4727
Sök

Inkoppling av Blinkrelä

20 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
#1
Hejsan behöver hjälp med att koppla in ett Blinkrelä http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000017800/

vet inte om det var ett 3 eller 4 poligt relä

har en bil som jag skall dra om all el i så vet inte hur jag skall koppla. super tacksam för svar / Martin
Senast redigerat av martin_xxx (14 januari 2016)


20 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
#3
Hum förstår inte riktigt ändå. Är helt ny så idiotförklara mig inte


217 Inlägg
15 januari 2016
#4
Finns ingen anledning att idiotförklara någon, forum är väl till för att få hjälp.

Dessvärre är jag rätt ny på det här med el, jag med, men jag gör ett försök.

Du måste ta reda på vilka typer av stift det finns på relät. I länken ovan är det tre, gamla bilar har ofta två och tydligen finns det dom med fyra (kanske fler också)

Vi kan börja med att säga att finns det inga tydliga märkningar på relät du valt, välj ett annat. Gissa får proffsen göra.

Tar vi tre stift, vilket verkar enkelt och bra, så ska alltså en ha jord. Brukar då vara märkt med 31.

Sedan ska relät ha ström. Det tas lämpligast från en säkring som bara har ström när tändningen är på. Annars kan man ju glömma blinkers på, när man lämnar bilen. Inte så kul om det drar ur batteriet. Enl ovan ska den strömmen alltså in på stift 49.

Nu har alltså relät den funktion det är gjort för, matar du på ström till 49, kommer det ström till 49a. Var det allt, kommer blinklampan att lysa hela tiden, och det vill vi ju inte. Därför har relat en värmekänslig kontakt i sig. När det är kallt, finns det ström till 49a, när det blir varmt (efter någon sekunds kontakt) böjer sig metallen och strömmen bryts, varpå lampan givetvis slocknar. När det blir kallt, böjs den åt andra hållet och kontakt sker igen, varpå lampan lyser.

Så fungerar ett relä till varningsblinkers, dvs alla lampor ska ju blinka samtidigt.  Inte lika praktiskt när man vill visa vilket håll man ska svänga.

Därför leder man inte stift 49a direkt till dina blinkers, utan via blinkersspaken. Där går strömmen in och spaken leder strömmen till respektive sida, beroende på vilket håll det pekar.

Och kopplingen vid spaken, där fallerar mina kunskaper. Jag har inte en susning om hur det ska fungera för jag har inte satt mig in hur dessa kontakter fungerar. Säkert busenkelt om man tar sig tid att läsa.

Ska du bygga helt nytt elsystem, förmodar jag att det ska vara relativt enkelt. Leta upp nåt elschema från en gammal bil eller Hot Rod, då får du säkert några bra idéer.

Eller så kanske det dyker upp en vänlig själ här på Garaget som hjälper dig.


20 Inlägg
15 januari 2016
Trådstartare
#5
Okej super tack för förklaringen hittade denna bild så man kan koppla som denna bild alltså ?

http://imgur.com/VBhJrgq


Där är ju åxå lampan i instrument panelen med åxå


217 Inlägg
16 januari 2016
#6
Ursäkta dröjsmålet.

Det där ser väl alldeles utmärkt ut.


Forummoderator
18 149 Inlägg
16 januari 2016
#7
martin_xxx skrev:
Hejsan behöver hjälp med att koppla in ett Blinkrelä http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000017800/

vet inte om det var ett 3 eller 4 poligt relä

har en bil som jag skall dra om all el i så vet inte hur jag skall koppla. super tacksam för svar / Martin

Inte för att leka översittare men vet du vad du ger dig in på om nu hela bilen ska få ny el? Vad är det för bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

20 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#8
var just inkoppling av ett sådant relä jag ej har gjort förut all annan el är inget problem smile

om vi leker med tanken och säger hela bilen är" jord styrd " eller + jordad hur kopplar man blinkers reläet då ?


20 Inlägg
30 januari 2016
Trådstartare
#9
har en fundering på om man vill ha parkeringsljus och blinkers i samma lampa så parkeringen lyser hela tiden sedan då man blinkar skall den börja blinka "fram"

bak då där blir det ju en ensam lampa dom bara skall blinka då man blinkar annars skall den vara av hur kopplar man något sådant ?



Sök