Dog food lid. Backwards

Herr
1 722 Inlägg
15 juni 2015
Slash skrev:
LocKtar skrev:

Finns det något dolt motiv med trådskaparens förfrågan menar du?

Jo, man började ju undra om det verkligen var det han undrade över!

Nu nämnde han att han inte hade koll på oljekylens storlek osv. Det kan jag väl köpa.

Det jag vill få fram är att det inte är så noga om man fyller nån dl för mycket.

Evildan
16 juni 2015
Det är inte omöjligt att mäta mängden som töms för att sedan ersätta med samma mängd ny olja.
Dock så finns fortfarande osäkerheten om det är lagom med olja i motorn i nuläget innan tömning vilket gör att jag går steget längre och funderar på om motorn körs i det läget utan vetskap om oljenivå.

Att köpa en sticka på skroten är väl smart, under förutsättningar att längden på den stickan som hör till den specifika motortypen är känd.

Annars kan man montera ett nivåglas på tråget för att kontrollera nivån.

6 104 Inlägg
16 juni 2015
Hej!
Hur/var har stickan gått av? -Den kanske fortfarande kan användas!?

23 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Hur/var har stickan gått av? -Den kanske fortfarande kan användas!?

tja! den har gått av ca 5 cm tror jag. vet inte hur lång den var innan..
Den var av när jag köpte bilen så vet ej hur långa dom är.

Sök