Tjena! Det är så att ena hjullagret bak på bilen har börjat glappa, har haft bort däck o bromstrumma och lokaliserat vart det är glapp. Problemet är att när ett hjullager glappar så är det "upp och ner" i min värld (när man vickar på däcket) men i det här fallet är det in och ut som det glappar, och det är inte en vanlig spänmutter med sprint som det vanligtvis ser ut utan det verkar vara hela drivaxeln som glappar in o ut.. har försökt leta runt som tusan angående det här felet men har inte hittat nånting alls om det, o är i behov av bilen så skulle helst vilja ha delarna hemma innan jag går bananas o skruvar isär allting
Så då är frågan om det är ny drivaxel som gäller eller om det går att byta något lager inne i bakaxeln bara.. Det är en chevrolet s10 -99 4,3l v6 aut 2wd som förövrigt ska bli till salu om någon är intresserad. vh: Pontus
Ingen som har något tips eller eventuell lösning, borde ju vara så att det ser likadant ut på de flesta amerikanska bilar
Lite äldre jänkare har jag för mig hade drivaxeln skruvad med fyra skruvar in i bakaxeln där bakhjulslagret sitter. Jag vet ju inte om du har trummor på en så pass "ny" jänkare men i så fall har jag för mig att man måste ta bort bromsbackarna. Det var så länge sedan jag höll på med sånt här. På min Van -88 är det som jag skriver (trummar bak) men jag var inte med när sonen ryckte bort trummorna och kollade backarna. Detta är vad jag kan bistå med just nu.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Bry dig inte om att det är trummor på dessa bilar om du har skivor på din. Det ser likadant ut bakom bromsarna.
Jag har inte det glapp du pratar om (men grabben har det på sin) men jag ska byta lagren på bägge sidor så det är samma jobb. Eftersom jag inte har problemet med det glapp du pratar om, har jag inte läst på så mycket om det, men spontant känns det som om det är just "C-clipsen" som spökar eller möjligen den "stav" som visas 7:30 min in i andra filmen.
Det känns inte som om det är något ute vid hjulen som påverkar att drivaxeln rör sig in och ut, men jag kan givetvis ha fel. Jag ska byta bromssköldarna på min bil och när jag ändå river allt, passar jag på att byta lager. Jag har alltså inget fel på lagren alls men det är dumt att inte passa på.
Jag har sett priser på eBay från 20 kr till 400kr för c-clipsen... så leta ordentligt. Ja, om det nu är det som löser problemet...
Ja det känns ju mest logiskt att det är dom nu när jag vet hur det ser ut, men du vet ingen svensk sida som säljer dom? Känns lite halvdant att köpa något för ca 50 spänn o sen betala 420 spänn för frakt haha! Tänkte ringa american racing här i Linköping imr o se om dom eventuellt har men vet du någon annan hemsida så är jag tacksam
Ska du bara ha clips, så är de lite dyrt, men om du handlar mera, går det att ta hem det via en svensk fraktfirma, verksam i USA. När jag handlat verkar det som om det blir lönsamt om du handlar runt 300 dollar. Då kan man räkna på ca 14kr/dollar, hemma i Sverige inkl tull och moms. Dyrt... ja, men billigare än i Sverige.
Kontaktar du säljaren kan du säkert få billigare frakt, jag vet inte var vissa får sina fantasipriser ifrån. Jag fick hem en bränslepump från USA, den kostade inte ens 300kr hem i brevlådan.
Andra firmor kan vara https://www.rockauto.com/ eller www.summitracing.com Rockauto har jag bara hört positiva saker om från svenskar som handlar där. Har själv har inte provat. Summit tenderar att bli lite dyrt om jag förstår rätt.
Hittar man en säljare på eBay som är verksam i England eller Tyskland kan man komma undan rätt bra i pris också.
Om du väl hittar dem i Sverige, bli inte förvånad om de kommer att kosta 500kr...
Tjena! Det är så att ena hjullagret bak på bilen har börjat glappa, har haft bort däck o bromstrumma och lokaliserat vart det är glapp. Problemet är att när ett hjullager glappar så är det "upp och ner" i min värld (när man vickar på däcket) men i det här fallet är det in och ut som det glappar, och det är inte en vanlig spänmutter med sprint som det vanligtvis ser ut utan det verkar vara hela drivaxeln som glappar in o ut.. har försökt leta runt som tusan angående det här felet men har inte hittat nånting alls om det, o är i behov av bilen så skulle helst vilja ha delarna hemma innan jag går bananas o skruvar isär allting
Så då är frågan om det är ny drivaxel som gäller eller om det går att byta något lager inne i bakaxeln bara.. Det är en chevrolet s10 -99 4,3l v6 aut 2wd som förövrigt ska bli till salu om någon är intresserad. vh: Pontus
Hej. Det glappet du beskriver beror oftast på ett antal olika små slitage. Kontrollera först av allt HUR MYCKET axeln glappar inåt/utåt. 0.5 mm. är maximalt enligt GMs verkstadshandbok.
Orsaken till glappet kan vara en kombination av olika saker. Slitage på inre drivaxeländen, slitet spår för C-clipset, slitet C-clips. Är axeln utrustad med diffbroms, så kan lamellerna vara slitna vilket resulterar i att det stora diffdrevet som drivaxeln sitter i kommer längre ut mot diffhuset och gör att spelet mot inre stoppet mot diffdrevsaxeln blir större. Slitage på diffdrevsaxeln är också ett ställe som gör att spelet ökar.
Ett C-clips med överdimension kan vara en "nödlösning" på detta problem.