3697
Sök

Sleeperprojekt med 1jz.

29 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
Allt är ännu i planeringsstadiet då jag försöker samla info om vad jag ska skaffa mig inför detta bygge.
Har en gammal Toyota från sent 60 tal som ja skulle vilja sätta en 1jz i och förhoppningsvis regga den.
Har reggat två Volvos med bmw motorer i så den delen har ja rätt så bra koll på.
Vad ja däremot inte har så bra koll på är om det finns några bra Toyota med 1jz som skulle va optimalt att kanske köpa en komplett bil som man kan flytta över bromsar och drivlina från?
Har inte superkoll på just Toyotas alla modeller så drf frågar ja här om nån är duktig på vilken bil som vore lämpligast som donator och som går få tag i relativt lätt.
Självklart kan ja ju köpa motor och låda löst och lösa bakaxel och bromsar från andra bilar. Men då bilen ska va så orginal som möjligt utseendemässigt så vore det ju klockrent om man kunde använda Toyotas bromsar och ha kvar bultcirkel etc ist för att hålla på med omvandlingsspacers och dylikt.
Jag har funderat lite på Toyota chaser om det vore en lämplig donator?
Men det kanske finns nån bättre modell?

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av att ta hem halva bilar. Typ kapa bilen på hälften och ta hem främre delen med motor och boxar etc i en container från Japan.
Det är ju också ett alternativ ja funderat på.

Nån som har några tips och lite info om vad som vore smidigast så är det uppskattat.

"Gottfrid" Volvo 240 GLT -89 (Långtidsprojekt som äntligen kommit halvvägs)
"Stortysken" BMW 540iM/6 nr 484/797
"Lilltysken" VW 1300 -68
"Bruno" Volvo 66 Kombi (Remjohan) -77

270 Inlägg
26 februari 2016
http://www.blocket.se/halland/Lexus_GS_ … =6&w=3
Billigare än såhär blir det knappast.Då får du en 2JZ istället.
Vad är det för Toyota? Crown?

29 Inlägg
28 februari 2016
Trådstartare
Stämmer. Det är en crown.
Problemet med 2jz är nog att den är för stark i grundutförande så det blir svårt att regga utan att det blir amatörbyggt fordon. Med en 1jz tror ja att ja klarar mig med bara ombyggt fordon.
Har ju tänkt byta drivlinan och hela bromssystemet. Så då borde ja klara den punkten

"Gottfrid" Volvo 240 GLT -89 (Långtidsprojekt som äntligen kommit halvvägs)
"Stortysken" BMW 540iM/6 nr 484/797
"Lilltysken" VW 1300 -68
"Bruno" Volvo 66 Kombi (Remjohan) -77

Sök