MammDiin skrev:
Advanced skrev:
SimonT skrev:
+1^
Om du ska ha DRL, så köper du e märkta eller led på minst 7w.
Många ser tyvärr inte själva att de sätter för svagt ljus
Jag har "DRL" på mina passater, som inte är e-märkt men "gått igenom" på bes och "flygande bes"
Okej, är rätt ny med detta.. Har testat dem och de ger bra ljus ifrån sig.. Skulle sägs de ligger på ungefär samma styrka som parkeringsljusen. Var finner jag e-märkta? Installation? Tips?
Men parkeringsljus syns inte så bra i dagsljus, så med andra ord lyser de för svagt.
Köp riktiga DRL från exempelvis Philips eller Osram och montera dem rätt (högst 40cm från vardera sida av bilen).
O vill man ha billigare alternativ så kan man titta runt på Jula, Biltema osv. Kvalitémässigt har det säkert dock inte så mycket att komma med mot exempelvis nämnda tillverkare. Men, det skiljer nog några kronor i pris också.
"87R"-godkända är vad de ska vara för att få användas som alternativ till halvljus dagtid iaf
![smile](img/smilies/smile.png)
- - Edit - -
Placeringar;
Ovankant på DRL får vara max 1500mm upp från marken, underkant ska vara minst 250mm från marken.
Det ska vara minst 600mm mellan drlljusen "i mitten".
Om de används tillsammans med bilens positionsljus;
Minst 350mm upp från marken
Är fordonet smalare än 1300mm, ska ska avståndet mellan drlljusena vara minst 400mm
Max 400mm från bilens ytterkant
Det innebär att om det ska monteras helt efter konstens alla regler, så faller det bort att ha de i ex.vis nedre gallerna på många bilar