3680
Sök

Problem med en Renault Megane ll 1.6 -03 startproblem samt hackande gas

4 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
#1
Hallå!

Jag har ett mycket irriterande problem med min
Renault Megane ll 1,6 -03 (från månad 10) motorkod K4M 760

Upplever 2 problem

1: Den är svårstartad ibland. Maler på starten o vill inte gå igång
Ger man gas så går den oftast igång men kan dö efter en stund efter jag släppt gasen. Detta kan hända varje gång jag startar ena dagen till o inte visa några konstigheter på flera dagar.

2: Bilen börjar efterlikna Lille Skutt o detta är allt annat än trevligt.
Den börjar (vid normal gas) tappa gasen (själv) o lägger sig på ca 1000 varv för o sen öka till den gasen jag ger via pedalen o tillbaka till 1000 varv.
Detta sker med sekunders mellanrum vilket ger effekten att bilen hoppar fram istället för att rulla.
Den kan också tillslut självdö. (detta sker inte alltid)
Ibland uppstår problemet vid 3000-3500 varv o ibland vid andra varvtal.
Men jag har, då detta problem bara inträffar då o då, kunnat få fram problemet vid den magiska gränsen 3000-3500 varv. (detta är inte alltid)

Jag har byt

Vevaxellägesgivaren
Spjällhus (tomgångsmotorn sitter ihop med denna) o bilen gick kanon i ca 2v.
Kamaxelgivaren 2 gånger (den lätta, givare nr 2 vete fasiken var den sitter)
O många fler givare

Har blåst felkoderna o i sista avläsningen
så fick jag dessa felkoderna

3 felkoder sa att kamaxelgivaren hade drifttproblem (bytte denna)
1 felkod sa kamaxelsensor förskjuten mätning utanför gräns, permanent.

Efter sista bytet av kamaxelsensorn så gick bilen kanon i 1 dag.

Min bil går klockrent när den inte hoppar.
Inga missljud, tyst o fin i motorn. Den går fint i motorn när den krånglar också om man bortser ifrån att den hoppar på gasen.

Såå HJÄLP!!!

Har någon nåt tips o komma med eller nån som till o med har upplevt detta sj ???
En felsökning gör mig inte specielt mkt klokare o jag vill
få tips på i vilken ände av bilen jag ska börja leta.

Tusen tack på förhand
Malin o bilen som numer går under namnet Lille Skutt

4 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
#2
Glömde tillägga att vid problem nr 2 så kan bilen dö o ibland får jag INTEstart på den utan måste vänta i några minuter o då startar den med el utan Lille Skutt fasonerna.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 mars 2016
#3
Eftersom den startar så verkar det inte vara ett elfel och då får man koncentrera sig på soppadelen istället..
Hör du ett sug när du tar av tanklocket ?
Är det vattendroppar eller annan orenhet i tanken ?
Brukar du tanka fullt eller slänger du bara i typ 20 liter?
Bränslefilter..
Prova med lite" bränslerengöring", typ ""fuelinjectioncleaner" i tanken till sist även om det är omdiskuterat om det verkligen funkar.roll.
Senast redigerat av tommen1 (8 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 Inlägg
9 mars 2016
Trådstartare
#4
Tack för svar!

Tankar inte ofta men siata halvåret så har det blivit
full tank varje gång.
Typ var 3-4 veckan.

Ska be far min o lyssna vid tanklocket o se om
han hör nåt sug el inte.
Bränslefilter har jag inte bytt på bilen under de
milen jag har ägt henne. Dvs från 17 500 mil till nuvarande 25 700 mil

Detta problemet, vad jag har läst om, är ett valigt förekommande problem.
Tyvärr så har jag aldrig läst deras lösningar då trådarna dött ut
innan svaret kommit.
Lambasonder, nåt kugghjul i kamaxeln osv har nämts i dessa trådar
samt att det spekulerats om bildelskopior vs original.

Har funderat på bränslepumpen, filtret el bränslerelät
men bilens problem kommer å sporadiskt och när hon väl dör under körningoch praktisering av Lille Skutt varianten så tar det ca 3-25 min för migatt få igång henne så låter det lite konstigt.

Ska ändå kolla upp detta för i nån ände måste jag börja i.

Åter igen Tusen Tack för ditt svar fler spekulationerna är välkommet big_smile

1 072 Inlägg
9 mars 2016
#5
Kan mycket väl vara lambda, har du 2 så bör det va den första som strular. Jag diagnoserade och lambda skenade då från 06-1.5 och bör ligga på 1.0.

Bilen fungerade, bättre kall än varm och gick bra under last. Men jämn gas gav ryckig och orolig gång.


552 Inlägg
9 mars 2016
#6
Kamaxel drevet (VVT) dåligt, passa samtidigt på och byta kamrem, prova dock först att rengöra solenoiden som sitter snett upp till vänster om oljepåfyllnings locket. Får du inte bort den permanenta felkoden på förskjuten mätning så byt inget mer i onödan. Ev. olja i tändstifts brunnarna, plocka loss tändspolarna och kolla.

Dålig lambda sond kan ej släcka motorn, styrenhet går på fasta värden så snabbt felkoder läggs. Då tar den ej live info från lambdasonder etc.

4 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
#7
Hallå igen!

En liten uppdatering

Bilen stendog igår och nu går den bara på starten o ger ingen gnista alls.
Hon går inte ens igång med startgas...

Förrutom det så har jag två frågor

1: vad gör solinoiden?

2: var sitter kamaxelgivare nr 2? Har två tydligen o jag har bytt den enkla dvs den som sitter vid en tändspole.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
10 mars 2016
#8
Är det ärgat vid anslutningarna till reläernas undersida eller runt ändarna på säkringarna ?
Någon tjomme på annat forum hade lyft på dessa och satt tebaks och felet försvann..
Databoxens kablage kan även vara misstänkt, så känn där..
För att verkligen hitta felet så bör man göra en sak i taget och prova att starta emellan..
Senast redigerat av tommen1 (10 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..


Sök