3065
Sök

Lågt däcktryck

...has left the building...
4 474 Inlägg
10 oktober 2015
Du frågade:
Googleye skrev:
Kan ni rekommendera en bra däckverkstad i sthlm?

Jag svarade:
Dawwe skrev:
Vilken verkstad som helst typ som inte tar 300 kr/hjul för omkrängning+balansering, ca 200 är rimligt. Se upp för ocker! Se bara till o påpeka att du accepterar INGA fälgskador orsakade av de. Tipset är att åka runt o känna av vibbarna. Stor kedja/verkstad är ingen garanti. Se till att de noll-balanserar med maskinen inställd på högsta känslighet, fuskas en del med att "lämna 5 gram"

Sen kom 3milius med att "5 gram inte märks". Visst men poängen är ju att man lämnar 5 gram medvetet, inte om det märks eller inte. O du höll med, trots att du förmodligen inte hade den blekaste (?) om att däcksfirman kan kanske fusk-balansera på detta sätt
Jag skev endast att man skall påpeka att man vill ha "nollbalanserat", gör man inte det är det "70-70" (klassiskt Jesper Blomquist citat*haha*) att det "lämnas eller lämnas inte 5 gram". Jag försökte ju bara göra dig uppmärksam på hur det kan vara hos en random/valfri/godtycklig gummigubbe...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

294 Inlägg
10 oktober 2015
Till TS: Vad för påfyllningsanläggning är det du fyller på? Är. Det en sån med slang som du knappar in trycket på eller är det en sån där enkel som du bär fram, sedan sätter tillbaka för att den ska "laddas" med ny luft?

Om det är första sorten så är det ju så att slangen ska fyllas med luft, innan tryckkännaren kan känna av vilket tryck det är, då borde ju lufttrycket i däcken sjunka med 0,3 -  0,4 beroende på hur lång slang det är.
Senast redigerat av Bilnorden (10 oktober 2015)

74 Inlägg
11 oktober 2015
Trådstartare
Bilnorden skrev:
Till TS: Vad för påfyllningsanläggning är det du fyller på? Är. Det en sån med slang som du knappar in trycket på eller är det en sån där enkel som du bär fram, sedan sätter tillbaka för att den ska "laddas" med ny luft?

Om det är första sorten så är det ju så att slangen ska fyllas med luft, innan tryckkännaren kan känna av vilket tryck det är, då borde ju lufttrycket i däcken sjunka med 0,3 -  0,4 beroende på hur lång slang det är.

Det är av den första sorten. Har tänkt på det också men svårt att tänka mig att det ska få plats så mycket luft i en liten slang? Jämför man med typ mina vinterdäck så är 0.4 bar inte ens va de går ner på hela vintern.

294 Inlägg
11 oktober 2015
Det kan lätt sjunka 0,2 bar, hänger ju mest på hur lång den är.
Det är ju bara o prova, åk dit o fyll, lossa slangen och sätt tillbaka den så ser du direkt hur mycket det sjunker.
Senast redigerat av Bilnorden (11 oktober 2015)

Sök