Behövs inget ginglande med snören, tycker jag. För det verkar krångligt.
Och ju fler saker som är inblandade, så är det än fler möjligheter till att det blir fel. Dessutom har inte alla bilar samma spårvidd fram som bak. Och då blir det redan där fel, för då är inte snörena parallella. En riktig mätning görs inte på däckets kanter utan på fälgarnas kanter!
Om det bara är toe-in, som ska mätas - justeras så går det utmärkt att göra så här med minimala mätfel:
Gör kritstreck rakt fram på framhjulen. Mät avstånd mellan fälgarnas innerkanter i framkant på fälgarna, i höjd med hjulcentrum.
Putta bilen så att kritstrecken hamnar rakt bak. Mät på samma sätt som ovan, fast nu på bakkant av fälgarna.
Jämför dessa mått. Håll reda på vilket som är vilket. Och så får de räkna ut om det är toe-in eller toe-out.
Jag har gjort en stadig bygel av 30 x 40 rör, så att jag lätt kan mäta på utsidan av fälgarna i stället. Som ett brett "U".
I o m att du mäter mitt för strecket så spelar det ingen roll om fälg är vinn eller skev.
Inte ens om det är bula eller avvikelser på däcken.
Det inhandlade snöret, kan du använda till annat...
När du är nöjd, så kan det hända att ratten står fel vid provkörning. Det rättar man enklast att skruva in ena kulbulten t ex ett halvt varv på ena sidan och ut på andra.
Blev det värre, så gör du tvärtom.
Hjullutning mäter jag med vattenpass, distanser för att få passet på utsidan av däcken (mäter på fälgkanterna) o linjal.
När bilen går bra, eller nyss varit på hjulinställning, så mäter jag upp egna referensvärden enligt ovan.
Vid alla mätningar ska bilen stå på alla fyra hjulen.
Senast redigerat av Meaganeowner (11 februari 2016)