3802
Sök

Saab 9000 2,0t spikar vid 3000 varv

528 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
#1
Tjenare! Som rubriken lyder så har jag en Saab 9000 -97 som spikar vi ca 2500 varv när den är kall och vid 3000-3500 varv när den är varm! Ibland kan man accelerera utan spikningar! Bilen är chipad! Men har även testat med originalboxen och då spikar den också men lite senare i registret!
Vad kan vara fel?  Skit jobbigt att köra bilen just nu hmm


214 Inlägg
9 augusti 2015
#2
Byt tändstift. Hoppas du har röd tändkassett

383 Inlägg
9 augusti 2015
#3
Vilka tändstift har du? Du ska ha bpr7es -11. vad laddar den utan magnetventil inkopplad?

528 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#4
Jag gick ut och dubbelkollade magnetventilen en extra gång och såg att den var felkopplad... fattar inte hur jag missat det innan! Men nu när den är rätt så har jag tappat laddet helt! Oavsett om jag kör originalbox eller chippad! Sjukt konstigt hmm


383 Inlägg
10 augusti 2015
#5
Då är magnetventilen sönder.

528 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#6
Antog att det var så... aja bara försöka hitta en ny sån då!


214 Inlägg
10 augusti 2015
#7
Går att bygga om till t7 ventil som kostar 500 spänn.. En riktig till t5 kostar nästan 3000

528 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#8
cyberk2 skrev:
Går att bygga om till t7 ventil som kostar 500 spänn.. En riktig till t5 kostar nästan 3000

Hur gör man detta och vad behövs? För/nackdelar?
smile


383 Inlägg
11 augusti 2015
#9
Från STCS:

* Adapterkablage eller klippa kablaget för att få ventilen på plats i motorrummet
* Löda loss (eller sprätta bort) ett ben på en IC-krets i boxen samt löda en brygga mellan 2 punkter.
* Löda dit BDM-kontakter (eller köp CANBUS-adapter)
* Programmera om boxen (2 värden måste ändras)

Fördelarna är att ventilen är billigare och aldrig går sönder.

528 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#10
Maffia skrev:
Från STCS:

* Adapterkablage eller klippa kablaget för att få ventilen på plats i motorrummet
* Löda loss (eller sprätta bort) ett ben på en IC-krets i boxen samt löda en brygga mellan 2 punkter.
* Löda dit BDM-kontakter (eller köp CANBUS-adapter)
* Programmera om boxen (2 värden måste ändras)

Fördelarna är att ventilen är billigare och aldrig går sönder.

Hmm intressant! Men då har vi problemet att jag varken kan löda eller programmera hmm kostar det något att få gjort? Eller finns det någon vänlig själ som kan sådant?  :p



Sök