Hej!
Bli alltid så glad när folk lägger upp lathundar för att hjälpa andra. Så tänkte dra mitt strå till stacken.
Såhär gör man, eller gjorde jag.
1. Bort med höger framdäck.
2.Öppna den lilla luckan som finns i hjulhuset. Ingen innerskärm behöver tas bort.
3. Palla upp motorn. (högra motorfästet måste tas bort)
4. Ta loss motorfästet. Totalt 7 bult och 1 mutter.
5. Skruva loss övre kåpan som täcker kamremmen. 5 bult.
6. Ta loss multiremmen/drivremmen. Löphjulet sitter med två bult. 1 över hjulet och en under hjulet. En tredje bult används för att spänna remmen. Denna syns tydligt. Sitter precis bredvid generatorn.
7. Lossa svänghjulet. Görs enklast med en mutterknack. Ta det dock försiktigt.
8. Skruva loss nedre kåpan i plast. 2 bult.
9. Ställ kamremshjulen så dom står enligt markeringarna. Märk gärna upp själv också.
10. Lossa spännhjulet och ta bort kamremmen.
12. Ställ en rejäl hink under för att tömma kylarvätska.
13. Skruva bort vattenpumpen. 7 bult.
12. Rengör anläggningsytan mellan blocket och vattenpumpen.
13. Sätt dit vattenpumpen och var noga med att packningen som ev följer med sitter ordentligt.
14. OBS! Häll redan nu i kylarvätska i systemet för att se om det håller tätt.
15. På kamremmen sitter markeringar som passar markeríngarna på bilen. VAR NOGA!!
16. På med spännrullen. För att spänna krävs egentligen specialverktyg men jag använde 2st 5mm och satte i spännrullen och sedan en mejsel emellan borren och bände försiktigt. Funkade helt ok. Se till att muttern till spännrullen INTE är åtdragen när du ska spänna remmen.
17. Testa att starta och hoppas på det bästa.
18. Gör allt i omvänd ordning.
Jag är inget proffs eller mekaniker men detta funkade för mig. Jag har säkert skrivit fel, missat nåt men säg då till så ändrar jag.