2934
Sök

Volvo 945 -92 slirande koppling?

12 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
Jo jag undrar om det är min koppling som börjar ge sig, efter en kompis lånade bilen och gjorde en sagt säga lamellburn, allstå sladdar och släpper kopplingen sagta, och sen hjälpa en kompis med att dra upp hans bil och fick ligga mellan 4-5 tusen varv och kopplingen helt uppe så är det inte samma "tryck" i den när man gasar på. Så är det kopplingen och lamellen som är sop slut?, för ibland ligger jag runt 3 tusen varv i 90km/h. Och den låter typ kostigt i växellådan, typ som ett kullager som skulle behöva smörjas.

2 251 Inlägg
5 november 2015
Be kompisen om hjälp att skruva dän lådan, så kommer ni åt koppling mm.
Med fräscha prylar går det att göra fler burns. ..
Senast redigerat av Meaganeowner (5 november 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 november 2015
Det låter som din koppling är sopeslut. Kör inte runt sådär. Ev har du redan sabbat ditt svänghjul.

Lamell
Tryckplatta
Urtrampningslager
Och kolla hur svänghjulets anläggningsyta ser ut. Ser den ut som en sliten bromsskiva så får du byta eller svarva det. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

12 Inlägg
5 november 2015
Trådstartare
Ja, kan ju tillägga att kopplingen också tar högst upp. Men blir att köpa ett helt ny kopplningssats med kopplning och lamell skiva, så får ja se hur urtrampningslagret ser ut.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 november 2015
Johannyberg skrev:
Ja, kan ju tillägga att kopplingen också tar högst upp. Men blir att köpa ett helt ny kopplningssats med kopplning och lamell skiva, så får ja se hur urtrampningslagret ser ut.

Urtrampningslagret ser du inte skicket på. Byt det!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Sök