2839
Sök

Bilen drar tjuvström. Hittar inte felet

7 Inlägg
12 december 2015
Trådstartare
#1
Hejsan
Har en Passat 1.8T 98a AEB Motor.
När bilen står Ca 2-3 Dagar så är batteriet dåligt/ Går inte starta.
Har 2 st Batterin ingen skillnad på vilket jag använder ena är 2 månader gammalt, andra 2v gammalt.
Har mätt upp och får fram att den drar 0.33 i tjuvström. Har provat att dra säkring för säkring utan framgång, Även kollat relän samt säkringarna under instrumenten.
Generatorn laddar som den ska, Och även plockat bort kabeln från generatorn "Endast ström kabeln" Utan skillnad.
Kollat om slutsteget drar o ej den, Inga lampor lyser i bilen. Det ända jag kommit fram till är att Drar jag Röda kabeln från + Sidan Den extra som går in mot kupén så slutar det helt. Har inga extra saker inkopplat i bilen förutom ladd mätare som jag har testat att koppla loss utan framgång. Inga felkoder med vanlig läsare.

Tacksam för alla tips som kan få detta till ett slut^^,


27 Inlägg
12 december 2015
#2
Har du mätt med bilen avstängd ett bra tag (20 minuter?)
Mätt med dörr stängd osv? Många bilar är aktiva en bra tag efter att man stängt av.


Sedan när du mäter dra inte en säkring och sätt tillbaka den igen utan dra en efter en till du hittar var den tappar läcket. Ibland delar enheter flera säkringar som läckströmmar kan gå över olika säkringar.

Som nummer tre, om inte detta ger något, testa koppla bort generatorn HELT.


7 Inlägg
12 december 2015
Trådstartare
#3
K0NG0 skrev:
Har du mätt med bilen avstängd ett bra tag (20 minuter?)
Mätt med dörr stängd osv? Många bilar är aktiva en bra tag efter att man stängt av.


Sedan när du mäter dra inte en säkring och sätt tillbaka den igen utan dra en efter en till du hittar var den tappar läcket. Ibland delar enheter flera säkringar som läckströmmar kan gå över olika säkringar.

Som nummer tre, om inte detta ger något, testa koppla bort generatorn HELT.

Fick det tipset idag på VW forum, Så ska prova det imorgon, Provat att låst o väntat ca 15 min o plockat säkringar, Men ska testa imorgon då att plocka ur alla, Måste bara ta kort innan så man minns vart allt ska gå wink
Fått tips att min central lås som krånglar med låsa up kan vara en ström tjuv men det känns lite orimligt?
Går låsa normalt, men när man ska låsa upp på förarsidan så är det som det tar stopp, o man får låsa några gånger för att kunna låsa upp, Passat har klena Lås pinnar i cylindern tydligen.
Men Tack för tipsen! Ska provas så fort jag vaknar imorgon^^


241 Inlägg
13 december 2015
#4
prova att ta ur säkringen till centrallåset

6 165 Inlägg
13 december 2015
#5
Hej!
"Moderna bilar" (15 år gamla eller mindre ) drar ca 40mA (Min 2004 Audi TT 3,2lit roadster)! Så räkna med att ladda ditt batteri var  5-6 vecka om du inte kör varje dag.
Så ditt fall med omkring 300mA låter lite mycket.
Mät strömmen med multimetern direkt på plus och minuspol på batteriet. Dra en säkring i taget så ser du vilken "grej" som drar ström.
Senast redigerat av jaka54 (13 december 2015)


7 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
#6
volyota skrev:
prova att ta ur säkringen till centrallåset

Sjunker med kanske 0.02 Bara när jag drar den.


7 Inlägg
13 december 2015
Trådstartare
#7
jaka54 skrev:
Hej!
"Moderna bilar" (15 år gamla eller mindre ) drar ca 40mA (Min 2004 Audi TT 3,2lit roadster)! Så räkna med att ladda ditt batteri var  5-6 vecka om du inte kör varje dag.
Så ditt fall med omkring 300mA låter lite mycket.
Mät strömmen med multimetern direkt på plus och minuspol på batteriet. Dra en säkring i taget så ser du vilken "grej" som drar ström.

När jag mätt så har jag kopplat det via Minus polen och minus kablen. Är det bättre resultat via Plus sidan?


Sir
935 Inlägg
14 december 2015
#8
Oftast bättre att mäta på plus men ska inte göra allt förstår skillnad. Ström mäter man alltid i serie om man inte har en tångamperemätare. Det är spänningen som mäts över polerna så du har gjort rätt.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

7 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
#9
Hejsan,
Efter jag spenderat typ halva efter middagen ute i -6 så hitta jag äntligen eventuella boven i dramat.
Sitter en Fet 105A "Säkring" ? Som drar Ca 0.24-0.27 Det sista som dras upp till 0.33 Är Central låset/Larmet
Undrar då vad detta är för någon sak och vad som kan göra att det strular med den ^^
http://i65.tinypic.com/13z0aja.jpg


Sir
935 Inlägg
14 december 2015
#10
Det står inte i instruktionsboken eller i locket på säkringshållaren vad den är till? Står på den att den är 30A 12v. Så 105A är den inte på.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Sir
935 Inlägg
14 december 2015
#11
Det du skrev 105a är slutet på art.nr som är 443937105a. Efter lite sökande på dr. Google så är det en termisk säkring. Vad den går till verkar variera beroende på bilmodell och utrustning. En del säger kupefläkten och en del fönsterhissar men även centrallås. Ryckt ur den och testat vad som inte funkar?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

7 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
#12
marcus80 skrev:
Det du skrev 105a är slutet på art.nr som är 443937105a. Efter lite sökande på dr. Google så är det en termisk säkring. Vad den går till verkar variera beroende på bilmodell och utrustning. En del säger kupefläkten och en del fönsterhissar men även centrallås. Ryckt ur den och testat vad som inte funkar?

Googlade runt på den oxå o fick fram kupéfäkt, Ska testa o dra den imorgon o se vad som slutar fungera. Annars får man ringa in till Vw o kolla med dom,


Sir
935 Inlägg
14 december 2015
#13
Då får du nog det underbara svaret att kom in med bilen till oss så fixare vi det. Blir dock dyrt sad

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??


Sök