3306
Sök

Bmw 318 E36

29 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
#1
Hej, har en bmw 318 E36 som jag har problem med. Första tiden så när man körde och kom till ställen som t.ex rödljus o varva ner till tomgång så började den rycka o vilja dö och batteri lampan började blinka konstigt . Så var den i någon/några veckor och en dag när jag drog till Sibylla och sedan skulle ut igen o starta bilen, så bara klickade det typ. Den ville inte starta. Men kompisar fanns där så vi puttade igång den men den betedde sig riktigt konstigt, var tvungen o ge full gas för att det skulle hända något. Fanns inget mellanläge, antingen plattan i botten eller ingenting, o den ville typ dö om man inte gasade. Så ifrån längst upp med plattan till 95% nedtryckt så hände gasade den/ varvade den inget, men fullt så gasa den på som vanligt. Körde direkt hem och stängde av den, luktade bränt när jag gick ut ur bilen. Och provade o starta om bilen då men stendöd som innan. Någon som har varit med om samma problem?

Problem: Bilen startar inte även om batteriet är uppladdat eller med en booster.
Den går att få igång om man rullar igång den, men beter sig väldigt underligt och fungerar endast på fullgas.
Senast redigerat av Daazion (1 mars 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 februari 2016
#2
Kolla vad generatorn lämnar, ska vara bortåt 14 volt på polerna på batteriet, först..
Som du beskriver det så är nog kolen slut i generatorn..
Men för säkerhets skull så känn på anslutningarna så dom sitter fast ordentligt utan ärg på både batteri och generator..
Senast redigerat av tommen1 (29 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

29 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
#3
tommen1 skrev:
Kolla vad generatorn lämnar, ska vara bortåt 14 volt på polerna på batteriet, först..
Som du beskriver det så är nog kolen slut i generatorn..
Men för säkerhets skull så känn på anslutningarna så dom sitter fast ordentligt utan ärg på både batteri och generator..

Enklast o byta hela generatorn eller? Har en 320 e36 reservdelsbil som står, kan ju ta generatorn på den o skicka på? Eller gåre o byta "kolen"?

311 Inlägg
1 mars 2016
#4
Man byter hela laddningsrelät, inkl kol.
Sitter bak på generatorn. Men ladda först upp ditt batteri, mät spänningen när bilen är igång för att se, om felet är laddningen eller om det är något annat. Svårt att gissa sig fram...


29 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#5
kajc skrev:
Man byter hela laddningsrelät, inkl kol.
Sitter bak på generatorn. Men ladda först upp ditt batteri, mät spänningen när bilen är igång för att se, om felet är laddningen eller om det är något annat. Svårt att gissa sig fram...

Men om man har laddat upp batteriet, borde inte bilen starta då vare sig generatorn o laddningsrelä är kasst/paj?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 mars 2016
#6
Man kan starta motorn UTAN generator..
Du har inte skrivit vad generatorn laddar..
Om den inte startar med fulladdat batteri är det NORMALT fel på startmotorn, men man måste kolla kablaget först så att det sitter fast ordentligt och inte halvärgat, på både batteri och startmotor..
Att man kan springa igång den tyder också att det är fel på startmotorn ELLER ett dåligt laddat batteri som generatorn inte kan ladda, därav är det intressant att se vad generatorn lämnar över polerna på batteriet..
Normalt sett BRUKAR det vara fel på generatorn när lampan lyser..
Men nu pekar det somsagt mer på startmotorn..
Senast redigerat av tommen1 (1 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

29 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#7
tommen1 skrev:
Man kan starta motorn UTAN generator..
Du har inte skrivit vad generatorn laddar..
Om den inte startar med fulladdat batteri är det NORMALT fel på startmotorn, men man måste kolla kablaget först så att det sitter fast ordentligt och inte halvärgat, på både batteri och startmotor..

Då bör det ju inte vara generatorn alltså?
Bilen är inne i min verkstad och rätt bökigt att få ut den, måste ju få ut den ur verkstaden för att kunna få igång bilen...

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 mars 2016
#8
Har du en förbaskad otur så kan det vara alla 3 , batteri , generator och  startmotor..
NORMALT bör det vara startmotorn nu, MEN att lampan blinkade tyder på generatorn håller på att lämna in..
Sen MÅSTE man vara säker på att batteriet VERKLIGEN ÄR fulladdat, för annars går startmotorn dåligt eller bara klickar eller inte alls..
Därför är det viktigt att se vad batteriet visar över polerna med motorn igång..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

29 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#9
tommen1 skrev:
Har du en förbaskad otur så kan det vara alla 3 , batteri , generator och  startmotor..
NORMALT bör det vara startmotorn nu, MEN att lampan blinkade tyder på generatorn håller på att lämna in..
Sen MÅSTE man vara säker på att batteriet VERKLIGEN ÄR fulladdat, för annars går startmotorn dåligt eller bara klickar eller inte alls..
Därför är det viktigt att se vad batteriet visar över polerna med motorn igång..

Ofy...
Men om de vore något fel med startmotorn, påverkar det att bilen endast reagerar på fullgas?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 mars 2016
#10
När bilens motor  väl kommit igång så har startmotorn inget med bilens agerande att göra, utan den är bara med i startögonblicket..
Vill du kolla att det stämmer så vrid på nyckeln när motorn kommit igång så ska du få höra på f--..
Senast redigerat av tommen1 (1 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

29 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#11
tommen1 skrev:
När bilens motor  väl kommit igång så har startmotorn inget med bilens agerande att göra, utan den är bara med i startögonblicket..
Vill du kolla att det stämmer så vrid på nyckeln när motorn kommit igång så ska du få höra på f--..

Allt kom ju på samma gång så känns som om det inte är startmotorn då heller?
Styrbox?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 mars 2016
#12
Normalt startar man med nyckeln som då ger en plus till startmotorns solenoid att dra och koppla in startmotorn.
Man kan kortsluta dom 2 tjocka anslutningarna på startmotorn med en skruvmejsel och går den igång så bör det vara nyckellåset eller solenoiden på startmotorn som fallerar..
Men ha ingen växel i när du gör det bara..
Senast redigerat av tommen1 (1 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

29 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#13
tommen1 skrev:
Normalt startar man med nyckeln som då ger en plus till startmotorns solenoid att dra och koppla in startmotorn.
Man kan kortsluta dom 2 tjocka anslutningarna på startmotorn med en skruvmejsel och går den igång så bör det vara nyckellåset eller solenoiden på startmotorn som fallerar..

Jamen jag menar när jag fått igång bilen ( via rullning ) så fungerar bilen endast på fullgas ju? Och startmotorn finns ju endast till för att starta bilen, då bör det ju inte vara den som är problemet? Borde ju vara något som pajjat som står både start på bilen och gasen?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 mars 2016
#14
Ja, det är därför som du måste mäta vad generatorn lämnar med motorn igång..
Eftersom du kan ha mer än ett fel..
Det är nog varken första eller sista gången det händer..
Avläsa felkoder kan man göra men det kostar ju..
Senast redigerat av tommen1 (1 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

29 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#15
tommen1 skrev:
Ja, det är därför som du måste mäta vad generatorn lämnar på tomgång..
Eftersom du kan ha mer än ett fel..
Det är nog varken första eller sista gången det händer..

Får väl dra ut aset imon om jag hinner då och mäta
Njee men ska sälja aset så fort jag får igång den

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 mars 2016
#16
Felkodsläsning som jag nämnde och har du en himla otur så KAN det ju vara boxen såklart, men det verkar ju otroligt med tanke på att du får igång den med löpning..
För att utesluta nyckeln kan du ju mäta på den klena tråden på solenoiden , först utan nyckel och sen med nyckeln omvriden.
Ställ mätaren så du ser den inifrån när du vrider om ..
Senast redigerat av tommen1 (1 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

29 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#17
tommen1 skrev:
Felkodsläsning som jag nämnde och har du en himla otur så KAN det ju vara boxen såklart, men det verkar ju otroligt med tanke på att du får igång den med löpning..
För att utesluta nyckeln kan du ju mäta på den klena tråden på solenoiden , först utan nyckel och sen med nyckeln omvriden.
Ställ mätaren så du ser den inifrån när du vrider om ..

Hoppas inte det, men har ju iaf en reservdelsbil som jag kan plocka alla behövande delar ifrån för den funkakde perfekt innan den blev nedplockad smile
Får prova dom sakerna imon om jag hinner med!

Evildan
10 mars 2016
#18
Mod: Justera din rubrik.
Läs forumsreglerna.

2 336 Inlägg
10 mars 2016
#19
Låter som någon sensor är trasig, jag rekomenderar att du får felkoderna lästa
Och som sagt, mät över polerna vad generatorn laddar
Har bilen vajerspjäll eller drive-by-wire?


6 127 Inlägg
10 mars 2016
#20
Jordflätor?


Sök