3786
Sök

Vad för olja passat 1.8 -99?

75 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
Som sagt så undrar jag vad för olja jag ska ha till min passat 1.8 -99?

Köpte bilen nyligen och misstänker att oljan inte är bytt på ett bra tag. Ska göra några snabba oljebyten nu för att få ut skit. Sen hälla på dyrare olja.

Så vilka oljor rekomenderar ni? Både någon billig samt dyrare smile

Moderering:
Flyttar tråden till allmänt.

Avstängd
598 Inlägg
22 september 2015
Biltema helsyntet och sen Shell Helix Ultra eller Castrol Edge är bra. Kan köpas billigt online. Googla. Jag tror mister auto är billigast. Använd api klassning sn. Och byt filter lika ofta som du byter olja.

75 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
Nausea skrev:
Biltema helsyntet och sen Shell Helix Ultra eller Castrol Edge är bra. Kan köpas billigt online. Googla. Jag tror mister auto är billigast. Använd api klassning sn. Och byt filter lika ofta som du byter olja.

Är det 5w-30 som gäller eller? smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 september 2015
Aral SuperTronic 0W40 från Tyskland. Köper du 5 dunkar hamnar du på ett pris kring 280 kr per dunk. Oljan är en äkta helsyntet med lägsta flyttemp kring -60. Kör även jag med den oljan i min bruxis sedan dryga 6000 mil...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 169 Inlägg
22 september 2015
dawwe skrev:
Aral SuperTronic 0W40 .

Har denna oljan i en renault clio från 99  motorn låter nästan som en stenkross med denna oljan
ock oljetrycksindikatorn lyser vid låg tomgång när motorn är riktigt genomvarm sad
fyller på med 5w-40 i efterhand

tag vilken 5w-40 olja som hellst   lol
finns hos gekås för ca 33:-/l
Senast redigerat av spillolja (22 september 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
598 Inlägg
22 september 2015
robin0035 skrev:
Nausea skrev:

Är det 5w-30 som gäller eller? smile

Vet inte. Kolla instruktionsboken. Själv använder jag Castrol Edge 10w-60 i min Saab -9-5 aero. Den är för tjock enligt vissa, men det funkar bra för mig. Eftersom bilen är gammal kan du skölja bilen med Biltema några ggr och sen byta till ett riktigt märke. Jag har fått problem med oljebrist med Biltemas olja på höga varv. Därför använder jag inte längre Bultema. Slipper jag få en bula i huvudet när motorn skär och jag slår huvudet i vindrutan.

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 september 2015
Ignorera Spillolja, hans motor verkar vara slut i lagrena. Din motor har "sludgeproblem", du vill INTE hälla i "vilken 5W40 som helst". 0W40 är vad jag rekommenderar dig att använda. Shell Helix Ultra 0W40 är ett annat bra alternativ. Aral ingår i samma koncern som Castrol, SuperTronic är ytterst snarlik Edge 0W40...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Avstängd
598 Inlägg
22 september 2015
dawwe skrev:
Ignorera Spillolja, hans motor verkar vara slut i lagrena. Din motor har "sludgeproblem", du vill INTE hälla i "vilken 5W40 som helst". 0W40 är vad jag rekommenderar dig att använda. Shell Helix Ultra 0W40 är ett annat bra alternativ. Aral ingår i samma koncern som Castrol, SuperTronic är ytterst snarlik Edge 0W40...

Som alla tillverkare har de olika märken (Dacia = Renault osv) men de billigare märkena är lite billigare av en anledning. För att de inte är lika bra som toppmärket. Prisskillnaden är så pass liten när du köper online att det INTE är värt pengarna att satsa på nåt annat än det bästa.

4 169 Inlägg
22 september 2015
Den nämda Aral supertronic 0W-40 är ett mellanting mellan lågviskositets och vanlig olja iom. klassningen ACEA C2 och C3  och är den tunnaste 0W-40 som finns på marknaden men en CST på ca 12,7 vid 100C+

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

75 Inlägg
25 september 2015
Trådstartare
Hittade riktigt bra pris på shell helix ultra 5w40. Funkar det bra till min bil? smile

1 365 Inlägg
25 september 2015
Ja den funkar bra! Kör på den själv när jag inte kör bana. Om jag inte lyckas få tag i formula excel billigare.

robin0035 skrev:
Hittade riktigt bra pris på shell helix ultra 5w40. Funkar det bra till min bil? smile

Sök