2835
Sök

Bakre broms låser sig/Blir varmt/Luktar bränt

1 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
Hejsan,

Har hängt en del på forumet men har valt att registrera mig då jag behöver er experthjälp!

Bilmodel
Rover 75 -01 V6 2.5l 175hp

Hur yttrar sig felet?
Märker inget under färd men efter att jag har kört med bilen och går ut så luktar det väldigt bränt. Luktar jag på bakre vänstra så luktar det riktigt illa. 

Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Bra fråga! antagligen permanent

Vilken felsökning har redan gjorts?
Okej, så jag lämnade in bilen hos en verkstad för att den skulle fixas. De monterar ner allting och tittar på oket men kolven och allt på oket verkar vara i jättebra skick. Den rullade lite trögt sa han men han tog ner allt, rensa från smuts och skit, borsta lite och smörjde.

Använde sedan bilen i några dagar och märkte inte av någon lukt, i alla fall inte så man känner när man går ut ur bilen. Nu när jag använde den igår (2veckor sen den var inne). Så körde jag 2 mil och när jag går ut så luktar det riktigt bränt och plåtfälgen är stekhet, bränner mig på den.

Testat att köra 2 km bara och när jag lägger näsan innanför hålen på fälgen känner jag en svag rök lukt, men inte som om jag åker 2 mil.

Ringde tillbaka till verkstaden och han sa att nästa steg är att byta oket för att felet kan visas medan man kör bil och att han inte kunde lokalisera problemet när den var inne. Han nämde även att det KAN vara bromsslangen som är dålig men att han bara har varit med om det felet 2 gånger på ungefär 20år med de sympotmen jag har berättat om.

Bilen har rullat 15.000mil och skivorna och beläggen är 1 år gamla, dvs väldigt fina och massa belägg kvar. Tror till och med det var brembo skivor.

What to do?

4 488 Inlägg
21 mars 2016
glidbultar,kolven i oket,bromsslangen,ska inte vara nån raketforskning att hitta felet....

56 Inlägg
21 mars 2016
Byt bromsslangar de kan tydligen gå sönder invändigt och då fungerar som backventil

5 730 Inlägg
22 mars 2016
Vilket hjul är det?
Är det bakhjul så är det ju inte omöjligt att handbromsen frysit fast för dig om det är minusgrader där du bor.
Så när verkstaden tog in bilen var den inne tillräckligt länge för att handbromsmekanismen skulle tina upp.

1 777 Inlägg
22 mars 2016
simlar skrev:
Vilket hjul är det?
Är det bakhjul så är det ju inte omöjligt att handbromsen frysit fast för dig om det är minusgrader där du bor.
Så när verkstaden tog in bilen var den inne tillräckligt länge för att handbromsmekanismen skulle tina upp.

Det råkade jag ut för denna vinter när den första riktiga kylan kom, att handbromsen frös fast (hade inte dragit åt handbromsen) innan jag hade kört bilen på saltade vägar. Sen blev det plus/minusgrader om vartannat och saltade vägar så det släppte av sig självt. Högst troligt att nåt har rostat fast på den här bilen.

Evildan
23 mars 2016
Mod:
Det här har inget med motorteknik att göra.
Läs igenom forumsreglerna samt lathunden för postning i Generell felsökning (Motorteknik) innan vidare postningar görs
Flyttar tråden, gör om gör rätt.

Sök