2905
Sök

Takmontera 52" ledramp 740

236 Inlägg
2 november 2015
Trådstartare
#1
Hallå! Någon som har någon ide eller förslag hur man kan montera en böjd 52" ledramp på taket på en Volvo 740 utan att använda sig av takräcke? Vill helst att den ska ligga så lågt som möjligt(nära taket) och gärna så snygg lösning som möjligt cool

Kan borra fast i taket om de vore så då de är en vinterbil.

Är en sånhär ledramp det handar om!

https://gyazo.com/94baeb136d414be33acdb9efb03421c3

Tack på förhand! smile

Edit. Den har ju fästena på sidan och med tanke på att den är längre en taket så vet jag inte riktigt hur jag sa lösa de :p
Senast redigerat av zimpan304 (2 november 2015)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:

352 Inlägg
2 november 2015
#2
Oj blir svårt om den sticker utanför taket.. Limma med typ maxi Bond?? Byglar rakt över rampen som du skruvar i taket typ avgasklämmor(minskar risken för stöld).. Kastar ett par förslag i luften smile


236 Inlägg
2 november 2015
Trådstartare
#3
Polaren skrev:
Oj blir svårt om den sticker utanför taket.. Limma med typ maxi Bond?? Byglar rakt över rampen som du skruvar i taket typ avgasklämmor(minskar risken för stöld).. Kastar ett par förslag i luften smile
Ja jo tack för förslagen! borde man inte bara kunna sätta några gångjärn under ledrampen på något sett som man sen fäster i taket? så kan man ju justera den lite också :p

Frågan är bara hur man får fast gångjärnen i rampen isåfall?

Edit. Tänkte om man moddar dit ett sånthär fäste på något sett!
Men hur?
https://gyazo.com/0a7fa81df801fc76ee00d80d3ec81bf3
Senast redigerat av zimpan304 (2 november 2015)

"Körförbud men inte börnförbud" :cool:

352 Inlägg
2 november 2015
#4
Med gångjärn lär den ju aldrig ligga still på taket och du vill nog inte göra hål i rampen för skruv då risken är stor att fukt kryper in med tiden. Och med de där fästena du länka lär du ju knappast kunna justera något.. Köp stora avgas klammer som går över rampen så får du justera lite innan du drar åt. Nog den enklaste lösning jag kan komma på iaf smile


Melchert
182 Inlägg
3 november 2015
#5
Plattjärn som du borrar ett hål för ramp fästet och sen bultar igenom taket eller nått, ända jag kan komma på just nu.
Hur långt ut kommer de att sticka ut då?

Jag har 3mm vinkeljärn (köpt på XL bygg tror jag) som sitter bultad igenom railen på min xc70 och det sitter som berget, frågan är ju dock hur det blir på taket om takplåten buktas av väder och vind.
Senast redigerat av tiquz (3 november 2015)

"You can pick the game, but you can't change the rules."


Sök