3788
Sök

Aygo startar inte.

7 481 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
#1
Sonhustrun kom hem till oss med bilen.
När hon skulle åka hem efter en halvtimma går det inte att starta motorn.
Ström finns i batteriet.
Allt elektriskt fungerar.
Klickar i relän men ej i startmotorsolenoiden.
Bilen har ej manuell växellåda utan en typ av automatlåda som saknar "P"-läget - endast "N" finns.
I vissa fall, och med vissa bilar, hjälper det att lossa en batterikabel  och vänta ½ minut och sedan lägga batterikabeln och försöka starta.
Hjälpte inte denna gång.
Damen i fråga har ingen instruktionsbok så att jag kan inte kolla säkringar eftersom jag inte vet var de finns.

Tacksam för tips så jag slipper ha den stå på tomten.cool

smile

Avstängd
598 Inlägg
8 september 2015
#2
För låg spänning i batteriet för att starta bilen men tillräckligt för några lampor. Prova med startkablar först.

7 481 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
#3
Tror jag inte för då hade det klickat i startmotorn och lyset hade blivit svagt, nästan slocknat.
Men tack för tipset i alla fall.hmm

Avstängd
598 Inlägg
8 september 2015
#4
Inte nödvändigt att lyset blivit svagt. Det krävs nämligen en viss spänning för att allting ska fungera, så om spånningen är för låg blir det så. Har alltså inte med strömkapaciteten att göra.

7 481 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
#5
Tack Nausea.
Någon annan som har någon teori?
Vill får bort den, man får ju skämmas med den på tomten.cool

Avstängd
598 Inlägg
8 september 2015
#6
Fråga din fru.

Avstängd
598 Inlägg
8 september 2015
#7
Ett litet tips. Eftersom startmotorn inte går igång drar den ingen ström. Den gör inte det för att spänningen är för låg. Därför blir lyset inte svagare vid startförsök som på gamla bilar. Jag har haft samma fel på en Saab 9-5. Allting lyser men motorn går inte runt. Bland det första jag då alltid försöker med är startkablar eller ett annat batteri. Men du gör förstås som du vill.

Evildan
8 september 2015
#8
Aygo med multimodelåda som blev avstängd med växeln i körläge:

1. Tryck ned bromsen.
2. Vrid på tändningen.
3. Se i displayen vilket läge växellådan är i.
4. Om den visar annat än "N" för växelväljaren till "R" och sedan tillbaka till "N".
5. Starta bilen.

Fungerar inte det:

1. Tryck ned en kraftig stör nere vid tomtens ände.
2. Lyft upp Aygon på stören med fronten mot huset.
3. Demontera bagageluckan.
4. Hämta posten ur den i morgon. wink

7 481 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
#9
Tack för svar Evildan.
Ska prova igen med ditt förslag i morgon.
Visserligen "rörde jag om" med växelspaken flera gånger vid de olika startförsöken, men displayen glömde jag titta på om växlar verkligen går i eller ur.
Väl samma som när man lägger i eller ur diffspärrar. Spaken visar en sak och kontrollampan en annan.
På t ex Jeep är det inte ovanligt med att det blir oxid i ledningarnas kontaktytor samt att länkaget gjort att kontaktens läge behövt justeras.
Men då brukar endera "N" eller "P" fungera.

O t, är det här samma misslyckade växellåda som Citroen bl a har i C4 Picasso GPE?
D v s en "robotiserad" vanlig växellåda utan momentförstärkare("turbin")?
Skit i s f, tycker jag om de växellådorna.

7 481 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
#10
Nausea skrev:
Fråga din fru.

Här gick hon äntligen bet.lol

Avstängd
598 Inlägg
8 september 2015
#11
torsen skrev:
Nausea skrev:
Fråga din fru.

Här gick hon äntligen bet.lol

Som ägare måste du veta sånt om växellådan. Typiskt kvinnor att inte läsa instruktionsboken.

7 481 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#12
Nausea skrev:
torsen skrev:
Nausea skrev:
Fråga din fru.

Här gick hon äntligen bet.lol

Som ägare måste du veta sånt om växellådan. Typiskt kvinnor att inte läsa instruktionsboken.

Att inte läsa är väl en sak.
Men att inte ens ha den med!cool

7 481 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#13
Evildan skrev:
:

1. Tryck ned en kraftig stör nere vid tomtens ände.
2. Lyft upp Aygon på stören med fronten mot huset.
3. Demontera bagageluckan.
4. Hämta posten ur den i morgon. wink

Hur stor stör ska man använda?roll

Skämt åsido så startade inte elänndet i dag heller när jag förvissat mig om att det visades "N" i displayen.cool

Kan det vara immobileizerfunktionen som upphört med denna nyckeln?
Har några mil att åka efter reservnyckeln.
Om nu det kan hjälpa?roll
Mera tips tack.smile

Evildan
9 september 2015
#14
torsen skrev:
Evildan skrev:
:

1. Tryck ned en kraftig stör nere vid tomtens ände.
2. Lyft upp Aygon på stören med fronten mot huset.
3. Demontera bagageluckan.
4. Hämta posten ur den i morgon. wink

Hur stor stör ska man använda?roll

Skämt åsido så startade inte elänndet i dag heller när jag förvissat mig om att det visades "N" i displayen.cool

Kan det vara immobileizerfunktionen som upphört med denna nyckeln?
Har några mil att åka efter reservnyckeln.
Om nu det kan hjälpa?roll
Mera tips tack.smile

Faan.

Då blir det att mäta vid startmotorn för att se om du får någon styrström när nyckeln vrids till startläget.
På så vis kan vi utesluta nyckeln eller tändlåset.

Har du provat att kabla igång den? Tror dock inte att trillingbilarna har sådan elektronik att dom skulle vägra utan att först gå runt långsamt, men man vet aldrig överraskningarnas tid är inte förbi.

Batteriet i nyckeln kan vara dåligt. Ibland är det dom enklaste "fel" som spökar.

7 481 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
#15
Hej alla tipsare och tack för svar.
Kan meddela att Aygo´n startade för en stund sedan.

Först mätte jag batterispänningen.
Över polerna 12.6 volt = ok.
Sedan över polskorna osäkert/pendlande utslag = inte ok.
Demonterade båda polskorna och smorde med vattenfri vaselin.
Startade ändå inte.
Mätte med Ohm-meter mellan minuspol och chassie.
Inget utslag.
Demonterade stomledningen från batteriet vid vänstra hjulhuset och rengjorde samt smorde in.
Nu startade motorn.
Tog för säkerhets skull och särade på de 3 elledningarna på kabelskon på pluspolen och smorde även in dem med vattenfri vaselin.

Märkligt med alla dessa oxiderade elkontaktytor emedan bilen i somras servades hos märkesverkstad i Sötele.

Slutet gott, allting gott, jag slipper skämmas över att ha en trilling på garageuppfarten.big_smile

Avstängd
598 Inlägg
9 september 2015
#16
Du hade inte Biltemas förträffliga batteripolfett liggandes hemma antar jag?

Evildan
9 september 2015
#17
Ach so!

Skönt att den endast behövde lite TLC.
Sådana fel brukar vi kalla "bristande underhåll" wink

Nu rullar den där på obekymrat en lång tid igen.
Synd att du inte fick en ny brevlåda. tongue

509 Inlägg
9 september 2015
#18
Vilken skitverkstad som inte kollade alla kontaktytor vid servicen , det gör jag alltid.

7 481 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#19
Nu är AYGO´n avhämtad och jag en hink med pilsner, ölkorv och rostade nötter rikare.lol

smile


Sök