4381
Sök

Serviceråd Vw Golf V 1.4 tsi -08

11 Inlägg
27 september 2015
Trådstartare
Hej,
Mätaren har passerat 15k nu, eftersom bilen har kedja så undrar jag när man borde byta drivremmarna? Står inget med i serviceboken om det nämligen, frågade aldrig när jag hade den inlämnad senast. Vad är det som drivs av remmarna man borde byta ut? Kompressor? Fläktrem? Vad mera?

Hur går man tillväga för att kontrollera kamkedjan? Har bett de kolla den när ja haft inne den på service på märkesverkstad, men har hört att man måste plocka bort en del grejer för att komma åt att se visuelt och kunna kontrollera glappet, och därför tror jag de knappast har genomfört det.

Tack på förhand
/ Muffin

5 131 Inlägg
27 september 2015
Lättast att kontrollera remmarna är att kolla på dom och se så inte torrsprickor eller andra skador finns.
Kompressorremmen är dock svår att se.
Skulle drivremmen gå av så kommer dock ej vattenpumpen drivas så motorn kommer öka i temp. Borde dock ej hinna ta skada då laddningslampa bör tändas.

Att kontrollera kedian är inget man bara gör. Den sitter innanför aluminiumkåpan som oljepåfyllningslocket sitter uppepå.
Dock är det ovanligt att den bara går av. Den brukar sträckas och då kommer motorlampan att tändas.
Tyvärr sitter allt till kedian ibyggt så går ej att enkelt kolla utan att skruva sänder. Vissa motorer går dock att kolla kedian på igenom att sätta dit jiggar på vev och kammar men är mycket jobb det med.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 september 2015
Det borde finnas en kedjesträckare, den kan slitas med tiden. Är man ängslig så byter man den, det är ungefär det man kan göra utan att börja riva. Man borde även kunna mäta sig fram till hur sliten kedjan/löpskenor/mm är slitet genom att mäta hur långt "kedjsträckarskenan" kan tryckas in så att säg, hurvida detta är lätt/möjligt på din bil vet jag inte. Kom ihåg att en mätning på detta vis ger endast helhetsbilden, inte specifikt om eller hur mycket just kedjan sträckt sig...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 657 Inlägg
27 september 2015
Om det inte rasslar ifrån kedjesidan så är det lugnt. wink

De/Dem

Sök