3229
Sök

Mappa/chippa - Ta bort fartspärr på MB C63 AMG

work hard and drive fast black stars!
47 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Tja!

Köpte en C63a förra veckan, underbar bil på alla sätt, men bilen är spärrad på 257km/h (bekräftat av mig personligen). Fartdåre som man är så tycker jag inte att de räcker.
Vet att AMG Mercor utan fartspärr toppar närmre 330km/h.

Finns de någon seriös firma i mellan Sverige som både kan mappa om eller chippa och ta bort fartspärren?

Funkar chipning verkligen? Har haft de på tidigare dieselbilar, har väl gett lite mer effekt, men inget anmärkningvärt.

Eller ska man mappa om hela bilen?

För och nackdelar?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning A
Senast redigerat av Lovesupercars (11 juli 2015)

I spent 90% of my money on women, cars, and booze. The other 10% I wasted

414 Inlägg
11 juli 2015
Lovesupercars skrev:
Tja!

Köpte en C63a förra veckan, underbar bil på alla sätt, men bilen är spärrad på 257km/h (bekräftat av mig personligen). Fartdåre som man är så tycker jag inte att de räcker.
Vet att AMG Mercor utan fartspärr toppar närmre 330km/h.

Finns de någon seriös firma i mellan Sverige som både kan mappa om eller chippa och ta bort fartspärren?

Funkar chipning verkligen? Har haft de på tidigare dieselbilar, har väl gett lite mer effekt, men inget anmärkningvärt.

Eller ska man mappa om hela bilen?

För och nackdelar?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning A

Nu för tiden optimerar man bilar, "chippa" gjorde man på 90-talet.
Vanligtvis brukar en optimering på sugmotor som din inte ge särskilt mycket om än något utan det gör man endast för låsa upp fartspärren.
MEN, nu har du turen att sitta på en strypt 6.2L AMG motor, så optimering på din motor ger runda slängar 50hk utan problem, vilket lär märkas samt borttagen spärr.
Om du inte har något riktigt special som t.ex. monterard kompressor hade jag aldrig "mappat" bilen, utan köper hellre en färdig mapp/optimering som dem bara kör i.

Jag optimerade min 530d F10 hos Svensk motoroptimering www.smoab.se. Blev riktigt nöjd!

Jag menar, som jag tänker det så bör en mapp som ett företag jobbat med i kanske 100-200 timmar fungera bättre (så länge bilen är i övrigt original) än en mapp som en svensk firma slänger ihop under 1-2 arbetsdagar. Åtminstone är det garanterat mer priseffektivt med färdig mapp.
Senast redigerat av Powe_R (11 juli 2015)

work hard and drive fast black stars!
47 Inlägg
11 juli 2015
Trådstartare
Tack för snabbt svar Powe_R, måste bara börja med att säga att din sålda 500E är en av mina absoluta drömbilar, grym bil!

Jag kolla in deras hemsida, och priset för optimeringen var ju inte alls mycket pengar, värd en funderare. Tack för tipset!

Med vänlig hälsning A

I spent 90% of my money on women, cars, and booze. The other 10% I wasted

Sök