3063
Sök

Montera dragkrok Golf 6

4 586 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej tänkte montera dragkrok på min golf 6 1.6 -11

Själva dragkroken ser jag inte som några större problem men elen är värre

Någon här som dragit med original linkande kabelsats ?

Ska tydligen dras ändra fram till säkringsboxen

Hur mycket jobb är det ?

https://www1.garaget.org/archive/25/24718/360650/360650-3419100.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (30 juli 2014)


4 586 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#2
Har nu beställt en dragkrok med originalkabelsats

Skulle följa med monteringsanvisningar så det ska vara lugnt


4 143 Inlägg
30 juli 2014
#3
Har själv en 09:a halvkombi

det mesta pillet är kabelhärvan, för att ta bort huvöppnaren så sticker man in en skruvmejsel bakom den och ta ut en u-Bygel, sedan evt. hål  i stötfångaren, kodning behövs inte det ska fungera ändå, jag regbesiktigade inte min
Senast redigerat av spillolja (30 juli 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 586 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
#4
spillolja skrev:
Har själv en 09:a halvkombi

det mesta pillet är kabelhärvan, för att ta bort huvöppnaren så sticker man in en skruvmejsel bakom den och ta ut en u-Bygel, sedan evt. hål  i stötfångaren, kodning behövs inte det ska fungera ändå, jag regbesiktigade inte min

kabelhärvan ska dras ända fram till säkringsboxen inne i bilen ifall jag inte helt fel

Pratade med möller dom sa att det behövde kodas men vore fint att slippa det

Hur menar du med U-bygel har du någon bild ?


4 143 Inlägg
3 augusti 2014
#5
jocke_gronberg skrev:
kabelhärvan ska dras ända fram till säkringsboxen inne i bilen ifall jag inte helt fel

Evt kan denna instllationsanvisning förberreda er:
http://dokumente.transportsysteme24.de/13vw067.pdf
undvik i det längsta buntband för att fästa kabelhärva använd i första han befintliga kabelhärvehållare

jocke_gronberg skrev:
Pratade med möller dom sa att det behövde kodas men vore fint att slippa det

Den behöver inte kodas det fungerar redan från början, men vill man slippa evt. felkoder så kan man koda in den
kan du inte gör det själv så skippa det och blås möller på åtminstånde denna kosingen big_smile


jocke_gronberg skrev:
Hur menar du med U-bygel har du någon bild ?

har ingen bild men haynes 5633 rephandbok för Golf VI sid 11:7 finns beskrivning för det
bara att leta och pilla
Senast redigerat av spillolja (3 augusti 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 586 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
#6
spillolja skrev:
jocke_gronberg skrev:
kabelhärvan ska dras ända fram till säkringsboxen inne i bilen ifall jag inte helt fel

Evt kan denna instllationsanvisning förberreda er:
http://dokumente.transportsysteme24.de/13vw067.pdf
undvik i det längsta buntband för att fästa kabelhärva använd i första han befintliga kabelhärvehållare

jocke_gronberg skrev:
Pratade med möller dom sa att det behövde kodas men vore fint att slippa det

Den behöver inte kodas det fungerar redan från början, men vill man slippa evt. felkoder så kan man koda in den
kan du inte gör det själv så skippa det och blås möller på åtminstånde denna kosingen big_smile


jocke_gronberg skrev:
Hur menar du med U-bygel har du någon bild ?

har ingen bild men haynes 5633 rephandbok för Golf VI sid 11:7 finns beskrivning för det
bara att leta och pilla

Okej har inte bok men resten av panelerna verkar sitta som i A3an jag hade tidigare bara ditklämda


Administratör
2 978 Inlägg
3 augusti 2014
#7
Det är en stor fördel om du tar dig dom pengarna och åker och kodar in kroken för styrdonet ställer om så kylfläktar går tidigare och ESPn hjälper till om du skulle få svängningar i släpet när du drar något..... Man brukar få sätta 2plus i säkringsdosan och 3kablar ska tjuvas på elcentralens canbus "tror det är blinkers och bromsljus"

En kopp av den svarta såsen...

4 586 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
#8
Goffen skrev:
Det är en stor fördel om du tar dig dom pengarna och åker och kodar in kroken för styrdonet ställer om så kylfläktar går tidigare och ESPn hjälper till om du skulle få svängningar i släpet när du drar något..... Man brukar få sätta 2plus i säkringsdosan och 3kablar ska tjuvas på elcentralens canbus "tror det är blinkers och bromsljus"

Sitter det  ingen extra oljekylare med bilar med dragkrok ?

Tror absolute det inte sitter något sånt på 1.6an
Senast redigerat av jocke_gronberg (3 augusti 2014)


4 143 Inlägg
3 augusti 2014
#9
jocke_gronberg skrev:
Sitter det  ingen extra oljekylare med bilar med dragkrok ?

Tror absolute det inte sitter något sånt på 1.6an

hade en 00:a golf 1,6 på 101 hk den hade oljekylare  kolla efter ett "paket"  mellan oljefiltret och oljefilterhållaren

har jag ej helt fel så är växellådan fylld med en SAE 75W olja
kan vara lämplig att byta ut den till  SAE 75W-90  Api-GL4  om man ofta kör med släp
(biltema 36997)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

12 Inlägg
16 april 2016
#10
Jag har en 2011 Golf TDI, har monterat Möllers dragkrok, mekaniskt gick det bra men nu går inte bilen. Följde instruktionerna och drog kablarna ända fram till instrumentbrädan, öppnade CAN bus kontakten och kopplade tre kablar till kabelhärvan plus en grov till säkringsdosan. När jag försöker starta händer inget i instrumenten, inte en lampa, inga visare som rör sig. Bilen startar några sekunder men stannar genast och går sedan inte att starta igen. Har Ross-tech VCDS, där har jag klickat i att jag har trailer pos 69. När jag kör diagnosprogrammet får jag flera felmeddelanden. Verkar som mjukvaran inte laddas riktigt eller att larmet har aktiverats. På stereon står det CODE men det går inte att knappa in ngt.
Tips mottages tacksamt

Administratör
2 978 Inlägg
16 april 2016
#11
låter ju spontant som att du glömde koppla tillbaka canbus kontakten? Antar att dom tre kablarna orangegrön orangebrun tog du ur kontakten och satte i en annan kontakt och 2 kablar av samma färg satte du i canbuskontakten och monterade tillbaka? Sen tog du den svart/röda eller svart/vita och satte i en annan canbuskontakt och gjorde likadant med tråden du tog ur osv?

En kopp av den svarta såsen...

12 Inlägg
16 april 2016
#12
Ja plockade ur tre kablar ur CAN-bus kontakten till höger i färdriktningen, väldigt små siffor men jag är 99% säker på att det  var plint 15,16 och 17. Kopplade dem till kabelhärvan som går bak till kroken. De som kommer tillbaks kopplade jag in på CAN-bus kontakten enligt schemat. Det två sammankopplade orange grova kopplade jag in på säkringsdosasn. jag har dock inte satt i ngn säkring ännu eftersom kontakten bak vid kroken inte är inkopplad men det bör väl bli samma resutat som om ingen vagn är inkopplad. CAN-bus kontakten går i riktigt och låsbygeln knäpper fast.

Administratör
2 978 Inlägg
16 april 2016
#13
ok...... om du sätter i säkringarna då vad händer då? "isolera ledarna för säkerhetsskull"

En kopp av den svarta såsen...

12 Inlägg
16 april 2016
#14
Ledarna är isolerade, det gjorde jag direkt när jag började testa om bilen skulle starta, tänkte göra färdigt själva kroken imorgon. Jag ska testa att sätta i säkringen imorgon.
På stereon står det CODE, jag knappade in koden en gång, sedan går det inte mer. Det står CODE och en tvåa (2) uppe till höger.
Är det ngn här som kör Ross-tech VCDS? Skulle vara intressant att lära sig mer, jag har den men kan inte mycket om programmet.

12 Inlägg
17 april 2016
#15
Ingen skillnad med säkringen i. I diagnostik progammet står att  alla moduler inte laddas, va tusan det är ju bara en dator. Borde gå att ladda modulerna igen.

Administratör
2 978 Inlägg
17 april 2016
#16
finns nog inget alternativ utan du bör återmontera canbuskablarna och börja om ifrån början, utesluta din koppling till dragkroken och se om det hoppar igång igen. Funkar det igen utan dragkroken inblandad så får du börja om med din inkoppling och dubbellkolla noga att du är på rätt kontaktstycke och kopplar osv...

En kopp av den svarta såsen...

12 Inlägg
17 april 2016
#17
Jag ska demontera kablarna jag kopplat in i CAN-bus kontakten imorgon och se om det fungerar. Om jag råkar förstöra något av stiften som sitter på kablarna, risk för det när man ska lossa dem. Finns dom att köpa någonstans och klämma på nya?
Senast redigerat av viggeenergi (17 april 2016)

12 Inlägg
17 april 2016
#18
Här är felmeddelandena jag har just nu.

01-Engine -- Status: Malfunction 0010
03-ABS Brakes -- Status: Malfunction 0010
04-Steering Angle -- Status: OK 0000
08-Auto HVAC -- Status: Malfunction 0010
09-Cent. Elect. -- Status: Malfunction 1010
15-Airbags -- Status: Malfunction 0010
16-Steering wheel -- Status: Malfunction 0010
17-Instruments -- Status: OK 0000
19-CAN Gateway -- Status: Malfunction 0010
25-Immobilizer -- Status: Cannot be reached 1100
42-Door Elect, Driver -- Status: Malfunction 0010
44-Steering Assist -- Status: Malfunction 0010
46-Central Conv. -- Status: Sporadic communication error 1000
52-Door Elect, Pass. -- Status: Malfunction 0010
56-Radio -- Status: Malfunction 0010
61-Battery Regul. -- Status: OK 0000
69-Trailer -- Status: Sporadic communication error 1000

Administratör
2 978 Inlägg
17 april 2016
#19
ja det finns på närmsta vw ställe skulle jag tro jag har dock aldrig lyckats ta sönder dom en liten mejsel som trycker in låsningen brukar funka fint.

En kopp av den svarta såsen...


Sök