De är så att mina kompisar är lite oense om att de lite nyare volvoarna (s60 2,4 och 2,4t -02) mäter hk på hjulen eller på motorn så min fråga är ju vad som stämmer?
Finns väl inte ett enda bilfabrikat som skulle skriva ut hjulhästar då det är lägre siffror samt att allmänheten inte fattar skillnaden och lägre siffror blir inte lika poppis. Sen när dom skriver in hk i regbeviset är det alltid på veven som har mätts fram.
SAE: Mäter utan några som helst aggregat inkopplade/monterade. DIN: Mäter med samtliga aggregat som krävs för motorns drift.
Det vanligaste nuförtiden även i det nya landet "over there" är att mäta enligt den tyska standarden, DIN.
På 70-talet övergick de ju från SAE gross till SAE net, den senare ungefär som DIN men ändå med diverse skillnader, har de övergett SAE net för DIN nu?
Total anarki på detta området. Därför så stor avvikelse när vissa motortidningar låter testa drivhjulseffekten. De flesta bilfabrikat uppger "glädjesiffror". Men det finns bilar där drivhjuleffekten är högre än "broschyrsiffrorna".
Vad som vore viktigare att framhålla är vridmomentet och dess kurva. Minns när Seat blandade sig i BTCC/DTM/STCC m fl med sina dieselbilar. Efter kurvorna så drog SEAT`arna ifrån alla bensinarna tack vare det höga vridmomentet och den flacka momentkurvan.