3280
Sök

Vad är det för mejsel som kan ta loss dessa skruvar?

180 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
Hej!

Min bagagelucka går ej att stänga, så ska byta ut låskistan tänkte jag, när jag beställt en. Jag har tagit bort inredningen för att se hur den sitter fast, och den sitter fast med 2st konstiga skruvar jag inte har verktyg för.
Vad heter verktyget som kan ta loss dessa?
Finns de på biltema kanske?

De ser ut så här:
http://i68.tinypic.com/2lc5ge8.jpg

Tack!

Muttley
2 januari 2016
xzn ser de ut som.

110 Inlägg
2 januari 2016
XZN. Finns hylsbitssatser på biltema, ej lösa hylsbits. Var samma till låskista på min passat. Köpte då en lös hylsbits från kamasa på autoexperten. Här är en länk till biltema http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=xzn

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 januari 2016
Och det bör även funka med torx...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Muttley
2 januari 2016
dawwe skrev:

Nä   Rätt verktyg och inget bonnmeck  wink
Torx=6kant xzn=12kant

Cupra_
2 januari 2016
tkd_rille skrev:
dawwe skrev:

Torx=6kant xzn=12kant

Är benägen att hålla med där.. Visst, ta en lite för stor torx och banka in går ju, men det blir ju sådär om man vill använda skruvarna igen.. Halva min SEAT är uppbyggd med sån där skit så jag ledsnade och köpte en sats från kamasa istället..

4 474 Inlägg
2 januari 2016
Ja men 12 kant = 30 grader per kant...6 kant = 60 grader per kant. Så ja det är fusk men det funkar med rätt torx. XZN kommer däremot aldrig passa torx oavsett storlek...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Muttley
2 januari 2016
Deception skrev:
tkd_rille skrev:
dawwe skrev:

Torx=6kant xzn=12kant

Är benägen att hålla med där.. Visst, ta en lite för stor torx och banka in går ju, men det blir ju sådär om man vill använda skruvarna igen.. Halva min SEAT är uppbyggd med sån där skit så jag ledsnade och köpte en sats från kamasa istället..

Om man vill ha skruvarna fina igen använder man enbart rätt verktyg och inget annat smile

dawwe skrev:
Ja men 12 kant = 30 grader per kant...6 kant = 60 grader per kant. Så ja det är fusk men det funkar med rätt torx. XZN kommer däremot aldrig passa torx oavsett storlek...

Du riskerar att förstöra om du tar fel verktyg.  Man kan ju alltid ta en skiftnyckel till alla muttrar wink

De kostar inte många tior för att få rätt bits till en xzn. Och verktg är alltid kul och ha smile

4 474 Inlägg
2 januari 2016
Så klart rätt verktyg! Men jag "råkar" ha en sats med XZN och Torx. O vissa storlekar av Torx passar perfekt i XZN, men visst bara 50% grepp. Det är ju samma sak med tolvkantshylsor o de bättre sexkantshylsorna. O det finns ju som bekant skruvar med utvändig tolvkantsfattning, o på de passar inga 6-kantshylsor, men tvärtom funkar utmärkt. O för att förtydliga: Man skall självklart använda rätt verktyg, men om man inte har o råkar ha passande torx o sitter dessutom knivigt till så varför inte? big_smile

Muttley
2 januari 2016
dawwe skrev:
Så klart rätt verktyg! Men jag "råkar" ha en sats med XZN och Torx. O vissa storlekar av Torx passar perfekt i XZN, men visst bara 50% grepp. Det är ju samma sak med tolvkantshylsor o de bättre sexkantshylsorna. O det finns ju som bekant skruvar med utvändig tolvkantsfattning, o på de passar inga 6-kantshylsor, men tvärtom funkar utmärkt. O för att förtydliga: Man skall självklart använda rätt verktyg, men om man inte har o råkar ha passande torx o sitter dessutom knivigt till så varför inte? big_smile

50% är väldigt lite.

Han har ju inte beställt låsskistan ännu så då hinner han att ordna ett par bits på valfri butik smile

Man tummar inte på invändiga mått, vare sig insex, torx eller xzn wink

4 474 Inlägg
2 januari 2016
Nej men det finns torx som har exakt rätt mått men greppar bara på "6 ställen". Så är det en  bult som inte är dragen nåt djävulskt så...Men absolut, rätt verktyg är att föredra, det är vi överens om. Men XZN o torx är kompatibla åt ena hållet iaf, nej det är inte optimalt men ändå big_smile

Avstängd
598 Inlägg
2 januari 2016
tkd_rille skrev:
dawwe skrev:

Torx=6kant xzn=12kant

En riktig karl använder tvåkantsfattning och rammar in sin flatmejsel.

Muttley
3 januari 2016
Nausea skrev:
tkd_rille skrev:
dawwe skrev:

Torx=6kant xzn=12kant

En riktig karl använder tvåkantsfattning och rammar in sin flatmejsel.

Nu är du mesig, rörtång är väl enda verktyg man kan använda.

Nä rätt verktyg smile De är därför de finns så många sönderskruvade bilar för att folk inte ha vett nog att köpa rätt verktyg.

180 Inlägg
4 januari 2016
Trådstartare
Tack för alla svar! smile
Har beställd en ny kista, och får bli att dra till biltema och köpa en bitsats smile Sen har man verktyg för framtiden med!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
4 januari 2016
Rickykling skrev:
Tack för alla svar! smile
Har beställd en ny kista, och får bli att dra till biltema och köpa en bitsats smile Sen har man verktyg för framtiden med!

Bra tänkt. Rätt verktyg är A och O! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 127 Inlägg
4 januari 2016
Man kan aldrig äga för mycket verktyg wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök