4909
Sök

Kia ceed, byta lampor eller skaffa Ljusramp led/vanlig?

19 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
Kia ceed har ju inte så bra helljus sångså något måste göras när man kör landsväg. Antingen byta lampa i helljusen som blir starkare, hjälper det? Eller ska man satsa på Ljusramp? I så fall 3 eller 5 lampor? Led eller "vanliga" lampor i rampen?
Senast redigerat av Sotnot (20 december 2015)

1 513 Inlägg
20 december 2015
Sotnot skrev:
Kia ceed har ju inte så bra helljus sångså något måste göras när man kör landsväg. Antingen byta lampa i helljusen som blir starkare, hjälper det? Eller ska man satsa på Ljusramp? I så fall 3 eller 5 lampor? Led eller "vanliga" lampor i rampen?

Byta lampor? Beror på, skulle gissa på att original helljus är kass beroende på en dålig reflektor. Isf. hjälper inte glödlampsbyte eftersom ljuset fortfarande kommer reflekteras i samma vinklar.

Om du väljer extraljus och inte känner att du behöver ljus flera kilometer framåt så skulle jag köpt en ramp. LED då alltså. Dem här små halogen-ramperna vissa har är ju ungefär lika effektiva som att tända ett stearinljus i fronten.

Vad gäller "vanliga" extraljus så är NBB 225 bra, naturligtvis ska du ha Xenon då. Dock lite krångligare installation. Dels behöver man ett bra fäste eftersom dem väger en del. Sen behöver man några stag så att dem inte fladdrar och beroende på bilmodell kan det vara väldigt svårt/ väldigt enkelt att hitta en plats till dessa. Och slutligen behöver man göra plats för ballaster, en till varje lampa.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

19 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
Tänkte på Biltemas ljusrsmper i så fall

1 513 Inlägg
20 december 2015
Utan att veta hur bra någon av dem lyser så hade jag nog personligen valt LED-modellen.

Kan också tipsa om senaste numret av Vi Bilägare. Där har dem ett test av led-ramper, jag bläddrade lite snabbt i den i affären senast och om jag inte minns fel var Biltemas ramp med. smile

http://www.vibilagare.se/tidningen/aktu … ytt-nummer
Senast redigerat av trubbelturbo (20 december 2015)

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
20 december 2015
trubbelturbo skrev:
Sotnot skrev:

Byta lampor? Beror på, skulle gissa på att original helljus är kass beroende på en dålig reflektor. Isf. hjälper inte glödlampsbyte eftersom ljuset fortfarande kommer reflekteras i samma vinklar.

Om du väljer extraljus och inte känner att du behöver ljus flera kilometer framåt så skulle jag köpt en ramp. LED då alltså. Dem här små halogen-ramperna vissa har är ju ungefär lika effektiva som att tända ett stearinljus i fronten.

Vad gäller "vanliga" extraljus så är NBB 225 bra, naturligtvis ska du ha Xenon då. Dock lite krångligare installation. Dels behöver man ett bra fäste eftersom dem väger en del. Sen behöver man några stag så att dem inte fladdrar och beroende på bilmodell kan det vara väldigt svårt/ väldigt enkelt att hitta en plats till dessa. Och slutligen behöver man göra plats för ballaster, en till varje lampa.

Halogenramper utklassar ledramper varje gång.
Dessutom mycket billigare...

NBB Alpha 225 var jag väldigt missnöjd med.
Fruktansvärt överskattade extraljus.

Sim med Xenon är ganska bra valuta för pengarna.
Strands Ljusdal halogen 2 fjärr 1 spot var jag väldigt nöjd med efter en hel del justerande.
Hella 3003 compact med Xenon var jag också väldigt nöjd med.

Man kan alltid testa ett xenonkit i bilens helljus och se om det blir bättre.

19 Inlägg
20 december 2015
Trådstartare
Vill heslt inte ha runda stora ljus. Passar inte på bilen.. Men kanske bara det som funkar ?

1 863 Inlägg
20 december 2015
Definitivt ledramp, jag har en sån på bilen och den lyser tillräckligt.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 513 Inlägg
20 december 2015
Led ramper lyser tillräckligt om man bara vill ha ett bättre helljus än det pissiga man har original. smile

Men det beror på vad man förväntar sig, om man vill ha en stark ljusttråle som lyser >1km så blir man besviken. då är det stora doningar som gäller.

Sök