4346
Sök

Köpte Touran 2011 igår, besviken (Helljus problem, hur aktivera bluetooth och fel språk färddator)

Audi S2, 11,07@402
102 Inlägg
15 augusti 2015
#21
Vet inte om mitt tidigare meddelande försvann i resten av svaren men..


Starta bilen och slå på så halvljuset lyser, gärna när det är mörkt ute, vrid ratten fullt åt något håll, voila det tänds en kurvljus lampa på den sida du svängt åt.

- "Fixade det som var trasigt men..." -

4 822 Inlägg
15 augusti 2015
#22
Boije skrev:
Vet inte om mitt tidigare meddelande försvann i resten av svaren men..


Starta bilen och slå på så halvljuset lyser, gärna när det är mörkt ute, vrid ratten fullt åt något håll, voila det tänds en kurvljus lampa på den sida du svängt åt.

ja om det inte är så att det är halvljuset som flyttar sig i sidled.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

55 Inlägg
16 augusti 2015
#23
Christian S skrev:
Boije skrev:
Vet inte om mitt tidigare meddelande försvann i resten av svaren men..


Starta bilen och slå på så halvljuset lyser, gärna när det är mörkt ute, vrid ratten fullt åt något håll, voila det tänds en kurvljus lampa på den sida du svängt åt.

ja om det inte är så att det är halvljuset som flyttar sig i sidled.

Nja halvljuset rör sig inte om bilen står stilla, då tänds bara kurvljuslampan och på en Touran så är det nog den lampan som är på helljuspositionen när man har bi-xenon.
Så som Boije skrev, prova att vrida på ratten så borde den tändas.

4 822 Inlägg
16 augusti 2015
#24
KalleH skrev:
Christian S skrev:
Boije skrev:
Vet inte om mitt tidigare meddelande försvann i resten av svaren men..


Starta bilen och slå på så halvljuset lyser, gärna när det är mörkt ute, vrid ratten fullt åt något håll, voila det tänds en kurvljus lampa på den sida du svängt åt.

ja om det inte är så att det är halvljuset som flyttar sig i sidled.

Nja halvljuset rör sig inte om bilen står stilla, då tänds bara kurvljuslampan och på en Touran så är det nog den lampan som är på helljuspositionen när man har bi-xenon.
Så som Boije skrev, prova att vrida på ratten så borde den tändas.

många bilar har inte någon separat kurvljuslampa utan flyttar halvljuset på den sidan man svänger åt, på alla bilar jag har sett som har separat kurvljuslampa har dom suttit nere i fronten dvs dom använder dimljusen som kurvljuslampor.

i den här klippet visar dom funktionerna i stålkastarna

55sek in ser man att dom blinkar med heljuset ett par gånger för att sen tända det och det är lamporna jämte halvljuset som är helljuslamporna och iom att det är bi xenon så höjer den även halvljuset.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

130 Inlägg
16 augusti 2015
#25
Christian S skrev:
KalleH skrev:
Christian S skrev:
ja om det inte är så att det är halvljuset som flyttar sig i sidled.

Nja halvljuset rör sig inte om bilen står stilla, då tänds bara kurvljuslampan och på en Touran så är det nog den lampan som är på helljuspositionen när man har bi-xenon.
Så som Boije skrev, prova att vrida på ratten så borde den tändas.

många bilar har inte någon separat kurvljuslampa utan flyttar halvljuset på den sidan man svänger åt, på alla bilar jag har sett som har separat kurvljuslampa har dom suttit nere i fronten dvs dom använder dimljusen som kurvljuslampor.

i den här klippet visar dom funktionerna i stålkastarna

55sek in ser man att dom blinkar med heljuset ett par gånger för att sen tända det och det är lamporna jämte halvljuset som är helljuslamporna och iom att det är bi xenon så höjer den även halvljuset.

dock är jag ganska säker på att det där är eftermaknadslyktor då touran inte har angeleyes samt inte helt rund lins om du kollar på bilden upplagd i tråden tidigare. står till och med i beskrivningen.

sen tittar man enligt osrams lampguide ska touran med bixenon ha h7 på kurvljuset och bilden han har lagt upp tidigare är på en h7 lampa. dimljusen är hb4 så det är inte det som är kurvljuset. dom med halogen har kurvljuset i dimljuset om om den har några. mer eller mindre alla vw efter 2010 har någon typ av statiskt kurvljus med bixenon oavsett om den har adaptivt eller inte.

samma sak så är det knappt någon vw/audi/bmw efter 2010 med bixenon som har någon separat helljuslampa utan det är bara projektorn som står för både halv och helljus
Senast redigerat av Gamer (16 augusti 2015)

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91

Audi S2, 11,07@402
102 Inlägg
16 augusti 2015
#26
På touran 2011 med halogen halv som jag har används dimljusen som kurvljus, på de med bixenon sitter det en lampa (h7 syns även på en av bilderna tidigare i tråden) i huvudstrålkastaren som används som kurvljus, ser lika ut på sharan av samma årsmodell.
Precis som Gamer skriver. roll

Beskriver en golf 5 men ser likande ut.
http://www.my-gti.com/1989/volkswagen-c … ing-lights
Senast redigerat av Boije (16 augusti 2015)

- "Fixade det som var trasigt men..." -

117 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#27
Gamer skrev:
Dabanek skrev:
Gamer skrev:

Det är väl på dom med halogenlampor original? Varselljusen på din sitter ju i LED slingan då du har Bixenon
ganska säker på att det är de ''fasta'' kurvljusen i dom inre lamporna.

Lättast att kolla är väl att ställa dig emot en vägg när det är mörkt ute och prova helljuset då

Tror att kurvljusen ska aktiveras om du har på auto läge på ljusvredet och antingen vrider på ratten eller blinkar åt något håll. Men även info om det borde stå i instruktionsboken.

Sen för extraljusens del så kan det vara så enkelt att det som tidigare skrivits att det finns en knapp i bilen någonstans där dom är avstängda. Kan inte alltid vara så lätt att hitta beroende på vart förra ägaren har monterat den.

Hej! Jag höll på idag med lamporna igen och de kan stämma som du säger att p.g.a. leden så är halvljusens lampor även helljusens då jag och min svåger märkte att halvljusen blir mkt. starkare när man drar på helljusen. Men om de är fallet undrar jag då vad dem andra lamporna som är släckta hela tiden är för något. Extra ljusen har hela tiden fungerat, har säkert varit otydlig med det, dem går på direkt när man sätter på helljusen. Är dessa då helt oanvändbara. Jag prövade alla knappar idag, auto, dim, manuell. Men de vägra att gå på.

Tror att dom bara fungerar i läget auto eller halvljus. är det för ljust när du har på auto så ska bara varselljusen lysa (dvs LED slingan lyser starkare)

i instruktionsboken brukar det på många bilar bara stå något likande att om det är xenon ska man inte röra lyktorna och lämna in på verkstad.... medans om man har halogen så står det hur man byter och lampornas funktion.

https://www.youtube.com/watch?v=pqubkrGbF40 video på en passat men borde ju vara något likande

Edit: kom även på att det kanske finns någon fordonsinställningsmeny där dom eventuellt är avaktiverade!

Det verkar som att de är så, ska kontakta Möller imorgon och höra med dem. Yes, jag har varit inne på fordonsinställningsmeny. Men hittade inget relaterat till detta. Återkommer när jag fått ett svar av dem! smile

117 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#28
Boije skrev:
Vet inte om mitt tidigare meddelande försvann i resten av svaren men..


Starta bilen och slå på så halvljuset lyser, gärna när det är mörkt ute, vrid ratten fullt åt något håll, voila det tänds en kurvljus lampa på den sida du svängt åt.

Hej! hehe, jo jag missade! Intressant, jag ska pröva detta så fort de blir mörkt ute. Återkommer med det efter test smile!

117 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#29
Ska kika på lamporna ikväll och ringa möller imorgon om det inte funkar. Hur det än är och blir, vill jag bara ge er allihopa ett stort tack. Trodde aldrig jag skulle få såhär många svar och tips! Tusen tack!


smile

117 Inlägg
16 augusti 2015
Trådstartare
#30
Hej! Ni är så jäkla duktiga smile! Ni hade helt rätt, jag satte på bilen nu och ratta, vips så tändes den ena lampan. Ratta jag åt andra hållet så tänds den andra. Väldigt häftigt smile! De andra funderingarna jag har, har jag själv hunnit luska i lite. Tänkte berätta lite om vad jag kommit fram till.

- Färddatorn har jag fått fram info om att de ska gå att få till Svenska, man behöver ev. en uppdatering. Tydligen hade dem inte Svenska i färddatorn på dem första modellerna. Jag ska höra med Möller imorgon om det för att eventuellt få det 100% bekräftat.

- Bluetooth till bilen. Allt finns på bilen förutom BT dosa och kablage draget. Hörde med Audio Car Center och de skulle ha 4000 kr för apparaten och installation. Alt. 3200 kr utan installation. http://www.caraudiocenter.se/shop/fordo … -hf-detail

Jag luskade vidare och hitta samma paket på ebay för 1800 kr. Självklart, utan installation då. Men instruktioner om hur man installerar det skulle medfölja, och hur man kodar om den med VCDS om man nu har tillgång till det då.
http://www.ebay.com/itm/VW-NEU-Premium- … 19fcc309eb

Så jag kommer förmodligen beställa hem den ifrån ebay och försöka sj. funkar inte de lämnar jag väl in det på verkstad lär ju inte blir dyrare än det första paketet ändå.


- Navi RNS315 engelsk tal. Tydligen standard på VAG, och de går heller inte ändra. Så de är väl bara att leva med det.


- Tillsatsvärmare och uppgradering till parkeringsvärmare. Bilen har tillsatsvärmare verkar de som Thermo top V. Finns ett uppgraderings till detta som heter Thermo Plus, som också går att köpa på Car Audio Center för 6000 kr. Installation kostar säkert ytterligare några tusenlappar.
http://www.caraudiocenter.se/shop/ljud- … lus-detail
Frågan är om detta paket integreras med bilens befintliga system så den även fungerar i färddatorn. Ska höra med dem om detta imorgon.


Vidare har jag hittat en länk på en Touran ägare som gjorde om sin tillsatsvärmare sj. till en parkeringsvärmare. Han dokumenterade allt också. Hur häftigt som helst! kika på länken. http://vennerstrand.se/webasto/heater_upgrade

Det intressanta i detta är att han egentligen i huvudsak bara byter ut chippet i webasto tillsatsvärmaren, och ändrar i bilens programmering med hjälp av VCDS. Sen byter han även "AC" panelen så att han har en med parkeringsvärmarknapp som han kan trycka på och av i bilen med. Det kostade inte mycket för honom att få en riktig parkeringsvärmare som är integrerad med bilens system. Däremot måste de tagit honom många timmar att få det gjort. Väldigt intressant, och man blir ju väldigt sugen på att pröva detta. Få se hur man gör, jag får återkomma om det helt enkelt!
Senast redigerat av Dabanek (16 augusti 2015)

359 Inlägg
17 augusti 2015
#31
Inte för att vara elak, men har du såna problem med helljuset är det nog bäst du lämnar in bilen om du ska göra några modifieringar smile

117 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
#32
St3v3 skrev:
Inte för att vara elak, men har du såna problem med helljuset är det nog bäst du lämnar in bilen om du ska göra några modifieringar smile

Jo, hade nog gjort det om det hade varit så. Men de var bara jag som inte hängde med i utvecklingen. Grabbarna ovan berätta om att dem lamporna endast tänds när man svänger med bilen som extra ljus, och de stämde. Så de var inga konstigheter smile!

55 Inlägg
18 augusti 2015
#33
Christian S skrev:
KalleH skrev:
Christian S skrev:
ja om det inte är så att det är halvljuset som flyttar sig i sidled.

Nja halvljuset rör sig inte om bilen står stilla, då tänds bara kurvljuslampan och på en Touran så är det nog den lampan som är på helljuspositionen när man har bi-xenon.
Så som Boije skrev, prova att vrida på ratten så borde den tändas.

många bilar har inte någon separat kurvljuslampa utan flyttar halvljuset på den sidan man svänger åt, på alla bilar jag har sett som har separat kurvljuslampa har dom suttit nere i fronten dvs dom använder dimljusen som kurvljuslampor.

i den här klippet visar dom funktionerna i stålkastarna

55sek in ser man att dom blinkar med heljuset ett par gånger för att sen tända det och det är lamporna jämte halvljuset som är helljuslamporna och iom att det är bi xenon så höjer den även halvljuset.

Jo så är det på Skodan jag kör i tjänsten(har bi-xenon+halogen helljus), dvs när man vrider på ratten så är det dimljuset som fungerar som kurvljuslampa och som det har skrivits tidigare så är det där nog eftermarknadslampor på bilen i videon. smile
Men finns det verkligen någon bil som vrider på halvljuset när man står stilla?


Sök