3240
Sök

Måste jag byta båda dämparna igen?

53 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
Hej,
Det är så att jag bytte dämparna I bak för ca 100mil sedan, men nu visar det sig att den högra är sne så den skrapar i sig själv när den dämpar.

Jag tänkte om det räcker att jag endast beställer en ny dämpare?

När jag byter dom så har båda gått ca 2-300mil så tänkte om det räckte att jag bara byter på den sidan där den är trasig.

Känns surt om jag måste byta båda nu som att dom är faktist spritt nya, typ.

Den är inte trasig riktigt men det där lär slits enormt på dämpare och jag hör skrapljud.
Samt när jag tar bort nedre fästet på den så är det spänningar i den dvs den "skjuter" ut sig.
Dvs en defekt dämpare.

Så bara en tidsfråga innan den går sönder antar jag.
Satte den i ett stag och böjde den någorlunda så nu skrapar den iaf inte i sig själv men den har säkerligen blivit försvagad av det och en ny dämpare kostar ca 500kr för Tyskland så.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Forummoderator
26 344 Inlägg
23 oktober 2015
Vad för bil är det vi pratar om?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

53 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
Mack skrev:
Vad för bil är det vi pratar om?

Ford focus 1.6 TDCi 2009 kombi

1 661 Inlägg
23 oktober 2015
Byt sidan som är trasig.

53 Inlägg
23 oktober 2015
Trådstartare
CC72 skrev:
Byt sidan som är trasig.

Okej, beställde en ny nu KYB dämpare gas.

Får den väll om ca 2 veckor och då har jag kört om jag räknat rätt totalt ca 200mil med den sida som är hel.
200mil lär ju inte göra så att dom blir ojämna.

Bytt fjädrarna med när jag bytte dämparna så dom är fräsch med då lär de väll belasta dämparna lite mindre.

Kör ju med den trasiga nu, men den fungerar förutom att den skaver mot sig själv och trycks ihop snett i sig själv.
Tror inget kommer hända på den korta stunden som den kommer sitta på tills den nya kommer.

Egen
277 Inlägg
23 oktober 2015
Inget du kommer känna ändå, jag byter aldrig båda samtidigt, byter bara trasiga

4 Inlägg
24 oktober 2015
Tjing...

Om jag nu inte är dum så har du precis köpt nya dämpare och kört 100-300 mil med dessa och dom inte verkar helt OK så är det väl bara att reklamera dom. Med tanke på att dom brukar rulla flera tusen mil innan byte.

Så brukar jag göra med saker som inte fungerar som dom skall inom garantitiden, även fast man köpt dom på avvägar så att säga.

53 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
kardis skrev:
Tjing...

Om jag nu inte är dum så har du precis köpt nya dämpare och kört 100-300 mil med dessa och dom inte verkar helt OK så är det väl bara att reklamera dom. Med tanke på att dom brukar rulla flera tusen mil innan byte.

Så brukar jag göra med saker som inte fungerar som dom skall inom garantitiden, även fast man köpt dom på avvägar så att säga.

Jag ska reklamera en av dom, dvs 1 av 2 är trasiga så reklamerar 1.
Men det är inte frågan, frågan är om det spelar roll om jag endast byter 1.

Sök