3396
Sök

940 ltt, hur mycket bör ladda som max?

6 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#1
Hej,

Är ny på både forumet och med att trimma bilar så ber om ursäkt på förhand ifall det är "dumma" frågor jag ställer!


Det är så att jag har en 940 LTT -98 som jag suttit i en ställbar westgate i samt bränslechippat med viking ekomax. Allt annat är orginal. För att inte slita för mycket på delarna, hur mycket bör man ladda som MAX då? Just nu laddar jag nog lite för högt (1.2) och märker att den spikar. Men det har jag läst mig till att bara borde bero på att jag har 95 bränsle i tanken. Ska tömma ur den på 95 idag och tanka 98 och se ifall den slutar spika.

Om den inte slutar spika har jag fått tipset att sänka laddet till 1 bar och spikar den då också ska jag banka tändstiften till 0.5/06.

Vad är lättast, ställa westgaten när den sitter på plats eller skruva bort den varje gång man vill justera?

Vad säger ni?


EDIT
Laddar 0.8 nu, rätt bränsle och bilen går som en ballerina smile



Tack på förhand / Amatören tongue
Senast redigerat av tuggelfors (30 juli 2015)

6 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#2
Kan tillägga att jag även ska byta kamaxel så fort jag får tag i en vx3 till vettig peng.

6 Inlägg
29 juli 2015
Trådstartare
#4
siiimooon skrev:
Är det inte svänghjulet som slår då?

Ingen aning! Det var farsan som testkörde efter att vi fixat allt och han tyckte att spikade samt att den gick "ryckigt".

Själv tyckte jag mig bara känna och höra vibrationer. Sen när jag körde den så tyckte jag mig inte märka av något annat än att det vart lite vibrationer under laddet.

En bekant som är bra mycket mer bilkunnig än mig ska testköra den idag. Så får se vad han säger.

Ifall det är svänghjulet som slår, vad får det för konsekvenser? Hur åtgärdar man det isåfall?


Tack.
Senast redigerat av tuggelfors (29 juli 2015)

129 Inlägg
29 juli 2015
#5
om svänghjulen pajjar så får du ont i benen^^
på 940 spelar de ingen roll om du laddar 1.5 eller 1.2 eller 1.0 med original intercooler o turbo för luften blir så varm och då får du ingen effekt bara onödigt slitage


6 Inlägg
30 juli 2015
Trådstartare
#6
mogren150 skrev:
om svänghjulen pajjar så får du ont i benen^^
på 940 spelar de ingen roll om du laddar 1.5 eller 1.2 eller 1.0 med original intercooler o turbo för luften blir så varm och då får du ingen effekt bara onödigt slitage

Laddar 0.8 nu och tankat i rätt bränsle, nu går den hur bra som helst. Inga spikningar eller andra missljud. Vibrerar bara lite mer än vanligt när man gasar på nu!

Däckmissbrukare
144 Inlägg
30 juli 2015
#7
efter 0,9-1bar så pumpar org turbon bara varmluft så det är ingen ide att ladda mer än så.. med annan turbo så ska du kunna ladda uppåt 1,2 utan större risk för ras.. jag har själv kört snart 5000mil med min ltt på 1bars ladd med viking ecomax chip och den funkar fortfarande fin fint smile

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

4 693 Inlägg
6 augusti 2015
#8
Jag hade också ecomax, dock både bränsle och tändning. Laddade 1,2 och den gick som ett spjut! Jäkla skillnad på 1,0 och 1,2 (utan spikningar) måste jag säga. Slangen till WGn lossnade ibland, den satt löst. Laddet flög iväg på 1,6-1,8 då, men DÅ spikade det big_smile

Booyakasha!


Sök