11 oktober 2015
Trådstartare
Hallå!
Jag är i behov av lite köpråd, faktiskt.
Vi har idag en 2004 Toyota Avensis, bensin med 2.0 l motor. Det är 'executive' dvs lädersäten, eluppvärmd framruta (eller del av iaf) och lite sådant där.
Den har gått runt 14000 mil och startmotorn trillade av pinn för inte så länge sedan så nu är vi inne på att vi ska köpa ny bil. Vi är väldigt nöjda med Toyota, både bilen i sig och serviceorganisationen, så vi tänkte att vi skulle titta på en ny avensis men med lite starkare motor, vilket min fru vill ha. Sagt och gjort, vi åkte dit och tittade men min fru gillar inte utseendet på instrumentpanelen och vill gärna ha något annat. Hon är den som kör oftast, hon tar bilen till jobbet så jag tänkte jag skulle försöka hitta någonting.
Vi vill ha en bil med minst lika stor lastvolym som avensisen, den ska vara ganska pigg (för att vara en familjebil) och ett absolut krav från min fru (ni ser vem som bestämmer i familjen) är lädersäten men det är ju tillval. Men lädersäten gör också att bilar som audi, mercedes osv förmodligen blir för stora.
Vi kör till landet nästan varje helg på sommarhalvåret och lite till så det är ca 50 mil varje helg. Bekväma säten och tyst är mao krav. Vi vill gärna dessutom ha bekymmersfritt ägande, vilket vi har haft med avensisen. Gamla bettan har gått som en klocka i 10 år och det är så vi helst vill ha det.
Vår budget visade sig vara på runt max 350kkr.
(vi upptäckte att vi kunde köpa en beg Jaguar XF 2.2 I4 TD SPORTBRAKE för detta men jag har ingen koll på om de är bra bilar).
Jag är inte så pigg på WV efter den senaste skandalen men annars är jag öppen för det mesta.