3152
Sök

Saab specialist?

457 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
#1
Tjena... igen tongue Har en till redigt viktig fråga. Tryckvakten är ju reglerad att slå ifrån vid 0.7 bar på min, om jag inte minns fel. Hur fan justerar man den / eller om det nu är bättre att koppla ifrån den, så hur gör man då????

Tack igen... / Sannefjord

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

457 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
#2
Snälla Någon !!!! Hjälp Mig Med Denna Fråga! sad

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 juni 2007
#4
Tryckvakten sitter ovanför pedalerna, den går att koppla ur men har du ingen annan elektronisk laddtryckstyrning (APC) så tycker jag att du skall justera den. Ta loss den så ser du var du skruvar. Ta inte för mycket, OM det händer något så ditt laddtryck skenar kan det vara bra att den slår ifrån.

Och justera INTE upp innan du fått monterat en intercooler, då kan det sluta med smälta kolvar.  :p

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

457 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
#5
Tack Allihopa För dessa svar och tipps! big_smile

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

457 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
#6
Men du, slave_joe. Det står inget om hur man justerar tryckvakten på den där sidan. Men inte hänga läpp för det wink Fick tips om lådorna som kan vara jävligt bra att ha big_smile Tackar för det wink

Sen tänkte jag med... den sitter vid pedalerna... Hur ser den där vakten ut egentligen? Ingen som har en bild?

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 juni 2007
#7
Det är en "plastdosa" med en slang från motorummet och en kontakt med två kablar.

Kan rekommendera forumet på www.stcs.nu när det gäller frågor om saab...  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

457 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
#8
Åter Tack MrTurbo smile Jadu... nu har man fått HELT oväntad vändning på bygget... kommer ju för fan bli brutalt tongue Turbon från 900 generation 2, passar den direkt på min..?

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

38 Inlägg
8 juni 2007
#9
MrTurbo skrev:
Tryckvakten sitter ovanför pedalerna, den går att koppla ur men har du ingen annan elektronisk laddtryckstyrning (APC) så tycker jag att du skall justera den. Ta loss den så ser du var du skruvar. Ta inte för mycket, OM det händer något så ditt laddtryck skenar kan det vara bra att den slår ifrån.

Och justera INTE upp innan du fått monterat en intercooler, då kan det sluta med smälta kolvar.  :p

Nu är det väl så att 99% av turbobilar har en intercooler... Menar du en större eller?

Sen varför skulle kolvarna smälta av turbo-luftens temperatur? Tror nog turbon smälter före kolvarna hmm
Senast redigerat av yobaman (8 juni 2007)

5 710 Inlägg
8 juni 2007
#10
MrTurbo skrev:
Det är en "plastdosa" med en slang från motorummet och en kontakt med två kablar.

....och en justerskruv i mitten. smile

yobaman skrev:
Nu är det väl så att 99% av turbobilar har en intercooler... Menar du en större eller?

yobaman skrev:
Nu är det väl så att 99% av turbobilar har en intercooler... Menar du en större eller?

900s är just en "en procentare" som inte har IC original.
Skall man trimma S-bilar skall en IC ligga högt upp på trimlistan.
yobaman skrev:
Sen varför skulle kolvarna smälta av turbo-luftens temperatur? Tror nog turbon smälter före kolvarna

Vi tar det från början.....
Kolvarna suger in luft blandat med bränsle, komprimerar denna ca 9-10gg.....luften/bränslet antänds....och arbeta uträttas.....avgaser blåses ut.
Under komprimeringen blir det VARMT och under arbetstakten blir det ännu varmare.
Luftens utgångstemperatur är inte helt oviktig, ju varamare den är när den kommer in destu varmare blir det under komprimeringen och destu varmare blir kolvarna.
Blir kolvmaterialet över 270° lever man farligt och hållfastigheten "sjunker som en sten".
400° till och aluminium som kolvarna är gjorda av smälter......

Det är betydligt vanligare med smälta kolvar än smälta turboaggregat och det beror antingen på för varm inkommande luft, felaktig tändning, för lite bränsle eller för högt laddtryck.

MVH Jonas
..............

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 juni 2007
#11
yobaman skrev:
Sen varför skulle kolvarna smälta av turbo-luftens temperatur? Tror nog turbon smälter före kolvarna

Vi tar det från början.....
Kolvarna suger in luft blandat med bränsle, komprimerar denna ca 9-10gg.....luften/bränslet antänds....och arbeta uträttas.....avgaser blåses ut.
Under komprimeringen blir det VARMT och under arbetstakten blir det ännu varmare.
Luftens utgångstemperatur är inte helt oviktig, ju varamare den är när den kommer in destu varmare blir det under komprimeringen och destu varmare blir kolvarna.
Blir kolvmaterialet över 270° lever man farligt och hållfastigheten "sjunker som en sten".
400° till och aluminium som kolvarna är gjorda av smälter......

Det är betydligt vanligare med smälta kolvar än smälta turboaggregat och det beror antingen på för varm inkommande luft, felaktig tändning, för lite bränsle eller för högt laddtryck.

Precis, det kan dessutom uppstå "spikningar" som inte heller är nyttigt. Dessa uppkommer dock innan kolven blir så varm att det smälter...

Överlanning är en djungel och gör man inte rätt kan det bli dyrt...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)


Sök