Igår så skämde jag ut mig (tror jag) och nu så lyser inte ens instrumentpanelen när sätter i nyckeln. Bilen är stendöd och förmodligen så har jag väl glömt att släcka lampan på instrumentpanelen. Eftersom jag är helt okunnig om bilar så undrar jag vafan jag gör nu? Mina föräldrar kan komma och starta bilen med startkablar men jag har hört att det är en temporär lösning även om jag kör runt bilen någon timme. Har hört att man kan ladda batteriet på något sätt.
Jag fixade en nödstartare och fick då igång elektroniken iaf när jag startade tändningen. Tyvärr så gick det inte att starta motorn så jag köpte ett nytt batteri.
Generatorn laddar inte batteriet fullt ut så med tiden så laddas batteriet ut.Så stödladda batteriet med en batteriladdare fast batteriet är nytt.Kör du korta sträckor är sena döden för ett batteri .
Generatorn laddar inte batteriet fullt ut så med tiden så laddas batteriet ut.Så stödladda batteriet med en batteriladdare fast batteriet är nytt.Kör du korta sträckor är sena döden för ett batteri .
Ehm...say what now?
Under förutsättning att du inte enbart kör korta sträckor eller "låter bilen stå i flera veckor", så behöver du inte stödladda.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Generatorn laddar inte batteriet fullt ut så med tiden så laddas batteriet ut.Så stödladda batteriet med en batteriladdare fast batteriet är nytt.Kör du korta sträckor är sena döden för ett batteri .
Ehm...say what now?
Under förutsättning att du inte enbart kör korta sträckor eller "låter bilen stå i flera veckor", så behöver du inte stödladda.
Ja, det här är ganska ologiskt. En generator fungerar på samma sätt som en batteriladdare, dock brukar batteriladdarna vara lite klenare än generatorn i bilen...så nej, man behöver inte stödladda ett friskt batteri som är kopplat till en frisk generator...
Faktum är att generatorn driver all elektronik i bilen utan behov av något batteri. Batteriet används bara vid effektuttag högre än vad generatorn klarar av att leverera, samt vid starten och även när bilen är avstängd (klocka/larm/etc).
Klart batteriet skall underhållas på ett rigoröst vis.
Jag brukar plocka ur mitt och ta med det på teater eller konstmuseum.
Till TS: Din bil skall fungera utan stödladdning, behövs det tyder det på med ett nytt batteri att du antingen kör för korta sträckor eller att din generator inte laddar ordentligt under förutsättningar att du inte har något elfel som drar tjuvström.
Ett batteri mår gott av underhållsladdning oavsett skick och ålder!!
Klart det gör, men ett batteri som används dagligen behöver inte underhållsladdas. Har använt min Audi så gott som dagligen i snart 3 år, kör mest långa sträckor, och batteriet har fortfarande full laddning efter varje körtur.
Underhållsladdning gör man när bilen står still en längre tid utan att användas, eller om man enbart kör korta sträckor.