2651
Sök

B230K Ingen gnista när den är varm och stannar sällsynt på tomgång.

47 Inlägg
22 september 2015
Trådstartare
#1
Hade en tidigare tråd angående startproblem och problemen vid kallstart löste sig med byte av fördelarlock, rotor och tändkablar, går igång fint på morgonen. Men den tjurar fortfarande vid varmstart. Den går alltid igång till slut om man väntar lite och kränger startmotorn till och från men det kan ta 5 minuter av startförsök till och från innan den hoppar igång.
Försöker man starta direkt efter motorn stängts av brukar den gå igång ganska lätt men har man låtit den stå bara nån minut så är det enligt ovanstående beskrivning.

Felsökte och det verkar vara något med elen. Drog loss en tändkabel och kopplade till ett löst tändstift och när man försöker starta den varm finns ingen gnista. Nöter man på startmotorn tills man ser en gnista så hoppar hon igång i samma ögonblick som gnistan syns till, så tror inte det är något klassiskt K-motor förknasar problem. Har bytt tändspole och även tändmodul tror jag, då B230K har Bendix/Regina tändning med den skumma tändspolen där tändmodulen verkar vara integrerad med spolen, rätta mig om jag har fel.

Fördelarlocket, rotorn och tändkablarna är som sagt sprillans nya Bosch grejer så de bör inte vara problemet, men har ändå provat med annat lock, rotor och tändkabel och samma problem kvarstår.

Har även ett mindre problem som kanske är relaterat till varmstartsproblemen men är osäker. Den misständer lite på tomgången som gamla surförrtis brukar göra ibland men ganska sällsynt verkar det som att den missar på två cylindrar eller fler samtidigt (tror jag, är nybörjare så vet inte riktigt om det verkligen är det som händer) och då blir det motorstopp, opraktiskt då den som sagt är sur som fan att få igång varm. Verkar vara helt slumpmässigt, ibland kan den gå hur länge som helst på tomgången och ibland så kan den dö efter 30 sek av tomgång.

Går i övrigt jättefint på vägen, pigg (för en fögge 240) och drar runt 0,9l/mil. Inga host, hack eller misständningar vid belastning, kan det ha något med generatorspänningen att göra kanske?

Tankar kring detta? Tack för svar!
Senast redigerat av snusebuse (22 september 2015)

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
23 september 2015
#2
Vattentempgivare..?


7 486 Inlägg
23 september 2015
#3
Vet inte om B230K har gammaldags tändsystem med kondensator.
Har den det så beskriver du ett klassiskt problem.
Kondensatorn blir överhettad.
När den svalnat 15 -30 minuter brukar det gå bra att starta.
Om den nu haaaar kondensator..roll

5 730 Inlägg
23 september 2015
#4
torsen skrev:
Vet inte om B230K har gammaldags tändsystem med kondensator.
Har den det så beskriver du ett klassiskt problem.
Kondensatorn blir överhettad.
När den svalnat 15 -30 minuter brukar det gå bra att starta.
Om den nu haaaar kondensator..roll

Annars brukar trasig/dålig vevaxelgivare eller hallgivare i fördelaren ge väldigt lika symptom.


47 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#5
simlar skrev:
torsen skrev:
Vet inte om B230K har gammaldags tändsystem med kondensator.
Har den det så beskriver du ett klassiskt problem.
Kondensatorn blir överhettad.
När den svalnat 15 -30 minuter brukar det gå bra att starta.
Om den nu haaaar kondensator..roll

Annars brukar trasig/dålig vevaxelgivare eller hallgivare i fördelaren ge väldigt lika symptom.

Ska inte vara kondensator i B230K då den har brytarlöst. Har googlat runt lite och får inte klart för mig om vevaxelgivaren och hallgivaren i fördelaren uppfyller samma funktion och om det beror på årsmodell vilken som sitter monterad, eller om båda finns i min bil? Kan någon upplysa mig om detta blir tokig på infon som finns.

5 730 Inlägg
24 september 2015
#6
Har du givare i fördelaren har du inte vevaxelgivare.

Har du vevaxelgivare har du inte givare i fördelaren.

Bara öppna motorhuven och kolla om det sitter en givare mellan motorblock och växellådans sprängkåpa.


47 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
#7
Ok tack för svar simlar! smile

Jag va in under huven och kika å de är vevaxelgivare som gäller. Kruxet är bara att denna givare inte verkar finnas att köpa ny. B230K har nå jäkla Bendix tändsystem och vevaxelgivaren som finns på de flesta reservdelssidor är till Bosch systemet... Får väl prova rengöra eller något å se om det hjälper.

Finns det nå tips om hur man på bäst sätt kommer åt givaren? Jäkla trångt var det vid sprängkåpan.

5 730 Inlägg
24 september 2015
#8
snusebuse skrev:
Ok tack för svar simlar! smile

Jag va in under huven och kika å de är vevaxelgivare som gäller. Kruxet är bara att denna givare inte verkar finnas att köpa ny. B230K har nå jäkla Bendix tändsystem och vevaxelgivaren som finns på de flesta reservdelssidor är till Bosch systemet... Får väl prova rengöra eller något å se om det hjälper.

Finns det nå tips om hur man på bäst sätt kommer åt givaren? Jäkla trångt var det vid sprängkåpan.

Inga probs smile

Nä tyvärr så finns det inte så många sätt än att klämma sig in med en litet spärrskaft med förlängare och hylsa och skruva loss givaren.
Ett tips för att hitta en givare som passar är att skriva ner artikelnr på givaren och hitta en ny/helt hundra fungerande med samma artikelnr.


47 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
#9
simlar skrev:
Nä tyvärr så finns det inte så många sätt än att klämma sig in med en litet spärrskaft med förlängare och hylsa och skruva loss givaren.
Ett tips för att hitta en givare som passar är att skriva ner artikelnr på givaren och hitta en ny/helt hundra fungerande med samma artikelnr.

Det jag var rädd för... Aja bara tränga sig in då.

Hittar inte någonstans att det går att köpa rätt vevaxelgivare/tändlägesgivare/impulsgivare ny.

Behöver en sån här https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … d=30088264

Men enda jag hittar är den här http://vparts.se/se/sensor-tandlagesgiv … 0-940.html

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tan … _-900.html

https://www.skruvat.se/Impulsgivare-vev … 09697.aspx

Har sökt på originalnumret också och hittar inte något.

Med tanke på att tändspolen till Bendix systemet hade utgått hos Volvo har jag inte höga förhoppningar att de skall ha vevaxelgivaren heller...

Att det inte ska gå å hitta en del till en 240... Tappar ju halva anledningen till att köra 240.

5 730 Inlägg
24 september 2015
#10
Hmm frågan är om Volvo 360 har den givaren, sitter renix-tändning på dom.

Annars så är det inga större bekymmer att konvertera till brytarspetständning för att förenkla och slippa bendix-tändningen.


47 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
#11
Jo klurade på det jag också.

Den till 340 finns https://www.skruvat.se/Impulsgivare-vev … 88957.aspx
Ser identisk ut med den jag behöver till min 240 förutom fästningsanordningen. Funderar på om det bara går att såga av fästplattorna och montera på fästet från min nuvarande givare men mest troligt blir man bara ståendes 500kr fattigare och med två trasiga givare.

47 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
#12
Uppdatering: Har köpt mig en givare på skroten som är till detta tändsystem, den "nya" vevaxelgivaren visar 220 ohm och den gamla 170ohm så det kan ju vara symptom på något fel. Har även fått en 340/360 tändspole och givare av farsans arbetskollega. Tändspolen är av samma integrerade typ men utförandet är inte riktigt detsamma, vevaxelgivaren är inte löstagbar utan sitter ihop med tändspolen, givare är också likadan men har ett annat fäste för skruvarna. Kanske går att slakt ihop något i nödfall men ska givetvis prova den "nya" 240 givaren först.

Dock har jag haft mindre problem nu när det börjar bli kyligt, har inte haft några problem med att starta den varm, kan ibland ta någon sekund längre än en kall/ljummen start men jag behöver inte plåga startmotorn så mycket. Den missar fortfarande på tomgången, fast lite mindre än i somras och har inte stannat heller sen det blev under 10 grader ute. Kan säkert köra hela vintern innan jag måste byta givaren, kan gärna vänta då det är jäkla trångt där vid sprängkåpan.
Senast redigerat av snusebuse (20 oktober 2015)


Sök