Vad gäller svag likström i allmänhet så är nyare bilar i allmänhet "klent" utrustade.
Inte nog med att de är känsliga för extra inkopplingar så att de visar felmeddelande.
De har klenare elledningar och klenare ljusomkopplare.
Två bra sätt att få tillräckligt hög spänning är att:
* montera kraftigare ledningar.
* montera relä och använda original ledningar för styrström till reläna.
Jag har på ett flertal bilar mätt upp spänningen vid lampsocklarna och jämfört med dito vid batteriet.
Uppemot 2 volt spänningsfall.
Eftersom spänningsfallet är proportionellt med försämrat ljusutbyte så förstår man lättare problemet.
2 volt spänningsfall är 17%.
17% sämre ljusutbyte är rätt så mycket.
Att dessutom "tjuva" på t ex helljusledningen är helt förkastligt.
På en nyare bil flyttade jag regskylten och blev därmed tvungen att montera ny skyltbelysning.
5 W glödlampa "tjuvad" på ena bakljuset medförde att felindikeringslampan tändes.
Bytte då hela armaturen mot en dito med lysdiod.
Det gick bra = ingen felindikering.
