3001
Sök

Motorbyte Volvo V70 T5 -99

2 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
Hallej fordonsälskare!

Jag står inför ett dilemma, vill ha någon annans tankar och synpunkter på vad jag kan göra.

Har kört ner min topp på min V70 T5:a, läckt vid termostathuset utan att jag har märkt det, topplockspackningen gick, bilen kokade. Fyllde på vatten och körde hem, tyvärr. Gick varmt igen och 4 ventiler gick + spricka i toppen. Vet att jag inte skulle kört hem, men hade inget val.

Jag har letat runt och hittat andra toppar till min B5234T3, dock så är de en saftig prislapp på något som är begagnat tycker jag.

Därför har jag funderat på att byta ut hela motorn istället.

Nu till min fråga: Ringde Volvo (liljas bil) häromdagen och hörde lite om de visste vilken motor jag skulle kunna stoppa i min bil, men det var ingen som ville svara på det, därför vänder jag mig till er.

Vad är det som skulle krabba om jag lyfter i en B5254T eller en B5244T istället för min B5234T3?

Behöver jag andra boxar även om jag kör allt kablage som sitter i bilen redan nu? Inkluvsive mitt insug med elektroniskt gasspjäll?

Snälla hjälp!

Är i stort behov att få ordning på åket inom en snar framtid.

Tack så länge!

8 250 Inlägg
9 augusti 2015
RagnarZSson skrev:
Vad är det som skulle krabba om jag lyfter i en B5254T eller en B5244T istället för min B5234T3?

Beroende på årsmodell på motorerna så kan det strula med motorfästen och att mjukvaran i styrboxen är fel. Det är ju en del tekniska skillnader mellan motorerna. Styrboxen du har kan funka skapligt med en sån motor, men inte fullt ut.

RagnarZSson skrev:
Behöver jag andra boxar även om jag kör allt kablage som sitter i bilen redan nu? Inkluvsive mitt insug med elektroniskt gasspjäll?

Att sätta i en annan styrbox är bara att glömma. Det är tyvärr inte så enkelt i bilarna med elektroniskt spjäll.

2 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
Förmodar att enklast möjligt hade kanske varit å få tag i en topp till motorn alternativt en topp ifrån en annan motor med VVT.

Tack för ett snabbt och utförligt svar!

Sök