Hej. Det finns två motortempgivare, en till instrumentet och en till styrdonet. Menar givetvis den till styrdonet. Den som går till instrumentet kan ej påverka bränselblandningen. De sitter bredvid varandra under insprutet minns ej vilken som är vad nu men det går att googla på.
På B234f/16v är det den främre som är till motornstyrningen.
Motorman skrev:
tempgivaren till styrboxen kan det ju vara. Så långt har vi inte tänkt
Ja jag har rykt ut kontakten till Givaren men har inte märkt större förändringar. Ska se vad en sådan kan kosta så får jag åka till mekonomen och köpa ny sådan
Kolla kamrem först, kan absolut vara det som felar. B234F har ingen kallstartspridare utan ökar öppentiderna för de vanliga 4 spridarna om motorn är kall. Värt att mäta upp/byta ut motortempgivaren. Lyser lambdalampan?
Har ingen lambda symbol utan det står "check engine". Lampan lyser inte och inte heller vid läge två när jag vrider nyckeln. lampan testad och fungerar. Ska testa att rycka ut lambadan och se om det blir värre
Hej. Din kamrem står 1 kugg fel. Ja det gör mycket, kamaxlarna får fel förhållande till vevaxeln.
Kamaxeln stod rätt hela tiden. Kåpan var sprucken och var inte på sin plats. Så därför trodde jag att kamremmen inte stod rätt. Men som tur var gjorde den det.
Gjorde bränsletrycktest och märkte att trycket sjunker en aning efter 10min. Enligt haynes instruktionsbok står det att bränsletrycket ska vara 3bar. Som det syns på bilen jag tog så har det sjunkit. För att testa att bränsletrygsregulatorn var hel ryckte vi ut vacumslangen och trycket ökade med ca o.5-1bar. Så den var det inget fel på.
Efter mer noggrananre genomsökningar så har jag kommit fram till att spridarna läckte en aning och är nog problemet varför bilen drar mycket samt att oljan luktar bensin. Väntar på reservdelar så får vi se om den går så som den sak.