antond93 skrev:
Hej, jag har fått fram felkoder på min audi a4 avant, 2.0 TDI 09.
Felkoderna lyder
P200900 - Reglering av kanaler i insugsrör, låg insignal. "intermittent" Bank 1
P201000 - Reglering av kanaler i insugsrör, hög insignal."intermittent" Bank 1
P200400 - Reglering av kanaler i insugsrör, fastnat i Öppet läge"intermittent" Bank 1
Har problem att tyda vad felkoderna beskriver. Dom enda symptom jag märkt innan dessa felkoder kom upp var, tuggade någon sekund mer på startmotor, helt random kanske 1 av 20 uppstarter.
Andra symptomet jag känt är att när motorn är kall så har det hänt att motorn har ryckigt iväg på uppstart, alltså när man kör iväg på 1ans växel " ungefär som om att kopplingen vore slut" hänt på kanske 1på 10 kallstarter. Kan även notera att avgasreningslampan börjat lysa när bilen stått på tomgång.
Dom eventuella fel jag logiskt kan tänka mig är
1. Gasspjäll
2. egr-ventil
3. Spjällhusmotor " eller att spjällen glappar".
Men om det vore nr 1-2 borde det inte ha kommit upp andra felkoder som pekat specifikt på dessa komponenter?
Någon som har erfarenhet av dessa felkoder?
18436/P2004/008196 - Intake Manifold Flap; Bank 1: Stuck Open (Din P200400)Possible CausesVacuum leak
Faulty Intake Manifold Runner Position Sensor1 (G336)
Intake Manifold Runner binding or sticking
Possible SolutionsReplaced failed vacuum line
Check Intake Manifold Runner Position Sensor 1 (G336) and wiring, see repair manual
Check Intake Manifold Flap
Use Output Test
Perform Basic Setting (Switch Ignition OFF between Output Test and Basic Setting)
Special NotesWhen found in Engine: 2.0l TFSI
Perform Basic Setting.
Check TPL 2016420 (RoW)
Check Engine Control Module Software Version, if necessary perform Update.
Replace Intake Manifold Runner (V157) with updated part.
Check TSB 01-08-12 or 2018402 (NAR) North American Region vehicles only.
Check Engine Control Module Software Version, if necessary perform Update.
Replace Intake Manifold Runner (V157) with updated part.
Additional information may be found by searching RVU 24M2 / O3 (Exp. date November 30, 2011) or calling the VW dealer and checking the VIN.
- - - - - - - - - -
Problemet är att jag inte hittar "översättningen" av dina andra två felkoder. Eller jo, fast då stämmer det inte med den felbeskrivningen du har (utan är "short to power" osv). Inte mycket, men kanske alltid något.