2511
Sök

Saab tändlås problem! helt dött. - FIXAT!

7 Inlägg
16 september 2015
Trådstartare
Hej. har problem med min Saab 9-3 SE Sport från 1999. Jag lät bilen stå i två dagar, går ut och ska starta och tändlåset har fastnat. Försökte med allt möjligt i nån vecka, en dag ruskade jag lite i ratten som många andra gånger och det släppte. Kände verkligen en lättnad, men såklart sluta inte problemet där. I nuläget går all ström igång som vanligt när jag slår på tändningen. Men när jag vrider till start händer absolut ingenting, inte ens försökt till att starta, hör heller inte att startmotorn går igång. Helt dött.

Så nu är frågan, kan det vara någon form av startspärr eller liknande? eller kan jag möjligtvis ha ruskat sönder rattlåset?

Tog även ur själva låset för att se om det var det som krångla men det fungerar bra. Pillade även ur den lilla pluggen som sitter under själv låscylindern, men idag gick den inte att "klicka" fast igen, den går i men klickar inte fast som den ska, så nu får jag heller inte i låscylindern igen...men går att vrida på tändning med mejsel.

Någon som har någon ide vad det kan vara för fel?

Uppdatering: Det löste sig genom att jag vred om tändningen till start med en mejsel medan jag tryckte på "låsupp-knappen". Bilen startar nu alltid med detta knep. big_smile
Senast redigerat av Shnarkz (18 september 2015)

Sök