4454
Sök

Köpråd: Pendlarbil <100 kkr

7 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
Hej!

Jag söker en bil att pendla med, 7.5 mil t.o.r (1500 mil totalt / år, vilket inte är mycket egentligen)
En riktig motorvägskryssare behöver jag, då det är 100/110 större delen av vägen.

Kör med en Saab 9-3, 04 i dagsläget. Det funkar bra, den dricker 0.74L/Mil. Ägandet har varit någorlunda problemfritt.

Men nu är jag ute efter något nytt, letar för fullt. Men har väldigt svårt att få något konkret att leta efter. Därav så behöver jag eran hjälp.

Upp till 100 000 kr, kan gå högre vid behov. (Det tar emot att köpa en bil med 20 000 Mil eller mer för de pengarna)

Gärna kombi.

Diesel är det primära jag letar efter, bensin går ann.

Manuell 6 växlar.

Låga varvtal i 110 km/h. (Förbrukning)

Låg skatt, då jag enbart kör 1500 mil/år.

Säker och bekväm.

Gärna skinn och finare utrustning.

Xenon i halv, ej krav i hel.

Problemfritt (Hade för övrigt gärna kört med en gammal diesel Mercedes, men har ej plats för reservdelsbil eller ställe att skruva på) Därav behövs en nyare bil.

Jag har kollat en del på Audi A4, 09 & upp. Men känns som ägandet blir alldeles för dyrt.

A3 hade kanske varit perfekt. Men den finner jag däremot enormt grotesk bakifrån.

Kollat lite på BMW, men finner inredningen med mätarhus och dylikt under förväntan.

Det är framför allt "premium" märken jag är intresserad utav.

Vill kunna känna mig "stolt" över mitt bilägande, det skulle jag dessvärre inte vara av en Hyundai i10.

Tack på förhand!
Senast redigerat av Jawohl (23 september 2015)

1 194 Inlägg
23 september 2015
Funderat på Volvo V70/XC70? smile
Tidigare versioner känner jag inte så mycket för men V70 II är ju skitsnygg. Kan tyvärr inte säga så mycket om bilen då jag inte har någon erfarenhet men det måste ju finnas en anledning till att V70 är Sveriges näst populäraste bil (eller är det den allra populäraste nu?)
Senast redigerat av Cracksoup (23 september 2015)

Evildan
23 september 2015
Åka billigt och snålt?

Mitt förslag är inte manuellt växlad (det är ju ändock 2015 nu) eller diesel (dom drar mer) eller kanske något som du imponerar på polarna med.

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3

http://www.blocket.se/lund/Toyota_Prius … 12&w=3

Jag pendlar med min 80km/dag 5dagar i veckan på motorväg/landsväg/stad och kör den lätt under 4.0l/100km. Varvtalet är mkt lågt och vindbruset likaså. som standardutrustning finns bla HUD, klima, rattkontroller till stereo och klima, nyckellöst låssystem och en hel del annat som ofta återfinns i tillbehörslistorna hos premiumships.
Utrymmet är väldigt bra, baksätet är i klass med en S80 och bagaget är större volymmässigt än hos XC60.
Årsskatt 360kr.
Låg försäkringskostnad tillika servicekostnader.
Provkör en, några före dig på detta forum har fått samma råd och minst tre av dom kör nu Prius. wink

7 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
Cracksoup skrev:
Funderat på Volvo V70/XC70? smile
Tidigare versioner känner jag inte så mycket för men V70 II är ju skitsnygg. Kan tyvärr inte säga så mycket om bilen då jag inte har någon erfarenhet men det måste ju finnas en anledning till att V70 är Sveriges näst populäraste bil (eller är det den allra populäraste nu?)

Nej, jag har inte lagt en tanke där faktiskt. Kanske man borde göra ändå! De ser ju bra! Förbrukningen på en D2, var väldigt låg när jag körde med en själv, drygt 50 mil som sträckan var så låg den runt 0.5l / milen. Men lite väl slö dock.
Men jag ser den dock som lite "gubbig" & familjefar. Säkerligen en bra bil, men många har nog köpt en sådan för de ser något "Svenskt" i det.

7 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Åka billigt och snålt?
Prius. wink

Billigt och snålt! JA! Det ligger väldigt varmt om hjärtat, gärna gratis. Men känns som vi inte riktigt är där ännu med eltekniken, jag kan ha fel dock.
Bra att du tänker utanför mina angivna ramar, jag har lite svårt att se mig själv i en Prius. Absolut inget fel, men det känns fel.

535 Inlägg
23 september 2015
http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … =6&w=3

Ingen aning om det här är bättre / sämre bil än det du kollat på men det är ju ett alternativ iaf du kan undersöka.

7 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
aha_100 skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_Benz_C_220_CDI_PDC_FRAM__BACK_60956154.htm?ca=6&w=3

Ingen aning om det här är bättre / sämre bil än det du kollat på men det är ju ett alternativ iaf du kan undersöka.

Ja, det skall undersökas.

Din C63 var riktigt grann. En drömbil helt enkelt!

Evildan
23 september 2015
Jawohl skrev:
Evildan skrev:
Åka billigt och snålt?
Prius. wink

Billigt och snålt! JA! Det ligger väldigt varmt om hjärtat, gärna gratis. Men känns som vi inte riktigt är där ännu med eltekniken, jag kan ha fel dock.
Bra att du tänker utanför mina angivna ramar, jag har lite svårt att se mig själv i en Prius. Absolut inget fel, men det känns fel.

Teknikens driftsäkerhet är inget du behöver oroa dig för. Prius är en av de driftsäkraste Toyotorna, och hur det är med Toyotas driftsäkerhet överlag är ju redan välkänt. wink

Men, känns det fel så är det ju ingen idé att prova, även om jag tror du skulle bli mycket överraskad på ett positivt vis.

Sök