sotar skrev:
Med tanke på vad man ser om dagarna kan jag inte säga att det låter som en bra idé.
Ja, på det här forumet förutsätter jag att alla är entusiaster mer eller mindre och håller någorlunda koll på sina fordon. (Förhoppningsvis bruksbilen också).
Har läst igenom tråden och sett lite förslag, ett milantal förslag bl.a.
Saken med förklaringar som:
"Bilen har nästan bara stått", "Den har knappt rullat sen förra besiktningen" osv.
är att bilen mår inte bra av att stå, bilen har troligtvis FLER FEL än en bil som rullar dagligen.
Visst, det kommer in bilar som har stått och till och med har mossväxt på sig, går igenom utan anmärkning.
Men TROLIGTVIS kommer en sådan bil att få en sjujädrans massa fel när den börjar användas, när gummi som stått och torkat börjar röra på sig och mjukna.
Såg också någon påpeka att fina bilar kan få "bagatell" tvåor och rishögar som har "uppenbara" fel går igenom utan anmärkning.
Det handlar nog om okunskap, för dina "bagatell" tvåor är FÖRMODLIGEN antingen en gammal brist, dvs en etta (1:a) från förra besiktningen som du klantat till dig och inte fixat på ett HELT ÅR.
Eller så har du ändrat något på bilen som var godkänt INNAN du ändrade det, men som efter ändring TROLIGTVIS inte är godkänt.
Där rullar en rostig gammal 740 igenom utan anmärkning precis bredvid dig.. Surt va?
Precis som med människor, du ska inte döma det inre efter utseendet.
Bara senast idag blev det körförbud på en bil.
En Volkswagen Jetta från -90, mätarställning: 7700mil, fel: Bromsrör, Längsgående, Brustet.
När brast det? Någonstans mellan 20-40kgs tryck på pedalen vid högtrycksprovet, vilket motsvarar kanske en inbromsning från 120 till 50 på en motorvägsavfart... Lite sådär höftat.
Vid högtrycksprovet ska man trycka på bromspedalen med 90kg i 5-10sekunder.
Jag hann inte ens trycka ner pedalen halvvägs innan det brast.
Tydligt exempel på att bilar som går lite INTE är bättre än bilar som rullar.
Bilen i sig var jättefräsch, ingen rost i kaross eller så, typiska vw framvagnen som börjat mögga ihop och sen bromsrören.
Jag försöker inte rikta något till någon med denna text, utan mer påpeka att det finns många som kan sköta sina bilar utan att besikta dem varje år, men majoriteten gör det inte.