3547
Sök

Volvo Amazon B18/B20. Göras mer pålitlig, hur?

196 Inlägg
6 september 2015
Trådstartare
Hejsan!
Har börjat komma i tankarna om att förverkliga en liten dröm och införskaffa mig en Volvo Amazon för året om bruk.
Så nu undrar jag hur jag kan göra motor osv mer pålitlig? Vad bör man göra och vad ska man inte göra/se upp med?
Har inte tänkt att detta ska bli någon form av effekt monster utan tanken är att bilen ska bli lika skottsäker som en stridsvagn. Pålitlig helt enkelt. Visst några hästkrafter extra skulle väll inte vara någon dålig bieffekt men det är inte syftet med det hela. Bilen ska starta och gå som en klocka året om i ur och skur.
Diverse motorbyten är inte på tal då jag har ett aningens original tänk och dessutom inte har varken resurser eller kunskap för att utföra en sådan operation.
Tack på förhand för all hjälp och alla tips!

Forummoderator
26 418 Inlägg
7 september 2015
En helt original och uppservad B18/B20 är väl en av dom pålitligaste motorfamiljerna som funnits?
Fräscht batteri, olja, nya kablar, stift och hela den biten. Då ska den vara pålitlig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

227 Inlägg
7 september 2015
Se till att motorn är i bra skick och sköt om den så överlever dom för evigt smile

196 Inlägg
7 september 2015
Trådstartare
Mack skrev:
En helt original och uppservad B18/B20 är väl en av dom pålitligaste motorfamiljerna som funnits?
Fräscht batteri, olja, nya kablar, stift och hela den biten. Då ska den vara pålitlig.

Alkis skrev:
Se till att motorn är i bra skick och sköt om den så överlever dom för evigt smile

Klart att dom är pålitliga men jag tänker mig att målet är att göra motorn ytterligare lite vassare och effektivare än original. Effektivisera förbränningen för att öka bränslesnålheten och även förlänga livslängden på den. Exempel på mina tankar är att montera 123 fördelare, se till att toppen klarar blyfritt bränsle, rostfritt avgassystem, kanske någon annan förgasare som är av bättre kvalité än original och bättre slitage delar så som filter, tändkablar, vätskor osv. Det är inom dom kategorierna som jag undrar om någon har några bra tips på vad som fungerar bra och ej.
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (7 september 2015)

Evildan
8 september 2015
Brytarlöst tändsystem och uppdaterat cylinderhuvud är två bra vägar att gå.
Gjort detta på en B30 och det fungerade ypperligt flera vintrar efter detta med en minimal förbättring av förbrukning.
Motorvärmare är aldrig dumt vintertid.

Service ofta, enligt intervall 500mil samt ventiljustering var 1000e mil, och bra servicedetaljer såsom luftfilter av bra kvalité, inte något öppet eller dyl trams utan ett vanligt pappersfilter i originalburken.

Tänk på att Amazon är en bil med sina rötter i -50talet med många härliga kalla plåtytor, vevig styrning, låg utväxling, halvdan stolskomfort och relativt kass ventilation i kombination med en fläkt som enbart klarar av att hålla vindruta och halva sidorutorna fria från imma vintertid.
Kul och trevlig sällanbrukad hobbybil men i mitt tycke en pina som bruksbil året om.

6 291 Inlägg
8 september 2015
Hej!
Håller med! Amazon ör en jäkla skitbil jämfört med modernare bilar som Audi 100 och liknande från åttio och nittotalet.
Inget styrservo, svajig gång, urusla stolar (även de som kom 1965, de som fanns tidigare är ännu värre), dålig ventilation, dåliga vägegenskaper, dålig framkomlighet vintertid (svårt att starta i minsta uppförsbacke trots dubbdäck) man bör ha sandsäck i skuffen.
Håller själv på att renovera en Amazon -64 till nyskick men gör det bara av nostalgiska skäl. Skulle aldrig vilja ha den som Åretrunt-bil.

Brytarlöst tändsystem är ett bra alternativ liksom,overdrive låda, och stolar från -65 -70.

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 september 2015
Rostskydda överdrivet noggrant. Annars som sagt brytarlöst 123 och renoverad topp.
En Weber 28/36 dcd lär nog göra den betydlig snålare och kanske ge några hästar extra, kanske tillsammans med en annan kam.

Amazonen är ju en underbar bil att åka i tycker jag. Nej den är inte lika bekväm eller snabb som en nyare, men i en Amazon har man inte lika bråttom. 80-85 är perfekt landsvägsfart. Jag tycker stolarna fram till -64 är sköna som attan men de är ju dåliga ur säkerhetssynpunkt. Dessutom håller tyget dåligt. Störst problem jag upplevde som amazonägare under 20 år var de dåliga vindrutetorkarna. Ventilationen förbättrar man genom att öppna ventilationsrutan och veva ner rutan 5mm. Värmen är nog det bästa. Åh jag längtar nästan tillbaka till min egen...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 291 Inlägg
8 september 2015
Hej!
Innerskärmar fram är ett måste om du ska köra vintertid!

Forummoderator
9 299 Inlägg
8 september 2015
jaka54 skrev:
Hej!

Inget dumt råd alls. Det går utan men då är det viktigt att övre balkarna (där skärmarna är skruvade) och torped är absolut säkrat mot rost. Jag körde utan i flera år utan problem men det var efter renovering och överdrivet löjligt rostskydd i form av bra tjock färg i grunden följt av minutiöst kladdande med rostskyddsmedel.

196 Inlägg
9 september 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Brytarlöst tändsystem och uppdaterat cylinderhuvud är två bra vägar att gå.
Gjort detta på en B30 och det fungerade ypperligt flera vintrar efter detta med en minimal förbättring av förbrukning.
Motorvärmare är aldrig dumt vintertid.

Service ofta, enligt intervall 500mil samt ventiljustering var 1000e mil, och bra servicedetaljer såsom luftfilter av bra kvalité, inte något öppet eller dyl trams utan ett vanligt pappersfilter i originalburken.

Tänk på att Amazon är en bil med sina rötter i -50talet med många härliga kalla plåtytor, vevig styrning, låg utväxling, halvdan stolskomfort och relativt kass ventilation i kombination med en fläkt som enbart klarar av att hålla vindruta och halva sidorutorna fria från imma vintertid.
Kul och trevlig sällanbrukad hobbybil men i mitt tycke en pina som bruksbil året om.

caromania skrev:
Rostskydda överdrivet noggrant. Annars som sagt brytarlöst 123 och renoverad topp.
En Weber 28/36 dcd lär nog göra den betydlig snålare och kanske ge några hästar extra, kanske tillsammans med en annan kam.

Amazonen är ju en underbar bil att åka i tycker jag. Nej den är inte lika bekväm eller snabb som en nyare, men i en Amazon har man inte lika bråttom. 80-85 är perfekt landsvägsfart. Jag tycker stolarna fram till -64 är sköna som attan men de är ju dåliga ur säkerhetssynpunkt. Dessutom håller tyget dåligt. Störst problem jag upplevde som amazonägare under 20 år var de dåliga vindrutetorkarna. Ventilationen förbättrar man genom att öppna ventilationsrutan och veva ner rutan 5mm. Värmen är nog det bästa. Åh jag längtar nästan tillbaka till min egen...

jaka54 skrev:
Hej!

Låter lite som jag ändå är inne på ett rätt gott spår med mina planer. 123 tändningen, topparbetet, och täta service intervaller är helt klart säkrat vid det här laget. Sen verkar det vara rostskydd och åter rostskydd som gäller. Men det borde väll ändå vara lätt rätt åtgärdat genom att lämna in bilen på undereds behandling och se till att ta riktigt bra hand om lacken med diverse konserverings behandlingar?
Innerskärmar är ju ingen större åtgärd, finns ju för ca 900kr paret på CVI Automotive, så kan man säkerligen peta in lite rost skydd och dämpnings material mellan för lite extra extra. Sen när det kommer till körupplevelsen med vinglig körning osv är det ju något man kan åtgärda med värre dämpare, fjädrar, bussningar, och andra hjul. Man kan ju inte heller förvänta sig samma komfort och kvalité som hos modernare bilar men vill man ha en viss bil får man ju även göra vissa uppoffringar osv. En Amazon har ju en viss charm och det tycker jag överväger alla dess nackdelar. Men det var tal om att montera en annan förgasare och kamaxel, hade tänk mig att kanske montera detta i förgasarväg: http://www.misab.se/artikel.php?kid=&am … p;aid=2743 men vad skulle vara en bra kamaxel?

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 september 2015
D-kam är ju standard sportom jag minns rätt men k-kam är väl det som är mest poppis. Känner du dig rik så nytillverkas väl dessa och säljs? En sliten kam är inte så kul. När du ändå grottar med fördelaren så kolla fördelaraxel och drev därnere i avgrunden.

196 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
caromania skrev:
D-kam är ju standard sportom jag minns rätt men k-kam är väl det som är mest poppis. Känner du dig rik så nytillverkas väl dessa och säljs? En sliten kam är inte så kul. När du ändå grottar med fördelaren så kolla fördelaraxel och drev därnere i avgrunden.

Låter som att det väldigt troligt kommer monteras en så kallad "K-kam", Men när du pratar om fördelar axel och drev. Vad bör man ser upp med där? Är det helt enkelt att se till att saker inte ser allt för slitna ut med hack i kugg osv?

Evildan
17 september 2015
ConnysSvetsOTaxi skrev:
caromania skrev:

Låter som att det väldigt troligt kommer monteras en så kallad "K-kam", Men när du pratar om fördelar axel och drev. Vad bör man ser upp med där? Är det helt enkelt att se till att saker inte ser allt för slitna ut med hack i kugg osv?

Ska du köra på höga varv ofta så rekommenderar jag att byta kamdrevet till ett i stål, originaldreven i fiber har en tråkig förmåga vid så här hög ålder att falla sönder.

196 Inlägg
17 september 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
ConnysSvetsOTaxi skrev:
caromania skrev:

Ska du köra på höga varv ofta så rekommenderar jag att byta kamdrevet till ett i stål, originaldreven i fiber har en tråkig förmåga vid så här hög ålder att falla sönder.

Kanske kan vara nått man gör i förebyggande syfte? Hittade även drev i aluminium. Kan detta vara något eller är det stål som gäller? Även om höga varv kommer uppkomma så är det mest glidar körning som står på tapeten för min del.
Senast redigerat av ConnysSvetsOTaxi (17 september 2015)

6 291 Inlägg
17 september 2015
Hej!
Kamdrevet bör som sagts bytas då det är en svag punkt (centrumdelen  släpper från ytterdelen av fibermaterial), om det sedan är stål eller alu spelar inte så stor roll.

196 Inlägg
18 september 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Kamdrevet bör som sagts bytas då det är en svag punkt (centrumdelen  släpper från ytterdelen av fibermaterial), om det sedan är stål eller alu spelar inte så stor roll.

Bra att veta! Hittade nämligen både stål, aluminium, och Volvo original.
Finns det fler kända svagheter möjligen?

Sök