3674
Sök

Min bmw 320 har börjat ticka när den blir varm

239 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
Halloj, om rubriken lyder så har min e36 320 börjat ticka, men bara efter att jag varit ute och sladdad lite på blött,  på vanligt bruk så e den knäpptyst och går fint.

Läst lite om att ny olja/tjockare olja ska kunna hjälpa problemet, iaf ett tag.

Läst hundratals trådar om vilken olja man ska ha, vissa säger att helsyntet kommer att få motorn att explodera, vissa säger delsyntet.

Så nu e frågan, om jag hade tänkt köpa någon billig olja, från typ biltema, ska jag köra hel eller delsyntet?

Tanken är att bilen skall överleva tills nästa sommar utan att havera smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 oktober 2015
Denna olja skall du ha om du vill motorns bästa (äkta helsyntet med -60 som lägsta flyttemp. Biltemas helsyntet är ingen äkta syntetolja, utan högst sannolikt en "hydro-crackad" olja...). Ett bra alternativ kan vara en tjockare olja tex denna, denna olja är "tjock" varm o borde således kunna få dina ventillyftare att tystna även när motorn (oljan!) är riiiiktigt varm, sedan finns då denna men jag tycker nog att en "10" olja är för tjock för vinterbruk, speciellt när tempen börjar krypa ner mot -20 - -25. Det allra mesta av slitaget i en bilmotor sker vid kallstart, så det är en fördel med en tunn/lättpumpad olja som snabbt når ut till motorns alla delar...
Senast redigerat av dawwe (27 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

239 Inlägg
28 oktober 2015
Trådstartare
Hm, finns det inget man kan köpa billigt i någon affär i Stockholm som skulle kunna funka ? smile

1 966 Inlägg
28 oktober 2015
puttepro skrev:
Hm, finns det inget man kan köpa billigt i någon affär i Stockholm som skulle kunna funka ? smile

Jo, Biltema. Det duger bra med deras halvsyntet 10w-40.

4 474 Inlägg
28 oktober 2015
Mja, 10W40 är liiite för "tjock olja" om det blir riiiiktigt kallt (typ -20). O Biltema är inte billigt egentligen, med tanke på vad man kan få på andra ställen på webben. Rådet är att ta hem en stor laddning (6*4 liter) av Aral oljan, då hamnar du på typ 280 kr för 4 liter för en olja i toppklass, ungefär lika dyrt som Biltema. Och Aral oljan "passar i princip alla bilar", och även om du säljer din nuvarande bil så kommer du säkerligen köpa en annan o förmodligen även behöva byta olja på den med...24 liter räcker till drygt 4 oljebyten i din 320 då jag har för mig att det går i ca 5.5 liter, så med 24 liter har du olja för ca 6000 mil framåt (byt senast efter 1500 mil...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

1 966 Inlägg
28 oktober 2015
Biltemas funkar lika bra eftersom TS slipper krångla med frakt, beställa från utlandet och tull.

Sen i din jämförelse på 24 liter olja, då hamnar du på 70 kr/l. Det är dyrare än att köpa 1 liter olja på biltema för 65 kr. Så handlar det om att spara pengar kan TS lika gärna köpa 10 l på Biltema för 45 kr/l.

Vad oljan har för viskositet kall påverkar föga i det här landet med så tama vintrar vi har. Detta såvida du inte bor högt upp i Norrland och saknar motorvärmare. För kallstarter vill vi ju helst slippa, eller hur?

Jag tänker inte ta någon större diskussion utan har sagt mitt om olja, det går "hett" nog till i tråden "Att välja motorolja inför vintern".

Så förlåt för off topic, men TS: jag hoppas och lite ny olja och ett filter ska göra susen med ditt problem.
Senast redigerat av ehedman (28 oktober 2015)

4 474 Inlägg
28 oktober 2015
Frakten kostar 20€. Tyskland, varifrån oljan i min länk säljs/skickas, är med i EU, således ingen (svensk) tull eller moms.
171€ inkl frakt för 24 liter av "bästa möjliga olja" blir som du påpekar ca 70 kr/l. Ungefär motsvarande Biltema olja kostar 419 kr för 4 liter, ett literpris på 105 kr. Eller om man köper denna Biltema olja så hamnar man på samma literpris som den klart bättre Aral oljan, en no-brainer som jänkarna säger. Och det är ju inte gratis att ta sig till Biltema heller, om man nu inte bor på gångavstånd eller så...
Senast redigerat av dawwe (28 oktober 2015)

Sök