22 september 2015
Trådstartare
Hade en tidigare tråd angående startproblem och problemen vid kallstart löste sig med byte av fördelarlock, rotor och tändkablar, går igång fint på morgonen. Men den tjurar fortfarande vid varmstart. Den går alltid igång till slut om man väntar lite och kränger startmotorn till och från men det kan ta 5 minuter av startförsök till och från innan den hoppar igång.
Försöker man starta direkt efter motorn stängts av brukar den gå igång ganska lätt men har man låtit den stå bara nån minut så är det enligt ovanstående beskrivning.
Felsökte och det verkar vara något med elen. Drog loss en tändkabel och kopplade till ett löst tändstift och när man försöker starta den varm finns ingen gnista. Nöter man på startmotorn tills man ser en gnista så hoppar hon igång i samma ögonblick som gnistan syns till, så tror inte det är något klassiskt K-motor förknasar problem. Har bytt tändspole och även tändmodul tror jag, då B230K har Bendix/Regina tändning med den skumma tändspolen där tändmodulen verkar vara integrerad med spolen, rätta mig om jag har fel.
Fördelarlocket, rotorn och tändkablarna är som sagt sprillans nya Bosch grejer så de bör inte vara problemet, men har ändå provat med annat lock, rotor och tändkabel och samma problem kvarstår.
Har även ett mindre problem som kanske är relaterat till varmstartsproblemen men är osäker. Den misständer lite på tomgången som gamla surförrtis brukar göra ibland men ganska sällsynt verkar det som att den missar på två cylindrar eller fler samtidigt (tror jag, är nybörjare så vet inte riktigt om det verkligen är det som händer) och då blir det motorstopp, opraktiskt då den som sagt är sur som fan att få igång varm. Verkar vara helt slumpmässigt, ibland kan den gå hur länge som helst på tomgången och ibland så kan den dö efter 30 sek av tomgång.
Går i övrigt jättefint på vägen, pigg (för en fögge 240) och drar runt 0,9l/mil. Inga host, hack eller misständningar vid belastning, kan det ha något med generatorspänningen att göra kanske?
Tankar kring detta? Tack för svar!
Senast redigerat av snusebuse (22 september 2015)