3903
Sök

Biljud, bass, amp!

14 Inlägg
2 december 2015
Trådstartare
Hej, ny på detta forum!

Har massa funderingar kring ljud!

Okej jag hade tänkt att skaffa en baslåda men två 12"

Pioneer TS-W3003D4 30cm 2000W SPL Champion Series Pro Subwoofer

Sen vet jag inte vad för amplifier jag ska ha. Hur räknar man ut hur mycket Watt den måste ge ut till vardera bass och så vidare.

Antar att ni behöver mer info så här kommer lite

2,000 W Max Power (600 W Nominal)
Impedance 4ohm * 2
Frequency Response    20Hz - 80 Hz

Vet inte va mer ni måste veta hmm

Tänkte också bygga lådan själv och vill ta reda på hur stor den kommer att bli!
hitta
Recommended Enclosure  1.25 cu. ft.
Men det säger mig inte mycket tyvärr.

Som sagt hoppas det finns någon som är villig att lära ut eller rädda någon från att göra bort sig helt och köpa fel grejor!

Tack på förhand för hjälpen!!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
2 december 2015
Slutsteget behöver ge ca 1200 w rms i 1 eller 4 Ohm, 600W Nominal menas 600w rms och dubbla sedan den effekten med hur många basar du köper vilket i ditt fall blir 2 så får du ut 1200w rms, du kan lägga dig över det men försiktig bakom volymratten/knappen oavsett.
Här kanske skulle passa.
http://dbakuten.se/bilstereo/slutsteg/1 … -s1%2F1217

1.25ft³= 35.39606L per bas så ca 70,78Liter sluten låda för båda. Att räkna ut måtten för baslådan får någon annan göra då jag absolut inte är en höjdare på det.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

14 Inlägg
2 december 2015
Trådstartare
Undrar om det inte räcker med en subwoofer? och så kan man köpa en till senare om man känner att man vill ha mer? Det där slutsteget du länka är lite dyrt för stunden finns det inge billigare? eller är det inte värt att snåla på ett bra slutsteg?
Men det var inge fel på själva subwoofern som jag hade tänk att köpa?

Och så undrar jag hur man ska koppla allt sen.
Allt jag har i bilen är stock för tillfället. Så skulle underlätta om du kunde berätta hur man kopplar allt.
Och borde jag bytta ut det gamla slutsteg?

Tack för svaret! Du verkar kunnig om det här, Jag uppskattar verkligen allt!!
Senast redigerat av Glasspinnen (6 december 2015)

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
3 december 2015
Vad är det för bil du tänkt koppla in allt i? vad vill du få ut av det (spela högt eller finlir).
Vill du byta eller behålla stereon du har nuvarande? Samt vad är din budget?

Slutsteg är dumt att snåla på, Om budgetten säger stopp så skulle jag rekommendera att kolla begagnat då man kan få riktigt bra grejer för en billig slant.
Pioneers basar har jag ingen erfarenhet utav men Pioneer brukar vara ett kvalitets märke (iallafall vad det gäller Stereo's)

Är det en original stereo du har i bilen så behöver du en hög - låg nivå omvandlare.
http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … naler.html liknande denna.
Och den kopplas in till högtalare i hatthyllan för att sedan koppla in lågnivåkablarna till den (RCA kablar)
Annars kopplar du som så

Lågnivå : Baksida stereo - Slutsteg (Obs ska ligga separat från pluskabeln för att minska risken för störningar)
Dessa som skickar ljudsignaler från Stereon till slutsteget.

Minus : bälteshållare bak (slipa bort färgen så du får plåtren yta för bästa kontakt) till slustegetets - plint
Du vill ha så bra jordning möjligt för att utesluta en hel skuta problem som en dålig jord kan tillföra.

Plus : Från batteriets + pol till slustegetets + plint. Glöm ej säkring max 30cm ifrån batteriet!
Detta för att utesluta att hela kabeln & eventuellt bilen brinner upp ifall något oförutsägbart händer.

Remote : Från stereon till slutsteget (Alternativt från något som får tändningsström när du vrider nyckeln till läge 1)
Denna ger signal för slutsteget att starta

Högtalarkablar : Från baslådan till slusteget (Var noga med plus & minus på dessa)
Har du 2 basar eller fler och 1 är felkopplad så får du fasfel och basljudet försvinner då dom tar ut varandra.

Tillför gärna om jag har glömt något.
Senast redigerat av Streethawk (3 december 2015)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

7 277 Inlägg
3 december 2015
Tänk på att man brukar rekommendera 1 kr bas och 2 kr slutsteg.
Ett rejält slutsteg får en billig bas att låta högt och bra medan en dyr bas och billigt steg blir bara tråkigt.

1 494 Inlägg
3 december 2015
Du kan ju alltid titta lite på begagnat om budgeten är stram, är ju alltid en risk men går att göra bra affärer med om man vet vad man gör smile Glöm inte bort att det krävs ström för att driva allt med så kablar och batterier kan kosta en slant med om det som sitter original inte hänger med.

14 Inlägg
3 december 2015
Trådstartare
Ska koppla in allt i en Saab 9-5 00, har en Alpine UTE-72BT som jag fixa för nån månad sen smile

Jag vill kunna spela kvalitets musik och dra på om jag känner för det. I nuvarande läge får man ont i huvudet om man lyssnar på musik för länge, det är liksom inte behagligt att lyssna.
Därför har jag också tänk att det kanske är bättre om man byter ut dom existerande högtalarna innan man skaffar en sub.
Vet inte vad för högtalare som sitter i nu men antar att det är coaxial högtalare(får gärna rätta mig här) i front panelen. Om jag skulle köpa ett par nya såna som passar, skulle det bara vara att koppla i dem, i de gamla sladdarna? Isf skulle det nog va en lättare början. Men då måste man byta ut det gamla slutsteget antar jag.

Tack för alla hjälpsamma råd! smile

Avstängd
598 Inlägg
3 december 2015
Det är bredbandshögtalare original i brädan på 9-5. Kontakten är Saabifierad så du får löda eller sätta dit andra kontakter. Jag löder kabeln direkt. Börja med subben för det blir inte så mycket bättre ljud med andra högtalare om du inte byter ut bilens originalsteg också. Och då snackar vi om 7 kanaler om det är AS2, 9 kanaler om det är AS3.

14 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
Okej då börjar jag nog med subwoofers. Det där med Saabifierad får du någ förklara för mig hmm

Avstängd
598 Inlägg
6 december 2015
Ta loss en högtalare på brädan, den i mitten går också bra, så ser du vad jag menar. Det är inte flatstift som på eftermarknadshögtalare.

14 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
Okej då hänger jag nog med! smile

14 Inlägg
7 december 2015
Trådstartare
Då undrar jag när man måste börja oroa sig att batteriet kommer tömmas? Jag är inte ute efter att ha flera batterier eller något.

Avstängd
598 Inlägg
7 december 2015
Ett litet steg drar inte mer än 30-40A och inget när det är avstängt så det är ingen fara. Det är när du har flera steg som drar mycket ström du behöver oroa dig för det.

14 Inlägg
7 december 2015
Trådstartare
Okej men det som Streethawk länka innan står det att den drar 160A(max). Hur ränkar man ut hur mycket ett sånt skulle dra på 1200W?? Eller är det inte i närheten av hur mycket den måste dra för att börja oroa sig?

Avstängd
598 Inlägg
7 december 2015
Jag har för mig att Saabens generator levererar 130-140A, så max 160A är på gränsen. Eller kanske lite över. Intressantast är vad den drar kontinuerligt på ett ungefär. Du vill ju gärna kunna köra bilen också. Frågor som behöver du så mycket effekt och stegets dämpfaktor är en uppgift jag inte fått fram. Möjligt att det är ett gammalt steg som inte längre tillverkas. Kolla på tillverkarens hemsida.

14 Inlägg
7 december 2015
Trådstartare
Dämpfaktor??

Subben men 600rms, tänkte ha två smile
Pioneer TS-W3003D4 30cm 2000W SPL Champion Series Pro Subwoofer

Slutsteget som Streethawk rekommendera
http://dbakuten.se/bilstereo/slutsteg/1 … -s1%2F1217

Avstängd
598 Inlägg
7 december 2015
Dämpfaktor. Ungefär stegets förmåga att kontrollera elementets rörelse. Ju högre nuffra desto bättre. https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%A4mpfaktor Det går att kontrollera elementets rörelse ELEKTRISKT med ett SLUTSTEG , eller MEKANISKT, som anges med Qms i HÖGTALARENS Thiele/Small parametrar. Så viktiga faktorer när det gäller val av slutsteg är W, hur många, och A, hur många den orkar leverera vid belastning, dvs när den driver en högtalare, vilket INTE ska förväxlas med hur mycket ström (A) steget drar, samt dämpfaktor. Hur mycket ström steget drar är annars också en indikation på om de angivna effektsiffrorna stämmer någorlunda, för en enhet som drar max 5A kan inte leverera 500 W. Därför är oftast 4x60 W på huvudenheter glädjesiffror med hög distorsion.

14 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
Har läst lite om det så kallade "The big three" och när är ska man börja tänka på det? Nån får gärna säga va alla 3 stegen är, men så jag förstod det så är det bara att skaffa tjockare jord kabel och jorda allt. kondensator ska på och alternativt en större generator.

Nån med erfarenhet får gärna förklara och säga vad man behöver för att göra det. Om man äns måste? Men det verkar som en lätt sak att börja med. smile
Senast redigerat av Glasspinnen (8 december 2015)

Avstängd
598 Inlägg
8 december 2015
Ska du tävla i SPL? Ja, jag känner till det, men det är omständigt, onödigt och dyrt. Skaffa ett mindre steg och spela på normala nivåer i stället.

14 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
Okej tack för svaret var det jag ville veta smilesmilesmile

Sök