PhR34k skrev:
Tjabba.
Har min E63a inne på verkstan för bilen vibrerar när man bromsar vid 110 och uppåt.
Vid första besöket konstaterade man att vänster stötdämpare bak läckte lite, pris 24000kr.
Nu i måndags åkte den igen för att mäta skivorna om de är skeva.
De ringde på eftermiddagen och berättade att en motorkudde var av och den andra dålig, så de rekomenderade att byta alla fyra och de skulle återkomma med pris. Jaha vad bra tänkte jag, då var det inte skivorna..
30 min senare ringde de och berättade att motorkuddsbyttet går på 13000kr och att dessutom måste skivorna fram bytas vilket kostar 23000kr efter 10% rabatt.
Anledningen till att jag skriver här är att en tidigare ägare bytte skivor, belägg och spindelled runt om för precis ett år sen. Bilen har rullat kanske 1500 mil sen senaste bytet. Den samma ägaren fick framskivorna bytta när han köpte bilen för att den hade då problem, då har alltså bilen på ca 2 år gjort av med 2 uppsättningar bromsskivor och nu säger Mercedes att det måste bytas en tredje gång. Allt på omkring 3000 mil.
Jag kan köpa att stötdämparen pajjar, även motorkuddarna, men bromsarna? Varje år? Nä, där drar jag gränsen.
Dessutom har allt gjorts hos Mercedes, alltid servad hos Mercedes och den är Svensksåld. Ändå säger Mercedes i Akalla att de inte byter ut skivorna på garanti. Anledning? Jo för att "Det är en AMG och du ska använda bromsarna på ett speciellt sätt" "Du måste låta dem kylas ner".
Ingen utav oss ägare har kört bana med bilen för det första. Sen, hur hårt kan man köra på gatan för att orska problem med bromsarna? Jag kan då inte, jag har inte kört denna bil hårdare än några andra utav mina bilar jag haft.
Och även om jag har gasat upp bilen så har jag sedan släppt på gasen och kört antal km i lugn takt. Jag är en ingen dåre som gillar att köra a la fast and furious kring Stockholms gator hela dagarna, jag kan uppskatta att gasa upp bilen ibland som alla andra dödlingar här inne.
Vad säger ni, är jag helt galen som kräver detta ur en AMG?