3978
Sök

Problem med garagedomkraft NIKE 300 H.

7 492 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
Min älskade gamla trojänare, köpt ny av mig för ett antal decennier sedan, går inte längre att pumpa upp.
För varje pumpslag från "noll/bottenläget" sjunker den lika snabbt.
Om man "hjälper den" så att den kommer upp till nästan maxhöjd så är den användbar - tror jag.
Har bara pumpat "i tomme".
Liiite prekärt tillstånd eftersom bilen(en av dem) står på höga pallbockar och 10-tons pelar-/flaskdomkraften inte når upp.
Möjligen kan man placera höga klossar under pelar-flaskdomkraften.
Konstigt att felet kom så plötsligt.
Inte många dagar sedan jag pallade upp(den höjda) bilen.
Ja jag gör tvärt emot de flesta på det här forumet och monterar höjningssatser på 2 - 5 tum på mina bilar.
Dessutom smala fälgar med 85-profil på däcken.

Tips om åtgärd på domkraften mottages med största tacksamhet.
Inget synligt oljeläckage.

Passar på att bifoga ännu ett spörsmål, nämligen vilken domkraft som kan fylla tomrummet efter min trotjänare.
Har kollat Verktygsboden, Swedol, Mekonomen, Biltema och JULA.
Jag har några krav, utöver att den ska klara 1½ ton.
Dels måste lägsta höjd vara under 100 mm.
Högsta höjd önskas 600 mm.
Oförenligt.
Härutöver ingen "lastbilsdomkraft" som väger bortåt 100 kg.
Min nuvarande väger cirka 20 kg, vilket är lagom om man måsta ta med den till någon "garagedomkraftslös".

Efter mycket googlande(ja hustrun var inte behjälplig i detta fall) så kompromissade jag mig fram till JULA 601-046 á 799:- för Jula Club medlemmar, ordinarie pris 1.799:-.
Lägsta höjd 95 mm, men högsta tyvärr endast 450 mm.
Ett önskemål är gjutjärnshjul, men det framgår inte om mitt önskemål effektueras.
Kollade recentionerna, som var starkt divergerande.
En var helnöjd - en annan var verkligen jättemissnöjd.

Någon här på forumet, med erfarenhet av nämnda domkraft, som vill råda eller avråda mig, eller tipsa om en annan dito som bättre uppfyller mina önskemål.
Priset är egalt för rätt domkraft.

Största nackdelen med domkraften jag fastnat för anser jag är vikten, 35 kg.

Spåna fritt, tack!

7 492 Inlägg
8 april 2016
Trådstartare
Ingen som har råd och synpunkter att ge mig?roll
Många har väl garagedomkrafter?roll

352 Inlägg
8 april 2016
Kanske kan lämna in den på reperation? Kan ju vara någon packning i hydralkolven som gett vika, tänker eftersom du är så otrolig nöjd med den så kanske det är värt att lämna den på reperation smile eller plocka isär den själv till en början (den fungerar ju ändå inte i dagsläget) och förhoppningsvis kanske du hittar felet själv.

217 Inlägg
8 april 2016
Jag instämmer med "Polaren" ovan. Prova att reparera. Man vet vad man har, men inte vad man får :-)

Kanske bara räcker med att lufta (hur det nu går till)

Bara på kul spanade jag runt lite och hittade följande:

http://www.garagejournal.com/forum/show … p?t=288169

Lite roligt att svensk domkraft letat sig till USA istället för tvärtom. Hur som helst hittade jag även detta:

http://www.blackhawkparts.com/coats-nik … -kits.html

Vilket med en investering på 25$ plus frakt förhoppningsvis fixar din domkraft. Om inte det är ett alternativ, kanske du kan byta ut själva hydraulkolven? Alltså köpa en vanlig flaskdomkraft och sätta dit istället för den som är nu.

Jag är också mer inne på höga bilar än låga, så jag har inte kravet med låg lägstahöjd som du. Jag har heller inga kompisar så det är aldrig aktuellt att släpa med den jag har, ut ur garaget. Vilket är tur, för den väger 58kg.

Denna köpte jag för nåt år sedan. De verkar ha bytt modell lite, men tror att det kanske bara är färgen som skiljer... (Art nr 15854, om inte länken funkar)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000037360/

Finns säkert liknande på flera ställen.

7 492 Inlägg
16 april 2016
Trådstartare
Jag kontaktade i veckan REHOBOT, senaste namnet på f d NIKE, i Eskilstuna.
De har numera sin serviceverkstad i Karlstad.
Lite långt och dyrt att skicka domkraften dit.
Avvaktar svar från "Eskilstuna".
Man skulle internt rådgöra om vad felet kan vara.
Olja finns ju, som jag skrev i första inlägget.

wink

Sök