3181
Sök

Köpråd Audi a5. 3.0 TDI vrs 2.7 TDI vrs 3.2 FSI

18 Inlägg
30 mars 2016
Trådstartare
Hej.
Funderar kanske på att köpa mig en audi a5 -08/-09 nu till sommaren, antingen 3.2 FSI eller 3.0 TDI.

Vad är då för och nackdelarna med båda bilarna?
Vilken har minst problem samt vad ska man leta efter vid köp?
Var och kollade på en 3.0 tdi med 14k mil för kanske 2 månader sedan och den hade rost både på taket och vid hjulhusen.. Är det vanligt att 08orna rostar så fort?

Har också tänk lite på 2.7 tdi men av det jag läst så känns den lite slö om man nu inte chippar den?

293 Inlägg
30 mars 2016
En 3,2 FSI ska du nog undvika, stora problem med dessa motorer.

Dieselgypsy
538 Inlägg
30 mars 2016
Så fort??? En 08 är ju trots allt 8 år gammal. Alla VAG-bilar har tyvärr dåligt rostskydd kring den tiden. Rost på insidan av dörrarna är tyvärr t.ex. vardagsmat sad

Bland dom vanligaste problem vid dessa dieselmotorer är tyvärr spridarna. Dom är dessutom inte gratis att byta.

En 3,2FSI har jag ägt i en Passat 3,2FSI 4Motion -06. Hos mig gick motorn utan problem, samt hade riktigt trevlig karaktär. Vanliga problem hos dessa är dock kamkedjan samt lambdasonderna (den har 4).

Allmänt så finns det ju givetvis den elektroniska handbromsen som gärna vill böka. Bytta ok är därför ett stort plus smile

Provkör helst alla 3 motoralternativen och avgör själv. Folk på nätet kan säga vad som helst om bilarna, men i slutändan så är det du som ska äga och köra bilen! Magkänslan har oftast rätt när det gäller bilköp, vid minsta tveksamhet efter provkörningen så avråder jag köpet av en bil.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

2 656 Inlägg
30 mars 2016
Emil_jb skrev:
Hej.
Funderar kanske på att köpa mig en audi a5 -08/-09 nu till sommaren, antingen 3.2 FSI eller 3.0 TDI.

Vad är då för och nackdelarna med båda bilarna?
Vilken har minst problem samt vad ska man leta efter vid köp?
Var och kollade på en 3.0 tdi med 14k mil för kanske 2 månader sedan och den hade rost både på taket och vid hjulhusen.. Är det vanligt att 08orna rostar så fort?

Har också tänk lite på 2.7 tdi men av det jag läst så känns den lite slö om man nu inte chippar den?

tyvärr är det väl så att ingen nyare audi är nått vidare att hänga i granen . stora kvallitetsbrister och inte allt försällan i botten på tillförlitliga bilar..

och det är synd när a5orna e sjukt snygga

Sök